Gå till innehåll

Sannolikhet för att möta AA när man sitter med KK?


babatonken

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

om vi låter P(X) vara sannolikheten att en spelare får AA så är det vi söker P(A) U P(B) U P© U P(D) där A till D betecknar dina 4 motspelare.

 

P(A) = ... = P(D)

 

Vi får då totalt.

 

4*P(A) - 6*P(A)^2

 

dvs

 

4*(4 över 2)/(50 över 2) - 6*((4 över 2)/(50 över 2))^2 ~ 0.0194

 

EDIT:

Denna lösning inkluderar fallet där 2 spelare ha AA samtidigt. Dra bort 6*((4 över 2)/(50 över 2))^2 en gång till för att få bort det fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord är det 1.9% chans att någon sitter med AA när man själv har KK.

 

Det känns snarare som att det är 1 gång på 10...men det stämmer nog inte om man kollar hh.

 

Därmed kan vi också konstatera att för att spela optimalt så ska man lägga sig drygt var 50:e gång man plockar upp KK.

Ingen som har ett program som automatiskt kan hålla räkningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord är det 1.9% chans att någon sitter med AA när man själv har KK.

 

Det känns snarare som att det är 1 gång på 10...men det stämmer nog inte om man kollar hh.

 

Därmed kan vi också konstatera att för att spela optimalt så ska man lägga sig drygt var 50:e gång man plockar upp KK.

Ingen som har ett program som automatiskt kan hålla räkningen?

 

Det spelar ju ingen roll om du håller räkningen eller inte slumpen har inget minne.

 

 

heltok, var så god :)

Det här reddes ju för övrigt ut grundligt i en annan tråd för ett tag sen där jag räknade fel till en början innan Callahan fick mig på rätt spår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chansen är väl lika stor att nån har AA..vare sig du sitter på KK eller inte?

 

 

Däremot så om du raisar före och blir reraisad...så ökar ju chansen en hel del...om det inte är Gus Hansen då....

 

Och om du går allin och blir synad...ja...vem synar om han inte har AA eller AK eller om han spelar kasst? Kanske därför som det känns alltför ofta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om vi låter P(X) vara sannolikheten att en spelare får AA så är det vi söker P(A) U P(B) U P© U P(D) där A till D betecknar dina 4 motspelare.

 

P(A) = ... = P(D)

 

Vi får då totalt.

 

4*P(A) - 6*P(A)^2

 

dvs

 

4*(4 över 2)/(50 över 2) - 6*((4 över 2)/(50 över 2))^2 ~ 0.0194

 

EDIT:

Denna lösning inkluderar fallet där 2 spelare ha AA samtidigt. Dra bort 6*((4 över 2)/(50 över 2))^2 en gång till för att få bort det fallet.

 

Skall man höfta så borde man bara kunna dela sannolikheten för att en person får AA delat med 4. Alltså 220/4 vilket blir ca 1 på 55.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall man höfta så borde man bara kunna dela sannolikheten för att en person får AA delat med 4. Alltså 220/4 vilket blir ca 1 på 55.

 

Nej. Men det är inte det du har gjort heller. Du har multiplicerat sannolikheten att en person får AA med 4 ;). Och jo det ger ett ganska bra närmevärde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord är det 1.9% chans att någon sitter med AA när man själv har KK.

 

Det känns snarare som att det är 1 gång på 10...men det stämmer nog inte om man kollar hh.

 

Därmed kan vi också konstatera att för att spela optimalt så ska man lägga sig drygt var 50:e gång man plockar upp KK.

Ingen som har ett program som automatiskt kan hålla räkningen?

 

Det spelar ju ingen roll om du håller räkningen eller inte slumpen har inget minne.

 

 

.

 

Han måste skämta. Eller inte. En del tror ju att slumpen har ett minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall man höfta så borde man bara kunna dela sannolikheten för att en person får AA delat med 4. Alltså 220/4 vilket blir ca 1 på 55.

 

Nej. Men det är inte det du har gjort heller. Du har multiplicerat sannolikheten att en person får AA med 4 ;). Och jo det ger ett ganska bra närmevärde.

 

Det är nog mer korrekt. Det kan vara bra för att bedöma styrkan av händer i slutet på turneringar så jag håller inte med om att det generellt är ointressant. I cashgames är det en annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att räkna som jag tycker är lite enklare är att dela antalet möjliga kombinationer med 1225 och multiplicera med antalet motståndare.

 

T.ex. om jag har en hand vilken som helst utan något ess i, t.ex. KK så finns det 6 möjliga kombinationer att få AA kvar. dvs.

 

På ett bord med 5 spelare (alltså 4 motståndare):

 

6/1225 gånger 4 = 1.95% eller 50:1

 

På ett bord med 10 spelare

 

6/1225 gånger 9 = 4.4% eller 22:1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att räkna som jag tycker är lite enklare är att dela antalet möjliga kombinationer med 1225 och multiplicera med antalet motståndare.

 

T.ex. om jag har en hand vilken som helst utan något ess i, t.ex. KK så finns det 6 möjliga kombinationer att få AA kvar. dvs.

 

På ett bord med 5 spelare (alltså 4 motståndare):

 

6/1225 gånger 4 = 1.95% eller 50:1

 

På ett bord med 10 spelare

 

6/1225 gånger 9 = 4.4% eller 22:1

 

Om du identifierar dina siffror i min uträkning ser du att (50 välj 2) är 1225 och (4 välj 2) är 6. SÅ vi räknar alltså på samma sätt.

 

Vi har alltså samma första del. Vad du saknar är att ta hänsyn till det faktum att händelserna inte är oföreneliga. Vi måste alltså dra bort de sannolikheter vi räknar dubbelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att räkna som jag tycker är lite enklare är att dela antalet möjliga kombinationer med 1225 och multiplicera med antalet motståndare.

 

T.ex. om jag har en hand vilken som helst utan något ess i, t.ex. KK så finns det 6 möjliga kombinationer att få AA kvar. dvs.

 

På ett bord med 5 spelare (alltså 4 motståndare):

 

6/1225 gånger 4 = 1.95% eller 50:1

 

På ett bord med 10 spelare

 

6/1225 gånger 9 = 4.4% eller 22:1

 

Om du identifierar dina siffror i min uträkning ser du att (50 välj 2) är 1225 och (4 välj 2) är 6. SÅ vi räknar alltså på samma sätt.

 

Vi har alltså samma första del. Vad du saknar är att ta hänsyn till det faktum att händelserna inte är oföreneliga. Vi måste alltså dra bort de sannolikheter vi räknar dubbelt.

 

 

Absolut, jag sa bara att jag tycker det är ett enklare sätt att räkna på. I praktiska sammanhang menar jag att det ofta är viktigare att ha enkla beräkningsmetoder än exakta resultat, bara man vet att avrundningarna/felen inte är för stora och det är de inte här (0.015% om jag räknat rätt).

(Det betyder ju inte att andra måste tycka det också. :) )

 

Men jag förstår vad du menar, ibland är det faktiskt viktigt att vara exakt eller att visa att man förstår att resultatet är en avrundning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...