Gå till innehåll

NLT - Trn, Par+OESD, gamble it up baby?


Recommended Posts

Turnering på Sviten. Innan denna hand har jag ca 5000 kvar.

 

Chipleadern har spelat jätteaggressivt. Bland annat slog han ut en spelare tidigt när det i en höjd pott var kanske 4-5 pers med. Personen som åkte betade ut 1500 på ett bord med tre ruter, Fi i denna hand slog om all-in, han som betade ut steker ett tag och synar. Fi hade floppat nötfärgen och han som åkte set, alla var väl förvånade över att Fi inte slöspelade den på floppen utan bombade rakt av.

 

Chipleadern bombar till 300 preflop ur position.

Jag och ett gäng till synar.

 

Jag har 7 :spade: 6 :spade: .

 

Hur som helst.

 

Flop:

875 rainbow. Jag har middle pair och öppet stegdrag.

 

Fi bombar på 3000 (ca 2 gånger pott) - jag har 4800 kvar.

 

Ska jag stoppa in? Mot ett överpar har jag nästan en coinflip, sedan finns ju en chans på kanske 10-15% att han överspelar en AK/AQ eller liknande. Sedan kan han väl kanske ha 77 eller liknande, men den chansen är rätt liten...

 

Ska jag stoppa in degen här och hoppas? Jag räknar med noll fold equity och i de allra flesta fall en coinflip. Jag är benägen att ta den eftersom jag känner mig lite smått handikappad i mitt spel med "bara" 5000 i marker givet de andras stora stackar. Dubblar jag ligger jag fint till, åker jag, well, that's it liksom.

 

Fold/syn???/all-in?

 

Att jag valde all-in förstår ni nog själva... men är det jättedåligt att ta en förmodad coinflip såhär tidigt i turneringen?

 

* Lite RP :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog gjort det. Beror iofs lite på hur blindsen ligger, jag hade ju inte satt en maniac(?) på någon spec hand här, han försöker nog köpa, skrämma iväg dig med AQ-Ax. Kanske träffat mittenpar eller vad som helst med sin A7-A8 då leder han dock.

 

Sen är det aldrig roligt att vara uppe mot chipleadern då utdragningar händer allt för ofta, så är det tidigt i turneringen, blindsen inte är för stora och du känner att du har spelat bra hittils så hade jag nog inte tryckt in degen här - men är blindsen halvhöga/höga, du vet att han kan trycka med vad som helst så hade jag tryckt in keramiken som Glimne så fint uttrycker det.

 

Edit: Och parre, att du tryckte in degen kunde man nog räkna ut! Slaskpelle! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte om gänget som också synade pf redan har lagt sig, eller om de sitter bakom dig. Sitter de bakom så är det en ganksa enkel fold.

 

Sen skriver du inte riktigt hur bra koll du har på honom , men det känns ju som hyffsat troligt att det kan komma bättre lägen att dubbla upp genom honom lite senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är några fler kvar att agera så hade jag gamblat här. Du kan mycket väl leda här och gör du inte det så har du ändå ett öppet att falla tillbaka på. Syn är definitvt inte ett alternativ, du kan ju inte lägga dig oavsett turn ändå.

 

Det satt några efter mig i och för sig. Men får jag spela all-in mot två motståndare är det heller inte SÅ illa, även om jag då har färre live outs - mot Fi räknar jag kallt med 13 levande kort, men mot två spelare så bör den ena rimligtvis ha minst set (stegen är dock rätt osannolik), så jag får bättre odds men sämre vinstchans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen så leder du redan nu mot chipleadern om han nu är en jätteaggressiv spelare. Fast den situationen du beskrev med hans nötfärg är ju inte rätt att basera detta spelet på. Snarare är det ju mer intressant hur hans aggression varit preflop och sen följt upp på floppen. Har han haft aggressivt preflop spel innan, så jag kan tro det finns en bra chans att han inte har ett överpar, så hade jag ställt in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag vara helt ärlig så hade jag förmodligen ställt in även om det varit två bakom att agera med... Om detta är rätt eller inte vet jag inte, men jag tycker det känns klent att kasta öppet + par. Motståndarna kvar att agera bör ju ha en ganska stark hand för att syna en all-in som kommer bli synad av chipleadern i 9 fall av 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han hade bombat friskt en hel del, men fått potterna osynad. Enda handen jag såg honom visa var just nötfärgen. Det var första gången jag sett honom, tror det var första gången han var på Sviten, så inga andra reads direkt.

 

Hur som helst så ställde jag in, alla foldade, han autosynade.

 

Han hade JJ, jag träffade sexa på turn men han köpte tillbaka på rivern när bordets lägsta kort parade.

 

Tänkte att chansen att han har AK/AQ, även om den är rätt liten, gör att jag trots allt har rätt bra EV på att gambla här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du beredd att gambla kan det väl vara ett helt okej läge att göra det i. Däremot tror jag att chansen att han har AK eller liknande är mycket liten. Även om han är aggresiv skulle han väl inte slänga in dubbla potten på en ren bluff mot tre motståndare på en farlig bräda? Å andra sidan finns väl chansen att han själv har ett drag om han är LAG preflop och då leder du mot allt utom 86.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...