Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spel: Texas Hold'em, No Limit

Blinds: $0.05 / $0.10

Site: Pacific Poker

Start bankroll:: $50 (+13$ bonus)

Bakgrund

Jag har spelat ganska mycket tidigare men tänkte börja spela riktigt seriöst nu. Jag har läst en del böcker och artiklar om NL Texas Hold'em och utarbetat min egen strategi (även om det finns mycket kvar). All konstruktiv kritik är välkommen, skulle någon mer erfaren spelare kunna tänka sig att ställa upp som mentor så vore det utmärkt.

Strategi (uppdaterad 2005-11-04)

Strategin är utformad för micro-limit. Ganska tight men väldigt aggresivt spel i och med att folk callar ganska fritt, när de väl får in turkort vill man att det ska ha kostat de gånger de -inte- träffar.

[Pre-flop]

[AA, KK, (QQ)] Raise 4x blind, Reraise <8x, >8x all in

[AK, AQ, (AJ)] Raise 4x blind, Call raises (x8)

[JJ, (TT)] Raise 4x blind, Call raises (x6)

[KQs, KJs] Raise 4x blind (mellan/sen position). (Off-suit limp-in)

[PP] Limp in, Call raise (3x)

[AXs] Limp in, sen/mid position

[suited connectors] Limp in i sen position

Självklart följer jag det inte slaviskt och självklart beror det mycket på position och hur pass bra koll man har på 'med'spelarna.

Jag satsar på att riskera max 2x inköpet ($10) varje dag.

Som sagt alla tips och konstuktiv kritik uppskattas!

• Svars 149
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
]

[AA, KK, AK] Raise 4x blind, Call raises, Reraise allt under 4x

[QQ, JJ, AQ, AJ] Raise 4x blind, Call raises (x4)

[KQs, KJs] Raise 4x blind (mellan/sen position)

[PP] Limp in, Call upp till 3x

[suited connectors] Limp in/raise, i sen position med 3+ personer i potten.

Känns inte precis som en optimal micro-limit strategi.. visst du plussar säkert. Men du borde kunna t.ex. kunna utnyttja höga pockets bättre genom att raisa hårdare och att bara calla 4BB raises med dom är ju verkilgen inte optimalt på denna nivå..

Postad

Ok, jag resonerar som följer:

[Pocket pairs]

På så låg limit så callar/raisar folk ofta även då de inte har något / har drag. Detta gör det svårt att 'läsa' folk, t.ex. med JJ är det nästan 60% chans att det kommer ett overcard, folk bettar som vanligt och man har ingen aning om någon faktiskt träffat kortet eller bettar blint. PP 99 och under foldar jag på floppen om jag inte träffar. TT och JJ är svårare. Hur högt tycker du jag bör calla, och hur tycker du jag bör spela efter floppen beroende på träff.

Tack för tipset!

Postad

en sak till. På dom lägre nivåerna som jag spelare på har jag lärt mig att många är dåliga och går med även fast dom borde lägga sig. Så dom går med hur långt som helst på runner runner. Och en sak till bluffa inte mot sådana. För dom går med endå.

Postad

Precis, det har jag tagit med i beräkningen genom att spela aggresivt, d.v.s betta ganska mycket (80%-pot). Så de gånger de inte får in något täcker upp för de gånger de får in en mirakelhand och skinnar mig. Och angående bluff så stämmer det du säger överens precis, jag har varit med då jag bluffat och folk callat och förlorat mot mig när jag har typ J-highcard. Slutsattsen är bluffa ALDRIG, semi-bluffa SÄLLAN (t.ex. när alla callat flop+turn)

Postad
]semi-bluffa SÄLLAN (t.ex. när alla callat flop+turn)

semi-bluffa river? que?

Semi bluffa INNAN rivern om man sitter sist och t.ex. har mellan-par eller dyl.

En sak jag funderat över nu när jag spelat några timmar är att det är väldigt många som följer med på floppen men även ser turnen vid ett mediumbet. Detta skulle betyda att det borde vara lönsamt att spela mer färg, t.ex. alltid limpa in med AXs t.ex. sedan kan man till och med betta på floppen, ibland turnen, på grund av att det är så många personer med i potten. Vad tror ni?

Postad

Min poäng var att om många callar mediumbets på floppen så blir potoddsen ännu bättre om jag bettar än foldar. Detta förusätter ju så klart att mer än 2 personer callar mitt bett, men det är min erfarenhet. Ett bett kan ju även göra att man döljer sitt färgdrag, eftersom många tror man bettar högt par eller dyl.

Men du har helt klart rätt i att ett gratiskort inte heller är helt fel när man har drag.

Postad
]Min poäng var att om många callar mediumbets på floppen så blir potoddsen ännu bättre om jag bettar än foldar.

Va?

]Detta förusätter ju så klart att mer än 2 personer callar mitt bett, men det är min erfarenhet. Ett bett kan ju även göra att man döljer sitt färgdrag, eftersom många tror man bettar högt par eller dyl.

Ok, du menar att värdebetta draget, inte semibluffa. Kruxet är ju att ni är många i potten så är det ofta någon som träffat bra och slår om så att dina odds flyger all väders...

Postad

Så var dagsverket klart med lite råge, och inte allt för sent blev det.

Har tyvärr inga snygga spel att skryta med, folk bettade på triss när jag satt med färg och jag callade några galna semibluffar (som säkerligen var menade som seriösa spel).

2005-11-01:

Tid spelat: 04:42 (hh:mm)

Antal händer: 165

Resultat: +$22,58

Bankroll: $85.58

Postad
]Min poäng var att om många callar mediumbets på floppen så blir potoddsen ännu bättre om jag bettar än foldar.

foldar = checkar

Ok, du menar att värdebetta draget, inte semibluffa. Kruxet är ju att ni är många i potten så är det ofta någon som träffat bra och slår om så att dina odds flyger all väders...

Ja just det, jo det är klart att någon annan kan träffa, men med AXs är det enda (rimliga) jag behöver frukta att bordet parar (vilken man inte missar så lätt). (Straight flush är ju ganska uppenbart och ovanligt)

Postad

Gick bra idag också, största delen fick jag in genom att spela färg.

2005-11-02:

Tid spelat: 01:00 (hh:mm)

Antal händer: 55

Resultat: +$24,06

Bankroll: $109,64

Postad

Skulle behöva lite tips på hur man spelar t.ex. stege när det ligger färgdrag på bordet. Så här tänkte/spelade jag:

$0.05/$0.1 Blinds No Limit Hold'em

Seat 2 is the button

Total number of players : 10

[A] posts small blind [$0.05].

tosca21 posts big blind [$0.1].

** Dealing down cards **

Dealt to [A] [ J:diamond: 10 :diamond: ]

Thenark calls [$0.1].

DAVECH1 calls [$0.1].

KoonLee calls [$0.1].

[A] calls [$0.05].

tosca21 checks.

** Dealing Flop ** [ Q:club: , 8:club: , 9 :diamond: ]

[A] bets [$0.4].

tosca21 calls [$0.4].

Thenark calls [$0.4].

DAVECH1 calls [$0.4].

KoonLee calls [$0.4].

** Dealing Turn ** [ 2 :spade: ]

[A] bets [$2.1].

tosca21 folds.

Thenark folds.

DAVECH1 folds.

KoonLee folds.

** Summary **

[A] collected [$4.5]

Bettade jag för mycket? Det var ganska uppenbart att det var stege, men om jag hade bettat mindre så kunde någon fått in färgen så hade det blivit dyrt. Hade det inte varit färgdrag på floppen hade jag nog checkat.

Postad
]

Bettade jag för mycket? Det var ganska uppenbart att det var stege, men om jag hade bettat mindre så kunde någon fått in färgen så hade det blivit dyrt. Hade det inte varit färgdrag på floppen hade jag nog checkat.

Det är klart att du skall betta pott. Det är ju micro limit för tusan.. säkert haden någon Q3 t.ex. gått med bara det funnits någon som haft sånt.. :D

Iaf hur som helst så skall det kosta att dra till färgen/båten och du gör rätt som bettar hårt, speciellt på micro-limit som sagt..

Postad

Gick inte lika bra idag. :cry:

Hamnade back direkt och kände mig stressade och så tiltade jag till lite. Det är sådant som händer gäller bara att lägga det bakom sig och ta tag igen imorgon.

2005-11-03:

Tid spelat: 03:02 (hh:mm)

Antal händer: 145

Resultat: -$20,75

Bankroll: $88,89

Postad

Tänkte passa på att ta tid och fila lite på min preflop-taktik. Jag har kollat över vad ni skrivit och ändrat lite, kom gärna med mer förslag!

[AQ, AJ, QQ] Raise 4x blind, Call raises (x8)

[JJ, (TT)] Raise 4x blind, Call raises (x6)

[KQs, KJs] Raise 4x blind (mellan/sen position). (Off-suit limp-in)

[PP] Limp in, Call raise (3x)

[AXs] Limp in, sen/mid position

[suited connectors] Limp in i sen position

Vad tror ni för tight eller för loose? Vissa kanske tycker att KQo, KJo är goda nog för att höja med men i min erfarenhet är de just de händerna som kostar mest i längden. Jag spelar hellre PP, AX, suitedcon. eftersom sådana händer är väldigt lätta att lägga ned om man missar floppen.

Postad

Aj aj, ingen bra start på dagen. Jag bettar någon all-in med högt pp efter floppen, han callar med en inside straight draw och träffar så klart. Det är sådan som gör det lätt att tilta.

Postad
]

[AQ, AJ, QQ] Raise 4x blind, Call raises (x8)

Med AA och KK tycker jag inte du ska bara syna höjningar. Om du blir rearaisad med dessa kort bör du gå allin direkt, kanske även med QQ med tanke på den nivå du spelar. Du kommer garanterat att bli synad av sämre händer.

Postad

Ok, låter inte helt ovettigt det där. Tycker jag du ska raisa ALLTID, även när folk bettar 10x blind (INTE ovanligt).

[AA, KK, (QQ)] Raise 4x, Reraise all ?

Edit:

Helt otroligt, jag vet att man inte ska skylla på otur men sitter jag med två håls färg med K-top så har någon A-färg. Får jag in två par AK så får någon in trissen, när jag får in A-triss med J-kicker så sitter någon naturligtvis med AQ. När jag får AA, KK, så foldar folk pre-flop (vilket i princip aldrig händer).

Postad
varför sätter du AQ och AJ högre än JJ och TT? AJ suuuucks.

Det är 70% risk att ett overcard faller när man håller TT, och hur faan ska man betta då, man kan knappast räkna med att föbättra sin hand? Problemet är att folk på micro-limit bettar som vildar, finns inte en möjlighet att läsa om någon verkligen träffade A som kom på floppen eller om de bara bettar på en två-håls stege.

Postad

Jo, men det är nästan 70% risk att du missar flopen med AJ och AQ med. Dessa två är bland de mest förädande händerna jag vet. Hamnar man i en gigantpott med dessa och bara parat så är man ofta slagen. Jag värderar JJ och TT ruggigt mycket högre än framförallt AJ, definitivt i cashgames.

Postad

$0.05/$0.1 Blinds No Limit Hold'em

DKDC posts small blind [$0.05].

leoset posts big blind [$0.1].

** Dealing down cards **

Dealt to [A] [ Ac Kh ]

Alceal calls [$0.1].

rifleboy calls [$0.1].

[A] raises [$0.4].

leoset calls [$0.3].

Alceal calls [$0.3].

rifleboy calls [$0.3].

** Dealing Flop ** [ 5s, Ks, 6d ]

leoset checks.

Alceal checks.

rifleboy bets [$0.5].

[A] calls [$0.5].

leoset folds.

Alceal folds.

** Dealing Turn ** [ 2d ]

rifleboy bets [$0.5].

[A] raises [$1.5].

rifleboy calls [$1].

** Dealing River ** [ 8h ]

rifleboy bets [$2].

[A] raises [$3.71].

rifleboy calls [$1.71].

** Summary **

[A] shows [ Ac Kh ].

rifleboy shows [ 5h 6c ].

rifleboy collected [$12.42].

2005-11-04:

Tid spelat: [/b]03:55 (hh:mm)

Antal händer: 188

Resultat: -$19,76

Bankroll: $69.13

Back to school antar jag, spelar inget imorgon och spenderar min tid läsandes pokerböcker istället. Problemet är att jag faktiskt tycker att jag spelar överlag bra (stabilt), det stora problemet är att jag inte lyckas få utdelning när jag har bra kort, så när jag väl åker på nitarna blir jag pank.

• Skapa nytt...