Gå till innehåll

Allmänt om mörkpoker!


Feedback

Recommended Posts

Är det bara jag som älskar mörkpoker?

Själv tycker jag mörkpoker är mycket roligare än andra pokerformer, tycker det är tråkigt att den största pokerformen börjar dö ut eller att svenskarna går över till Hold'em eller andra amerikanska varianter.

 

Lyssna till namnet, "Scandinavian".. vackert ! :D

 

* Ändrar lite i rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också ett stort fan av denna variant av poker, även om jag lirar mycket hold 'em också. Detta är troligtvis den variant som spelas mest av allt hemma vid köksborden i vårat avlånga land. Så att säga att den håller på att dö ut tror jag är GROVT felaktigt. Anledningen till att hold 'em kommit så mycket på senare tid tror jag är på grund av filmer (rounders), nätspel och sånt som WPT. Att så många amerikaner spelar hold 'em på nätet gör ju att vi svenskar lättare kan hitta någon på (eller till och med under) vår nivå att spela med.

Men jag tror absolut inte att hold 'em:s plötsliga popularitets-uppsving sker på bekostnad av "vår" mörkpoker, snarare fungerar den som ett spel som allmänt höjer medvetandet om, och intresset för, poker i allmänhet.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror väl inte att det är så mycket "Scandinavian" över mörkpoker. Att det inte är så populärt kan ju bero på att det är få satsningsrundor och tar bra mycket längre tid än texas. Man får helt enkelt spela mer per timme med hold'em.

 

Att säga att hold'em kommit på senare tid är grovt felaktigt. Det har ju varit väldigt populärt sedan slutet på 70-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att det är lite dumt att ha scandinavian draw som namn på denna forumdel. Scandinavian draw är ju bara en regelvariant av alla de mörkpokerformer som finns. Dessutom tror jag inte att alla som säger sig spela mörkpoker nödvändigtvis spelar efter de "skandinaviska" reglerna.

Jag tror inte ens det är så många som vet vad de "skandinaviska" reglerna är, eftersom jag hört benämningarna Svensk, Finsk och Dansk mörkpoker, alla med olika regeltolkningar, dessutom har jag flera gånger hört flera människor kalla olika regeltillämpningar för samma sak (t ex dansk mörkpoker).

 

En del spelar mörkpoker med mörkar och en del spelar det med ante. En del spelar med öppningskrav och en del utan. En del spelar med joker och en del utan.

 

Det är bland annat denna förvirring som lett till mörkpokerns minskade popularitet. Det i kombination med att mörkpoker bara har två satsningsrundor, medan Texas och Omaha har fyra och 7CS har fem. Fyra eller fem satsningsrundor skapar mer action och de flesta spelare, speciellt nybörjare gillar action.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Nu när 24H till slut börjat få lite trafik kanske det skulle passa bra att väcka liv i den här tråden. :idea:

 

Har blivit sugen på att spela mörkpoker, men har inte gjort det sedan mellanstadiet tror jag. Lite allmänna frågor:

 

Hur svårt eller lätt är mörkpoker kontra hold'em? Går det ens att jämföra?

Vilka kunskaper från hold'em kan man ha nytta av i mörkpoker och finns det några man bör glömma bort?

Hur stora krav bör man ställa på sina starthänder? Finns det någon rimlig nivå för hur ofta man "bör se floppen" - alltså köpa kort?

 

Jag har läst Glimnes avsnitt om mörkpoker, så jag skulle hellre se kommentarer på det än bara en hänvisning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker texas är lättare/säkrare pengar. Eftersom i draw vet du aldrig vad din motspelare har. Sjukaste är väl när man har kåk och motspelarn drar 3 kort och får fyrtal.

 

Min taktik i draw är väl att inte gå till bytet om du inte har fyrfärg, fyrstege, par i knektar - eller bättre. Sen om bordet är vildt får man ta det lungt, så man inte synar förbättringshänder ur tidigt position, vilket kan kosta en del. Alla bra händer pre-draw (?) ska man höja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker texas är lättare/säkrare pengar.

EDIT: Det stämmer inte alls bra mot usla motståndare. Det är för att de inte fattar att man inte kan hålla på och strula med mediokra händer. Det finns ingen motsvarighet till fördelen i texas med att spela små par för att träffa set. Har man inte bästa handen rätt av från start så ligger man illa till eftersom det inte finns tillräckligt med utrymme för att hämta tillbaka pengarna man gjorde av med på första rundan genom en dålig syn.

 

Min taktik i draw är väl att inte gå till bytet om du inte har fyrfärg, fyrstege, par i knektar - eller bättre. Sen om bordet är vildt får man ta det lungt, så man inte synar förbättringshänder ur tidigt position, vilket kan kosta en del. Alla bra händer pre-draw (?) ska man höja med.

Det låter som en väldigt obra taktik. Implicita odds finns inte i PL Draw, annat än i sällsynta fall, antingen så har man bäst hand preflopp eller så har man inte i potten att göra. Fyrstege och fyrfärg är båda skräphänder som nästan aldrig är spelbara, knektar och damer är också skräphänder. Kungar och ess bör väl vara någon form av minimum för en legitim enparshand, och de är ganska marginella.

 

De gånger man kan spela färgdrag är antingen ur mörkarna eller på knappen när typ alla limpat (alternativt två limpare som är riktigt blåsta). Och då ska man också tänka på att ett annat färgdrag inte alls är omöjligt om alla limpar, så esshögt färgdrag är ett minimum. Sen kan man ju också spela färgdrag som semibluffar antar jag, men det bör ju göras rätt sparsamt.

 

Hur som helst så är Drawborden på 24h extremt mjuka och jag misstänker att det om ett par veckor inte kommer spelas alls lika mycket eftersom fisken blivit av med alla sina pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur svårt eller lätt är mörkpoker kontra hold'em? Går det ens att jämföra?

Spelen är väldigt olika, lite som luffarschack jämfört med schack. I mörkpoker finns det bara två rundor och spelet är därmed väldigt mycket mindre komplicerat än texas. Det här betyder att mörkpoker är lättare att spela korrekt, men också att felspel straffar sig riktigt, riktigt hårt.

 

Vilka kunskaper från hold'em kan man ha nytta av i mörkpoker och finns det några man bör glömma bort?

Riverspelet är nog rätt lika i de två spelen, däremot så kan du glömma allt vad implicita odds heter.

 

Korrekt bluffande är också en mycket viktig del av mörkpoker, särskilt efter köpet.

 

Hur stora krav bör man ställa på sina starthänder? Finns det någon rimlig nivå för hur ofta man "bör se floppen" - alltså köpa kort?

Mycket sällan, spela när du är rätt säker på att ha bäst hand. Det betyder i stort sett att du när du är först in öppnar med KK eller bättre och när någon är inne före dig AA eller QQ22 typ. Små tvåpar är riktiga skräphänder, spela dem aldrig annat än heads-up. Om det blivit höjt innan dig så behöver du nog minst ess upp och gärna ett högt andra par. Om du höjer och får omslag så måste du bestämma dig för om du är bäst, är du inte det ska du folda och det bör vara ditt vanligaste beslut i den situationen. En typisk hand för att syna ett omslag efter att man själv höjt är nog något i stil med 888, åtminstone.

 

För att slå om efter köpet så behöver du en riktigt stark hand, typ triss i ess eller kungar mot ett trekortsbyte från en lös motståndare.

 

Det finns nog en hel del mer att säga, men det är sånt som jag kommit på efter några hundra händer. Säkerligen är mycket av det fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det låter som en väldigt obra taktik. Implicita odds finns inte i PL Draw, annat än i sällsynta fall, antingen så har man bäst hand preflopp eller så har man inte i potten att göra. Fyrstege och fyrfärg är båda skräphänder som nästan aldrig är spelbara, knektar och damer är också skräphänder. Kungar och ess bör väl vara någon form av minimum för en legitim enparshand, och de är ganska marginella.

 

De gånger man kan spela färgdrag är antingen ur mörkarna eller på knappen när typ alla limpat (alternativt två limpare som är riktigt blåsta). Och då ska man också tänka på att ett annat färgdrag inte alls är omöjligt om alla limpar, så esshögt färgdrag är ett minimum. Sen kan man ju också spela färgdrag som semibluffar antar jag, men det bör ju göras rätt sparsamt.

 

 

Men kom med någon annan konkret taktik då?

Min taktik fungerar perfekt. Och jag skrev precis som du sa, förbättringshänder ur sen position.

 

Men det vore intressant att höra hur du spelar draw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kom med någon annan konkret taktik då?

Min taktik fungerar perfekt. Och jag skrev precis som du sa, förbättringshänder ur sen position.

Om du tycker att det är lättare att fjälla fisken i texas än i draw så fungerar nog inte din taktik särskilt perfekt. Jag sa inte att du skulle spela förbättringhänder ur sen position, jag sa att om de någonsin skulle spelas så skulle det vara ur sen position. Dvs, spela knappt sånt skräp alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske sitter på sin plats med en liten rapport:

 

Har spelat två sessioner nu på lägsta nivån, med angenämt resultat. Plus nästan 30 euro. Visserligen tror jag att det beror mer på motståndarna än mig, men ändå. 8-)

 

Jag har rätt snabbt insett att den grundläggande strategin påminner starkt om den i hold'em. Bra starthand: Jamma potten före köpet. Dålig starthand: Lägg dig. Det är så simpelt, och ändå så effektivt. (Hittills).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Små tvåpar är riktiga skräphänder, spela dem aldrig annat än heads-up. Om det blivit höjt innan dig så behöver du nog minst ess upp och gärna ett högt andra par.

 

Håller inte med. Små tvåpar är i de flesta situationer högst spelbara. Men de är svåra att förbättra och vill därför ha få motståndare. Höj med dem alltså.

 

Höjningar kan man också syna med små tvåpar, om man har koll på vad den som höjde kan tänkas ha. Det är dock inte att rekommendera med många i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lirade för första gången 5C draw på 24h...har aldrig lirat det innan med några större pengar (endast en typ av spread limit, max bet 1-5sek med polarna och då endast under en kväll)...gick ju bra ändå, +5.75Euro på 40 minuter. Men hur hårt ska man spela par (AA och KK)? Satsa pott? Limpa för att träffa set?

 

Sedan behöver de verkligen se över laggandet...väldigt irriterande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med. Små tvåpar är i de flesta situationer högst spelbara. Men de är svåra att förbättra och vill därför ha få motståndare. Höj med dem alltså.

 

Höjningar kan man också syna med små tvåpar, om man har koll på vad den som höjde kan tänkas ha. Det är dock inte att rekommendera med många i potten.

Det är möjligt att du har rätt, jag är inte alls så säker på de små tvåparen. Jag antar att jag helt enkelt behöver läsa på matten i lite större utsträckning. Men mitt intryck är att deras vinstodds mot större tvåpar ligger i trakterna 1:8 och antagligen inte är bättre än runt 2:1 när de ligger före mot ett överpar. Om det dessutom är två motståndare med överpar så borde oddsen snabbt bli riktigt mediokra även i bästafallsscenariot, börjar man även inkludera sannolikheten att någon sitter med en större hand så borde det börja bli riktigt sorgligt.

 

Får väl helt enkelt sätta upp det här på att-göra-listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur hårt ska man spela par (AA och KK)? Satsa pott?

Om du tror att du är bäst så, men du är ju inte ens i närheten av hold'em styrkan med de händerna. Det är ju definitivt inte en legitim re-raise-hand, utan du måste ju spela mot något riktigt pucko för att det ska vara rätt.

 

Limpa för att träffa set?

Absolut inte, du vill definitivt inte ha en massa draghänder med och är du inte bäst pre-flop så finns inte de implicita oddsen att dra ut heller. Jag antar att du kan limpa ibland, men gör det inte till någon vana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 5 motståndare (vilket är max på 24H) är KK med ungefär 50% sannolikhet bästa handen före köpet. Sitter du på knappen och alla limpar in bör du ta det jävligt varsamt, om alla istället foldar fram till dig är det bra att höja för att lägga lite tryck på mörkarna.

 

Lyckas du inte förbättra paret bör du spela försiktigt efter köpet. Jag ser ett ess- eller kunghögt tvåpar som en slags minimumhand för att betta efter köpet.

 

En intressant notering efter ett antal timmars spelande i 24hs lägsta mörkpokerrum: Jag har inte blivit checkhöjd en enda gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv spelar jag väldigt lite 5 card draw, men en vinnande taktik på 24h's lägsta limit har varit.

 

1) Släng alla draghänder utanför blindarna

2) Släng alla låga par

3) Höjj på AA och KK. Syna med QQ eller släng. Checka andra rundan om de står sig oförbättrade.

4) Höjj på alla tvåpar och trips. Betta andra rundan på höga tvåpar, (AAxx KKxx och QQxx), och på alla låga om FI byter tre kort). Betta på alla trips.

 

Är väl knappast någon revolutionernade taktik, men har lyckats lämna bordet vinnande alla gånger hittils.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...