Gå till innehåll

NLT - T8s blir draghand, all in eller fold?


Recommended Posts

$100 NL Texas Hold'emTable

 

Har nyligen satt mig vid bordet. Av det lilla jag sett hittils verkar button vara en ganska aggresiv spelare.

 

Seat 5 is the button

Total number of players : 10

 

Seat 3: hero ( $100 )

Seat 5: button ( $70.25 )

Seat 6: sb ( $178.62 )

 

sb posts small blind [$0.50].

 

** Dealing down cards **

Dealt to hero [ Th 8h ]

 

hero raises [$4].

 

button calls [$4].

sb calls [$3.50].

 

Alla lägger sig fram till mig (jag sitter två steg från knappen). Jag väljer då att standardhöja 4bb och får syn av spelarna på knappen och i sb.

 

** Dealing Flop ** [ 6d, 5h, 9h ](Pott=$13)

 

sb checks.

hero bets [$8].

button raises [$25].

sb folds.

 

Riktigt trevlig flopp, plockar upp flush+bb drag. Betar ut ca 3/4 pott och får omslag av den aggresive killen (inte någon stark read men som sagt verkar han, av det lilla jag sett, vara aggresiv).

 

Vad göra nu? All in eller fold?

 

Det skulle dessutom vara intressant att höra synpunkter på spelet i övrigt (framförallt min bet på floppen).

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ligger ju antagligen lite efter, typ 45/55, för det mesta och ibland rejält efter (33/66) när han har ett set men med tanke på att det redan ligger en del i potten borde det vara +EV att trycka om du tror att du i alla fall har LITE fold equity.

 

Dock misstänker jag att du inte har det, han raisar dig i en raisad pott och har halva sin stack inne, jag tror att chansen att han lägger sig är helt obefintlig. Rimligtvis har han ett överpar eller ett set, kanske nötfärgsdraget. Mot ett överpar är det nog +EV att trycka in i och med pengarna i potten men mot ett set eller nötfärgraget ligger du jävligt illa till och det är gravt -EV.

 

Fold är nog det bästa alternativet. Att trycka är som bäst ett marginellt +EV eller neutralt spel med mycket hög varians och som sämst ett rejält -EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du ska ställa. Kanske att jag drar för stora växlar av din tveksamma read, men det är ju inte långt ifrån att sätta dig på överkort iom din raise pf. Du bettar 8 i en pott på 13, vilket ibland skulle få mig stjäla potten av dig, som semibluff, med lite halvtveksamma träffar, typ par + hålstegdrag, och i vissa fall helt tom.

 

Kontentan: Du har hyffsad FE mot en hel del händer IMO, och ofta bra utköpsmöjlihgeter, vilket leder till slutsatsen: Ställ!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här posten är körd några varv i: http://www.systranbox.com/systran/box

 

Inte agreewith Stoneburg, även om du har 0 foldequity, och han har en supertark HD så kan dig än marginella magra jumbonen den mer - ANY och, om antagonisten har, faktiskt energifoldaen någon tid eller har little mer extra HD så, blir permanenten +EV. Dessutom ser ondskan dåligt ut till preflopp för förhöjning så bigly, och de sena betfoldaen endast, förhöjningarna tillfället, att person som tillhör en etnisk minoritetoffensiven leker tillbaka mot dig och lust till dig, inte därefter dig som, var lirar, shorthanded. Plusen, som finns implicitly tiltodds, som skar, hämtas.

 

Klartext:

 

Håller inte med Stoneburg, även om du har 0 foldequity och han har en supertark HD så kan du knappast vara mer än marginellt -EV och om motståndaren faktiskt orkar folda någon gång eller har lite vidare HD så blir det snabbt +EV. Dessutom ser det jävligt illa ut att höja så stort preflopp och sen bara betfolda, det ökar chansen att folk aggressivt spelar tillbaka mot dig och det vill du inte när du lirar shorthanded. Plus att det finns implicita tiltodds att hämta.

 

Dessutom så sätter jag motståndaren på 4h3h så du är ju monsterfavorit här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså han har INTE "hyfsad fold equity". Det finns inte en chans, motståndaren har för fan stoppat in nästan halva stacken i en raisad pot. Fold Equity i det här fallet är nära noll, så det är bara pot odds som gäller.

 

Tycker inte det är något stort misstag att trycka, i och med potstorleken är det +EV om han har ett par. Det är dock väldigt kraftigt -EV mot ett set och extremt -EV om han har ett högre färgdrag. Förhoppningsvis har han ett överpar oftare än de andra alternativen, en fördel med att trycka är ju också att man lär få rejält med action när man trycker in med nötterna nästa gång. Det förutsätter ju dock att man förstår att växla...

 

I övrigt tycker jag handen är helt rätt spelad, T8s duger att sno blinds med, och den floppen ska man ju beta, tycker dock att du borde betat lite hårdare, typ $10, att bara beta 8 känns lite svagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså han har INTE "hyfsad fold equity". Det finns inte en chans, motståndaren har för fan stoppat in nästan halva stacken i en raisad pot. Fold Equity i det här fallet är nära noll, så det är bara pot odds som gäller.

Om motståndaren inte foldar några händer så spelar han ju hyffsat kasst som inte trycker.

 

Tycker inte det är något stort misstag att trycka, i och med potstorleken är det +EV om han har ett par. Det är dock väldigt kraftigt -EV mot ett set och extremt -EV om han har ett högre färgdrag.

Men de kan ju inte vara så slappa att man kan sätta dem på sätt bara så där, det är ju 3-handed för sjutton. Orkar man inte spela tillbaka oftare än man har set/tvåpar så kommer man ju bli riktigt illa tilltygad mot någon som kan spela T8s så här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå 3-handed? :?

 

Total number of players : 10

 

3-handed ställer jag gärna in men jag är rätt säker på att detta är FT. Har han ett par så är det marginellt +EV att trycka, har han ett set/nötfärgsdrag är det rejält -EV. Med tanke på hur handen utspelas så tycker jag att faran för set/nötfärgdrag är hyfsat stor. Har han set/nötdrag halva tiden och par andra halvan blir slutresultatet rätt så mycket -EV. Skulle gissa på att han behöver ha bara ett par åtminstone 75-80% av gångerna för att det ska vara plus minus noll.

 

Vi kan tjata länge om fold equity men min erfarenhet säger att om någon synar en preflop raise och sen raisar på floppen och har halva stacken inne, då lägger han sig inte. Enda fold equityn är om han får en hjärtattack eller hans internet går ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer avslutningen av handen. Valde som synes att ställa in och lyckades ta hem handen.

Hur tycker ni förövrigt att button spelar? Bör han höja så pass mycket som han gör samt får han anses som potcommited vid min höjning?

 

 

hero is all-In [$88]

button is all-In [$41.25]

 

** Dealing Turn ** [ Td ]

** Dealing River ** [ Tc ]

 

button [ Jd, 9d ] two pairs, tens and nines.

hero shows [ Th, 8h ] three of a kind, tens.

hero wins $29.75 from side pot #1 with three of a kind, tens.

hero wins $142.50 from the main pot with three of a kind, tens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...