Gå till innehåll

Nu vill en man spela damgolf!

Recommended Posts

Postad

Oavsett hur mycket man vrider och vänder på det, kval/wildcard/kön yada yada yada så kommer man fram till att dom bästa spelarna är män.

Som det stog expressen tex, " Att "The Open" från början inte hette "Mens Open" beror ju på att ingen trodde att något sånt här skulle hända. Kanske skulle de ha tänkt på det för 150 år sedan". Visst kanske dom skulle tänkt på det för 150år sedan men man tycker folk kan tänka lite själv också...

Alla vet att det är en herrtour, oavsett regler och namn.

Om nu de bästa är män, varför måste man då förbjuda kvinnor att vara med? Jag säger inte att man ska kvotera in 30% kvinnor varje tävling, men ett strikt förbud mot kvinnor ser jag inga som helst skäl till. Förklara gärna det för mig.

Postad

Oavsett hur mycket man vrider och vänder på det, kval/wildcard/kön yada yada yada så kommer man fram till att dom bästa spelarna är män.

Som det stog expressen tex, " Att "The Open" från början inte hette "Mens Open" beror ju på att ingen trodde att något sånt här skulle hända. Kanske skulle de ha tänkt på det för 150 år sedan". Visst kanske dom skulle tänkt på det för 150år sedan men man tycker folk kan tänka lite själv också...

Alla vet att det är en herrtour, oavsett regler och namn.

Om nu de bästa är män, varför måste man då förbjuda kvinnor att vara med? Jag säger inte att man ska kvotera in 30% kvinnor varje tävling, men ett strikt förbud mot kvinnor ser jag inga som helst skäl till. Förklara gärna det för mig.

För att det finns ett strikt förbud för män att spela på LPGA touren?

Är iaf ett exempel...

Vad kommer sen, boxning? 100m? Chelsea måste kvotera in 2 tjejer?

Löjligt argument ja visst men varför ska det vara så svårt att hålla två skilda saker, skilda?

Postad

Det ska inte behövas förbud. De ska hålla sig där de hör hemma, det gäller både Wie och Van der Velde. Det finns så vitt jag vet inte förbud mot golfrobotar heller.

Säger man att det finns en PGA tour för herrar och en för damer blir det de bästa tourerna för herrar respektive damer. Säger man att PGA är för världens bästa golfare oavsett man/kvinna och LPGA är för de damer som inte platsar på PGA blir synen att damgolfen är lägre stående.

Är ett förbud det som krävs tycker jag de ska införa ett. Nä de får hålla sig där de hör hemma. Wie på LPGA och Van der Velde på PGA.

Postad

Suppe: ...och kvinnor i hemmet. Nästa steg är väl att de får rösta också.

Detta var alltså inget argument. Tyckte bara det spårat ut lite.

Jag vidhåller att så länge damgolfarna visar att de kan vara med och konkurrera med herrgolfare så finns det inget problem. Det känns verkligen som en storm i ett vattenglas att bli upprörd över det. Om de inte kan konkurrera så kommer de sluta ställa upp i herrtävlingar och om det skulle visa sig ha negativ påverkan på damtouren så kommer de även då att sluta ställa upp på herrtouren.

Postad

Håller med till fullo. Kvinnorna har inte en egen tour bara för sakens skull, utan för att kvinnor (som en homogen grupp människor; den andra gruppen är män) generellt sett har sämre förutsättningar än män att bli en golfspelare med x i handicap. Jämför med olika ungdomslag i en godtycklig idrottsgren där en duktig tolvåring mycket väl kan spela i ett P14-lag men inte gärna tvärtom (fjortonåring i P12)..

Konklusion kolon: på pga-touren lirar spelare som har som bäst en mans fysiska förutsättningar (dvs alla), och i P14-serien lirar kids som har som bäst en fjortonårings förutsättningar.

• 2 weeks later...
Postad

Dock brister det inte framförallt i längd. Corey Pavin har vunnit majors och han slår kortare än Wie och Sörenstam. De har helt enkelt för dåligt närspel och touch. På LPGA har de helt andra greenområden och flaggplaceringar så tror att det är där det brister inte pga längd. Dock kan man generellt säga att en person som slår långt gynnas av en kort bana. Bara kolla på Masters att sen de förlängde den så har de som slagit kort gynnats.