Gå till innehåll

ARTKIEL: Fel i artikel om bluffar i Expressen?


Steel

Recommended Posts

Artikel om bluffar av Robert V Lux

I ovanstående artikel hittade jag följande påstående:

Ligger det 500 kronor i en pott och du satsar 250 på en bluff krävs det att motspelarna slänger sina kort minst 50 procent av gångerna för att det ska bli lönsamt.

Själv tycker jag nog att det räcker med att motståndaren viker 34% av gångerna för att bluffen ska löna sig. Detta under förutsättning att alla korten är ute och man sitter på en hand som inte kan vinna en showdown.

 

Säg att vi genomför bluffen 3 gånger.

Första gången blir vi synade och förlorar 250.

Andra gången blir vi synade och förlorar 250 igen:

Tredje gången viker motståndaren och vi får tillbaka våra 250 och vinner dessutom de 500 som låg i potten.

-250-250+500=0

 

Totalt sett har vi alltså gått jämnt ut trots att motståndaren bara slängde sina kort 33,33% av gångerna.

 

Min slutsats är att Lux borde läsa igenom sina alster en extra gång innan de publiceras :)

Eller är det jag som är ute och cyklar? Visst stämmer mitt resonemang ovan?

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej men seriöst.. räkna på det..

Nu har du bytt från att cykel vid vägkanten till skateboard på autobahn. Det enda som räknas är situationen just nu inte var pengarna kommer ifrån.

 

Om jag lagt in 10 miljoner i potten med 72o så var det inte så jävla smart till att börja med, men det vore likväl inte så begåvat att folda för 100 kr på floppen trots att beslutssekvensen som helhet inte är särskilt lönande.

 

Om du fortarande har argument så passar jag på att citera en vis man:

nej men seriöst.. räkna på det..

 

[OT]".." är enbart ett stavfel i svenska språket och "..." bör inte användas utan jävligt bra anledning. Och så heter det "pott" inte "pot"[/OT]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo givetvis.. dom e borta.. men totalt räknat på det så har dom en gång varit dina och du har gått med förlust om du spelar 3 potten på 500 och lyckas bluffa hem en ... :: right? -.-

Nej. Man kan inte räkna så. De pengarna som ligger i potten har ju hamnat där av en anledning. Om du har tagit beslut med -EV på andra gator så påverkar det inte beslutet för om du ska bluffa nu eller inte. Det är ju omöjligt att svara på exakt hur potten har blivit si eller så stor i just det exemplet.

 

Förutsättningarna är att potten är 500 och då är det korrekt att bluffa med 250 om bluffen lyckas mer än 1/3 av gångerna. Hur mycket du själv har investerat i potten är helt ointressant.

 

EDIT: Och såklart har Hjort redan svarat mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...