Gå till innehåll

FL - Spela par när det finns ett A på floppen?


crillux

Recommended Posts

Har en fundering kring att spela par när det dyker upp ett A på floppen. Detta avser låglimitspel, där det verkar som att alla spelar Ax preflop oavsett höjningar.

 

Sitter man då t ex på JJ och ett A faller på floppen så har man ju bara 2 outs att slå någon som håller Ax, givet att man inte har något drag.

 

Samtidigt känns det ju som att man inte kan utgå ifrån att någon alltid har ett A.

 

Någon rutinerad räv som vill dela med sig av sina tankar kring detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag för väldigt längesedan på detta forum läste ett enkelt men bra tips angående JJ och QQ på låga nivåer.

 

Är det en flervägspott där överkort kommer på floppen och det blir "action" så är det att folda dessa händer direkt. För anteckningar över dessa tillfällen och skriv ner resultatet så kommer du märka att du oftast vid dessa tillfällen tjänar på att ha foldat tidigt.

 

// jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag för väldigt längesedan på detta forum läste ett enkelt men bra tips angående JJ och QQ på låga nivåer.

 

Är det en flervägspott där överkort kommer på floppen och det blir "action" så är det att folda dessa händer direkt. För anteckningar över dessa tillfällen och skriv ner resultatet så kommer du märka att du oftast vid dessa tillfällen tjänar på att ha foldat tidigt.

 

// jocke

 

Och är det High stakes poker ska du naturligtvis syna ner om det är flervägspott och det blir mycket action. eller? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt samma sak. Till och med QQ är dåliga kort. Spelade ett långpass på Noble poker ca.6 h. Jag försöker få ihop till bonusen och pokerofficeprogrammet. Jag fick ett antal QQ, JJ och TT som nästan aldrig resulterade i vinst. Helt säkert i mindre än 20% av fallen och när flopp-% ligger på omkring 50, dvs man satsar 20% av potten redan i preflop så kan det inte annat än bli förlust i längden.

Det är ca 32% sannolikhet att A eller K kommer på floppen (om ett av var finns hos hålkorten, och då skall det till ett mirakel om man vinner. Dessutom sitter de flesta och checkar med sitt A hela vägen, många även med K. Det blir nog till att göra upp en egen statistik för utgången av spel med par QQ och lägre.

Jag börjar misstänka att det lönar sig bättre att spela Axo och Kxo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Skulle egntligen kunna radera mitt inlägg för jag tänkte inte på att det var FL...

 

---

 

dvs man satsar 20% av potten redan i preflop .

 

Personligen lägger jag ALDRIG 20% av min stack i en pott med QQ-TT preflop. Där är nog största felet. Max max max 5-10%. ( Men jag är ingen expert så sätt. ) Ännu en anledning att inte sitta shortstack på NL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte poängtera följande starkt nog, går du minus med QQ, JJ och TT när ni är fem som ser floppen så spelar du åt helvete dåligt. Du gör med största sannolikhet något eller alla av dessa fel:

 

i) Tar för dåligt betalt de ca 12% av händerna då du floppar ett set

 

ii) Spelar ej tillräckligt aggresivt och smart då du floppar ett överpar

 

iii) följer med för långt då du floppar ett underpar.

 

QQ är en MONSTERHAND om det är fem med till floppen, att tro att Kxo skulle vara ens i närheten är åt helvete.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok här fick man höra. Nå här skall du få höra hur jag ungefär agerar.

 

Om jag sitter på par och floppar triss så siktar jag i första hand på en checkhöjning. Vanligtvis så höjer någon på FL 0.25-0.50 och då checkhöjer jag om det kommit minst 2 bet. Detta gör jag då från tidig position. Om det inte kommit mer än en bet så callar jag vanligtvis eftersom jag har fått den känslan att mot en spelare brukar en checkhöjning få med sig att han lägger sig, om jag nu inte upptäckt några speciella egensinnigheter hos motspelaren som föranleder annat. Mot två spelare har jag inte varit med om att bägge skulle lägga sig.

På motsvarande sätt höjer jag i sen position om flera betat, och checkar om endast en betat.

 

På turnkortet söker jag på samma sätt en checkhöjning utifall jag callat på floppen. Nästan alltid jag visat feghet på floppen och checkar på turn så betar någon och svarar jag då med checkhöjning så följer de vanligtvis med. Efter checkhöjning eller misslyckad checkhöjning på floppen så betar jag på turn eller raisar.

 

På river så checkar jag efter call på flopp och bet på turn. Detta lockar oftast också motståndaren att beta varefter jag får en checkhöjning som han synar. Om jag gjort checkhöjningspiruetten på turn så betar jag vanligtvis på river. Det är inte lönt att försöka locka motståndaren i samma "fälla" två gånger på varandra.

 

Detta är alltså ungefärliga förloppet på hur jag försöker mjölka när jag är övertygad om ett högst troligt övertag.

 

När jag floppar ett överpar, det betyder väl att floppen innehåller lägre kort, är det svårare. Här finns risken för att någon träffat trissen och att någon sitter med ett ännu högre par på handen. Min vanliga strategi är att beta eller raisa på floppen. Det finns ingen orsak att låta någon se fjärde kortet billigt när jag har QQ. Får jag en höjning emot mig då så är det standard att jag lägger mig, speciellt om höjningen kommer från blindsen eller en som höjde preflopp. Misstänker jag att någon söker färg eller stege så callar jag då (borde man ännu höja fastän man är osäker?). Det finns de som betar tom. hålstegsdrag.

På turn betar jag oavsett vad som kommer upp och lägger mig på en kontrahöjning eller chekhöjning (vanligtvis). Om någon callar på turn och det kommit upp ett överkort på bordet så fegar jag med en check på river.

 

Floppar jag underpar så är det mycket stor risk att någon har bättre. Folk brukar se floppen med A, K och Q. Kommer någon av dessa på bordet och jag har JJ så försöker jag kanske checkhöja eller kontrahöja. Får jag emot mig en till höjning så lägger jag mig. Annars så hoppas jag på att de checkar efter turn. Betar någon fortfarande så bryr han sig inte om eventuella checkhöjningar eller kontrahöjningar och då lägger jag mig.

 

Detta är något av ett standardförfarande som jag givetvis varierar beroende på hur väl jag uppfattat motståndarens egenheter.

 

 

Kom gärna med svidande kritik om det är något systemfel i mitt grundkoncept.

 

Visst är QQ en monsterhand men det är ett ganska litet monster när väl A eller K kommer upp. Kommer Båda upp så är det tom. ett dött monster..fold.

 

Vad som hände under min senaste session var att jag nästan alltid fick folda QQ och JJ. Nästan bara underpar. Förutom sista förlusten innan jag stängde då en satt och ruvade på par i 2:or. Han satt i första position efter BB, följde med till flopp efter att jag höjt i sen position, och floppade en triss. Jag betade hela vägen. Han synade hela vägen. Jag trodde att det var en tomte som satt med Ax och väntade att esset skulle komma.Det är vanligt.

 

Borde jag ha kunnat räkna ut att han hade triss?

 

En gång betade jag ett dylikt par med en synmaskin i hälarna som satt med par i åttor. Han fick straighten på River. :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag sitter på par och floppar triss så siktar jag i första hand på en checkhöjning.

Funkar det även om du har höjt preflopp? Om du har limpat/checkat verkar det ju vettigt, men om jag har höjt i tidig position brukar jag beta ut för att inte få rundcheck. Alla förväntar sig en bet i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skulle tro att det funkar. Tyvärr kan jag inte säga säkert för vissa gånger callar jag ju bara preflop. Min erfarenhet, om än väldigt ringa, är att motståndarna betar fort när man visar tvekan. Jag har inte riktigt koll på detta nu :oops: . Måste vara vaksam på detta härefter. Men kanske spelar du, Kotoryu, på högre nivå än FL0.25-0.50.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skulle tro att det funkar. Tyvärr kan jag inte säga säkert för vissa gånger callar jag ju bara preflop. Min erfarenhet, om än väldigt ringa, är att motståndarna betar fort när man visar tvekan. Jag har inte riktigt koll på detta nu :oops: . Måste vara vaksam på detta härefter. Men kanske spelar du, Kotoryu, på högre nivå än FL0.25-0.50.

 

Du skriker monster om du checkhöjer på floppen efter att ha höjt innan. Om du nu inte gör likadant med en del andra, sämre händer, är det hemskt lättläst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag sitter på par och floppar triss så siktar jag i första hand på en checkhöjning.

Så kan du ju inte tänka, du måste ju titta på sannolikheten att någon betar och varifrån den beten kommer samt hur syniga de andra är. Det är ju inte helt likat att checkraisa knappen och folda en massa dåliga par och draghänder hos motståndarna.

 

Om det inte kommit mer än en bet så callar jag vanligtvis eftersom jag har fått den känslan att mot en spelare brukar en checkhöjning få med sig att han lägger sig,

Om det stämmer så ska du försöka checkraisa (med mediokra händer) precis så mycket att de andra inte fattar att det är ett katastrofalt spel

 

Överlag så verkar du med din strategi missa möjligheter till betkrig mot tvåpar och TPTK på floppen vilket inte är särskilt lyckat. Särskilt om man kan klämma in en massa andra motståndare.

 

om jag nu inte upptäckt några speciella egensinnigheter hos motspelaren som föranleder annat. Mot två spelare har jag inte varit med om att bägge skulle lägga sig.

På motsvarande sätt höjer jag i sen position om flera betat, och checkar om endast en betat.

 

Får jag en höjning emot mig då så är det standard att jag lägger mig, speciellt om höjningen kommer från blindsen eller en som höjde preflopp.

Nu fick du kalla kårar att åka längs ryggraden, det är jättefel utom mot de mest konsekvent passiva motspelare. Du har ju hyffsade odds att dra ut

tvåpar och har bäst hand en rejäl bit av tiden.

 

 

Misstänker jag att någon söker färg eller stege så callar jag då (borde man ännu höja fastän man är osäker?). Det finns de som betar tom. hålstegsdrag.

Den här typen av spelare måste du kontrahöja ofta så att de inte kommer undan billigt med sina drag.

 

Får jag emot mig en till höjning så lägger jag mig. Annars så hoppas jag på att de checkar efter turn.

Kolla jäkligt noggrant igenom vad du har för dragmöjligheter här, det här bör vara en höjd flervägspott som mao är mycket stor och då är saker som trefärg och trestege högst relevanta. Hålstegedrag för nötterna ska du aldrig lägga på floppen i en höjd pott om du tror att du kommer undan med ett bet till.

 

Kom gärna med svidande kritik om det är något systemfel i mitt grundkoncept.

Konstigt vore det väl om du inte hade några allvarliga fel, poker är inte så lätt att man spelar perfekt från början. Du lägger dig alldeles för lätt och kontrahöjer för lite vad det verkar som, tänk själv hur lätt det vore att spela mot någon som spelade så här om du visste om hur de lirade.

 

Borde jag ha kunnat räkna ut att han hade triss?

Du behöver inte räkna ut att han har triss här för att tjäna grova pengar mot honom. Tänk att ni spelar oändligt många händer med era respektive händer mot varandra, vem tror du tjänar mest på sina trissar?

 

Bekymra dig inte så mycket om enskilda händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skulle tro att det funkar. Tyvärr kan jag inte säga säkert för vissa gånger callar jag ju bara preflop. Min erfarenhet, om än väldigt ringa, är att motståndarna betar fort när man visar tvekan. Jag har inte riktigt koll på detta nu :oops: . Måste vara vaksam på detta härefter. Men kanske spelar du, Kotoryu, på högre nivå än FL0.25-0.50.

Obetydligt högre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överlag så verkar du med din strategi missa möjligheter till betkrig mot tvåpar och TPTK på floppen vilket inte är särskilt lyckat. Särskilt om man kan klämma in en massa andra motståndare.

Hur får man igång ett betkrig, när jag har triss? Jag menar om någon sitter på tvåpar och betar, skall jag inte sikta på att checkhöja då? Är det bättre att beta direkt och hoppas på höjningar för ytterligare höjningar. Ja kanske.

 

 

Min vanliga strategi är att beta eller raisa på floppen. Det finns ingen orsak att låta någon se fjärde kortet billigt när jag har QQ. Får jag en höjning emot mig då så är det standard att jag lägger mig, speciellt om höjningen kommer från blindsen eller en som höjde preflopp
Nu fick du kalla kårar att åka längs ryggraden, det är jättefel utom mot de mest konsekvent passiva motspelare. Du har ju hyffsade odds att dra ut

tvåpar och har bäst hand en rejäl bit av tiden.

Men här är det faktiskt ett svårt läge. När någon höjer min bet så tror jag ju att någon sitter på två par eller triss och startar ett betkrig som du rekommenderade när jag själv hade triss.

 

Om jag har Q :heart: Q :club: och floppen kommer med 10 :diamond: 7:spade: 3:diamond: och jag får en höjning emot mig så måste jag ju tro att någon sitter med två par eller triss. All annan höjning är en bluff. I detta exempel kan någon också ha färgdrag men höjer man med det? Finns inte pottodds för det (men visst finns det de som gör det), normalt inte heller implicita odds.

 

Om fi har trissen så kan endast en egen triss rädda mig. Det är ca 11 mot 1 att det inträffar på turn eller river, dvs pottoddsen är för dåliga.

 

Om fi har två par så är det bara ett kort på floppen (och jag vet inte vilket) som kan bilda par med turn eller river. Jag har totalt 5outs att få tvåpar på turn . Dessutom kan ju turnkortet bilda par med riverkortet. Det blir då 8 outs inför River. Min beräkning ger vinstodds 2.8 mot 1. Kanske värt att satsa på, jag skall räkna igenom det som ett eget typfall.

 

Men min misstanke är att ingen har synat en höjning i första rundan med 10 3, 7 3, eller 10 7. Därför måste de ha haft par (även par i 7:or är idiotiska att syna höjning med, möjligtvis på BB) och därmed fått en triss.

 

Hålstegedrag för nötterna ska du aldrig lägga på floppen i en höjd pott om du tror att du kommer undan med ett bet till.

Hålstegsdrag för nötterna? Jag förstår inte uttrycket. Men hålstegar foldar man väl om någon betar (vinstodds ca 5 mot 1 totalt på turn och river) om man inte sitter på andra möjligheter också.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu spelar jag inte allt för mycket FL, men lite åsikter har jag ändå :)

 

 

Om jag har Q :heart: Q :club: och floppen kommer med 10 :diamond: 7:spade: 3:diamond: och jag får en höjning emot mig så måste jag ju tro att någon sitter med två par eller triss. All annan höjning är en bluff.

 

Händer han skulle kunna höja med som inte slår dig kan ju vara JJ, AT och i princip alla Ax :diamond:. Kan även tänka mig några suitade ruterkungar.

 

I detta exempel kan någon också ha färgdrag men höjer man med det?

 

Ett nötfärgdrag skall man väl i princip alltid höja med?

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att den enda logiska handen som slår dig är TT och därför lägger du dig? Känns som att du måste förlora otroligt mycket pengar på PP om du släpper dem så lätt. Om ni är HU finns det väl en hel radda med händer han skulle höja din bet med där som du minst har 50% mot - A10, JJ, 8d9d, Ad7d, JTs. Egentligen kan han väl höja med lite vad som helst för att sätta press på dig och se vad du har - framförallt om du viker ett överpar sådär lätt!

Jag kan ha viss förståelse för om du är rädd för att lassa in en massa pengar i NL på såna där "ofarliga" brädor, men i limit finns det ju inte att vika sig sådär lätt. Om du inte är ahead (vilket du antagligen oftast är på alla utom de mest passiva bord) så har du ofta hyfsade odds att dra ut.

För övrigt tycker jag att du spelar väldigt förutsägbart om du checkar dåliga händer, bet/foldar medelstarka händer och checkraisar de starkaste händerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har Q :heart: Q :club: och floppen kommer med 10 :diamond: 7:spade: 3:diamond: och jag får en höjning emot mig så måste jag ju tro att någon sitter med två par eller triss. All annan höjning är en bluff. I detta exempel kan någon också ha färgdrag men höjer man med det? Finns inte pottodds för det (men visst finns det de som gör det), normalt inte heller implicita odds.

Standardspelet mot en preflopphöjare som inte orkar spela tillbaka ordentligt är att minst höja med alla färgdrag, alla öppna stegdrag, alla Ax som har parat, alla tior, alla överpar och 88-99. Man höjer som fan mot en sådan spelare, och märker man att han behöver ha en riktig hand för att syna så checkar man ju bara tillbaka på turn. Kort sagt, om du raisar pre med ett överpar och blir höjd när du lägger in första betet på floppen så ligger du i snitt före.

 

Men min misstanke är att ingen har synat en höjning i första rundan med 10 3, 7 3, eller 10 7. Därför måste de ha haft par (även par i 7:or är idiotiska att syna höjning med, möjligtvis på BB) och därmed fått en triss.

Alldeles för tight uppskattning av vad motståndarna kan sitta på.

 

Hålstegsdrag för nötterna? Jag förstår inte uttrycket. Men hålstegar foldar man väl om någon betar (vinstodds ca 5 mot 1 totalt på turn och river) om man inte sitter på andra möjligheter också.

Nej man foldar inte en fyr-outare till en hand som nästan säkert vinner för ett bet på floppen om man har stark möjlighet att stänga betandet för den rundan (dvs potten blir med hög sannolikhet inte höjd bakom), de implicita oddsen (om du tror att betaren är stark kan du ju normalt sett plocka in åtminstone 4 små bet till på turn och river om du träffar) och bluffmöjligheterna är tillräckliga för att kolla på turn också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att ur hans synvinkel kan du ju lika gärna ha AK som QQ när du bettar ut på den floppen så han kommer med största sannolikhet betta ut med diverse drag, TPTK, MPTK osv...

 

Att betta ut och höja med ett färgdrag är ju som redan påpekats ganska så standard på den floppen speciellt om man också har andra möjligheter t.ex. överkort eller stegdrag. (Vilket en majoritet av de vettiga färghänderna har här.)

 

Sitter man med två överkort plus färgdrag alternativt färgdrar plus stegdrag så är ju höjning superduper obligatoriskt.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har Q :heart: Q :club: och floppen kommer med 10 :diamond: 7:spade: 3:diamond: och jag får en höjning emot mig så måste jag ju tro att någon sitter med två par eller triss. All annan höjning är en bluff.

 

Händer han skulle kunna höja med som inte slår dig kan ju vara JJ, AT och i princip alla Ax :diamond:. Kan även tänka mig några suitade ruterkungar.

 

De flesta suited connectors är ju också höjningshänder,

QJ :diamond: färgdrag plus två överkort

89 :diamond: öppet stegdrag plus färgdrag

78 :diamond: eller 67 :diamond: färgdrag plus tvåparsdrag

56 :diamond: 45 :diamond: 46 hålstege plus färgdrag

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...