Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
en faerbroder af mejg ar pa en hojg level, han heter pokergirl1, kean men contra me hinom htill elitan? greatings sugud

Han bör nog räknas till eliten ja. ;-)

Fast nu krossade du mina drömmar om att det gömde sig en het bikinibrud bakom nicket, jag som hade tänkt gifta mig rikt...

Postad
Jag skulle väll säga som så att sitta här framfördatorn eller en bok med

poker quiz, inte är direkt samma sak som att fatta viktiga ekonomiska beslut i tids pressade situationer.

Du har en poäng där, men teorin är direkt applicerbar i poker på ett helt annat sätt än de flesta andra aktiviteter. Jämför med de som är riktigt duktiga på matte och hur de presterar på mattedelen av högskoleprovet, även om de inte är lika snabbtänka som många andra så kommer det gå väldigt bra. Det kommer också finnas en många deltagare som presterar lika bra trots att deras matematiska förståelse är ganska kass.

Så visst finns det duktiga teoretiker som inte är jättebra i praktiskt spel, men det finns knappast någon duktig teoretiker som är dålig eller medioker i praktiskt spel. Om man inte är full eller har grava psykologiska problem så kommer man åtminstone att vara bra.

Sen finns det ju många som har en psykologisk kännsla för hur folk tänker osv. Det skulle jag inte häller kalla ren och skär teori.

Nej, det är det ju inte. Teori-biten handlar ju om hur man ska utnyttja den informationen på bästa sätt.

Bara för att du har studerat konstvetenskap så är du väll ingen Da Vinci?

Jämförelsen med konstvetenskap är ju ganska belysande. I det ämnet så är det ju möjligt att ha en doktorsgrad utan att ha den minsta konstnärliga förmåga. Om man istället tittar på doktorerna i teoretisk eller praktisk fysik så kommer de ha ett mycket stort försprång i så gott som alla situationer där matematik spelar en stor roll.

Det var inte illa menat till dig Johan på något sätt.

Jag trode faktiskt du var poker elit, många bra tankar osv.

Ingen fara, jag blir inte upprörd så lätt av forumposter. När jag sa att jag inte var elit så räknade jag dels på intjänade pengar, samt bristande erfarenhet. Min absolut största svaghet är att jag har ett ganska ojämnt temperament, vilket gör det svårt för mig att grinda på topp dag ut och dag in.

Det är nog möjligt att jag ligger i topp 100 vad gäller teoretisk förståelse, men definitivt inte i toppen av den topplistan. Men jag får väl jobba på det. Oavsett så tävlar jag inte med någon annan än mig själv.