Gå till innehåll

ARTIKEL: A. Hurtig - Poker handlar om skicklighet!


Elvis

Recommended Posts

Nä, åt fanders med IQ-test. Och vad det gäller mönstringtestet så är det väl främst konstruerat för att se hur praktiskt och tekniskt lagd du är? Tror jag iallfall.

 

Angåenge olika figurtest, vad är det som säger att en person inte kan se ett helt annat samband mellan figurerna som går ovanför huvudena på testskaparna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Nä, åt fanders med IQ-test. Och vad det gäller mönstringtestet så är det väl främst konstruerat för att se hur praktiskt och tekniskt lagd du är? Tror jag iallfall.

 

Ett teoretiskt test för att testa hur praktiskt och tekniskt lagd man är? Nja...

Inte den bästa källan men:

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/0008/02/smart.html

Resultatet från mönstringen ger också en uppfattning om hälsotillstånd, kondition och till en viss del intelligens hos ett genomsnitt av svenska ungdomar i övre tonåren. Bland annat skriver de ett allmänt begåvningstest där logiskt tänkande och ordkunskap poängsätts.

 

Angåenge olika figurtest, vad är det som säger att en person inte kan se ett helt annat samband mellan figurerna som går ovanför huvudena på testskaparna?

 

Det här tror jag blir ett större problem ju "svårare" frågor man konstruerar. På normal nivå så finns det en ganska tydlig logik i mönstren och ser man en annan lösning kanske det tyder på att man är mer kreativ än logisk. Men möjligheterna för kreativitet undertrycks oftast eftersom man i regel har ett fåtal alternativ att välja mellan.

 

Hur jag brukar placera mig på IQ-test känns inte så viktigt men jag har iaf lätt för att se mönster i siffror och bilder och det underlättar när man gör de flesta IQ-test.

 

Sen är det värre med människor som har lågt EQ än IQ

 

Folk som berättar vad de har för IQ brukar ha rätt lågt EQ

 

Varför får jag känslan av att du är sugen på att berätta vad du brukar få på IQ-test men undviker det i och med att du har uppfattningen att det är förknippat med låg EQ att berätta om sin IQ? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senare i livet så har jag vägrat att genomgå test i samband med att jag har sökt jobb vilket trångsynta arbetsgivare har haft svårt att förstå...

 

Isåfall är det väl snarare du som är trångsynt?

 

Hur jag brukar placera mig på IQ-test känns inte så viktigt men jag har iaf lätt för att se mönster i siffror och bilder och det underlättar när man gör de flesta IQ-test.

Hmm...

 

 

-

(bra skrivna inlägg duckstab)

edit: och Hjort som vanligt :/

--

Varför blir det alltid så vilda diskussioner varje gång IQ tas upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur jag brukar placera mig på IQ-test känns inte så viktigt men jag har iaf lätt för att se mönster i siffror och bilder och det underlättar när man gör de flesta IQ-test.

 

Sen är det värre med människor som har lågt EQ än IQ

 

Folk som berättar vad de har för IQ brukar ha rätt lågt EQ

 

Varför får jag känslan av att du är sugen på att berätta vad du brukar få på IQ-test men undviker det i och med att du har uppfattningen att det är förknippat med låg EQ att berätta om sin IQ? ;)

 

Det beror nog på att jag inte vet exakt vilket IQ jag har ;)

Att jag har lågt EQ vet nog de flesta av mina bekanta ;)

Tyvärr så innebär inte lågt EQ det samma som högt IQ :(

 

Vad jag syfta på var mer alla Mensa-muppar. De är säkert jätte trevliga men att ha en klubb för personer med högt IQ och lågt EQ känns som en tickande atombomb :D Kan se rubrikerna framför mig när en i mensa ballar ur och bygger en atombom och kopplar den till tändningen till en bil tillhörande hans atagonist.

 

Men jag är väll bara bitter för att jag aldrig fått reda på mitt exakta IQ ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på att jag inte vet exakt vilket IQ jag har ;)

Att jag har lågt EQ vet nog de flesta av mina bekanta ;)

Tyvärr så innebär inte lågt EQ det samma som högt IQ :(

 

Vad jag syfta på var mer alla Mensa-muppar. De är säkert jätte trevliga men att ha en klubb för personer med högt IQ och lågt EQ känns som en tickande atombomb :D Kan se rubrikerna framför mig när en i mensa ballar ur och bygger en atombom och kopplar den till tändningen till en bil tillhörande hans atagonist.

 

Men jag är väll bara bitter för att jag aldrig fått reda på mitt exakta IQ ;)

 

Är fördomar + eller -EQ ? ;p

 

Jag tror nog de flesta som är med i Mensa är rätt trevliga.

Ser iaf ingen anledning till varför de inte skulle vara det - men det kanske bara är jag.

 

 

Sen tycker jag du drar en väldigt... vettig... parallel mellan hög IQ och självmordsbenägen galning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag mönstrade noterades jag för en IQ i nivå med en förståndshandikappad. På det första testet missuppfattade jag tiden (hur puckad kan man bli...) och hann inte med 60 procent av frågorna, nåt annat test gick ut på att kolla en massa konstiga figurer och sen säga vad som var fel eller rätt eller hur det nu var. I vilket fall som helst är jag helt värdelös på den här typen av tester och får alltid bottenresultat.

 

Lustigt nog har jag en hyfsad karriär inom ett väldigt intellektuellt yrke på en rätt hög nivå och plussar dessutom stadigt på pokern. Teori någon?

 

Hehe, jag gjorde exakt samma sak. Det var helt tomt i lokalen efter ett tag och jag satt ensam kvar med mer än hälften av frågorna. Riktigt pinsamt.

 

Det slutade med att jag slarvade igen resten av frågorna bara för att slippa sitta där och skämmas.

 

Trots det är jag en vinnande pokerspelare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svamlande inlägg, men håll till godo.

 

Jag har mött några personer genom mitt othellospelande som har vissa unika talanger (har en del kul historier från MSO när jag hann titta till VM i minnesteknik, IQ-test och speedreading) och kan genom dessa erfarenheter meddela att om man är extremt duktig på IQ-test/minnesteknik/huvudräkning (eller vad man nu vill tillskriva sin personliga definition på intelligens) så säger det oftast följande om en:

 

  • Det garanterar ofta att man är duktig inom vissa områden.

  • Det garanterar inte att man är en trevlig person som bland annat vet hur en dusch fungerar och när det är dags att använda den.

Med andra ord, ett IQ-test, gymnasiebetyg eller vad det nu må vara berättar inte hela historien och säger inget om det viktigaste: Hur du är som människa.

 

Personligen tror (och hoppas) jag att alla personer på olika sätt är intelligenta, och att många har en för snäv definition på intelligens. Jag är helt ok på IQ-test och liknande saker, men exempelvis kan jag inte pricka en enda rätt ton i en låt om jag vill gnola med eller måla något som kan folk kan känna igen utan att fråga "är det en hund eller en häst?" (svaret är tyvärr ofta "det är en bil").

 

Var Einstein intelligent? Ja

Är Peter Forsberg intelligent? Ja`

Var Miles Davis intelligent? Ja

 

Är/var de intelligenta på samma sätt? Nej

 

Sedan vill jag ha bonuspoäng för att jag när jag satt och skojknåpade med Titan-testet fick min kompis (som är doktor i matematik) att lösa en av frågorna (#37) på fem minuter. Att veta vem som kan svaret kan vara lika bra som att kunna svaret ibland :)

 

För extremt svåra IQ-test, bland dem Titan-testet, ta en titt på:

http://www.eskimo.com/~miyaguch/hoeflin.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska bli intressant att följa Hurtigs karriär. Det finns ju förvisso en del personer som är helt universalbegåvade (det är rätt äckligt, unga är de ofta också....), annars tror jag att människor med "IQ-testbegåvning" ofta är lite handikappade på området social begåvning...eller på rätt sorts social obegåvning, snarare.

 

Vad jag menar är - de matematiska besluten i poker är ju rätt elementära. Det som till sist skiljer ut de riktigt vassa är ju en förmåga att snabbt notera och utnyttja sina medmänniskors svaghet. (Eller att nosa sig till en dold styrka.) Sånt skaffar man sig nog hellre via tex en taskig barndom än via IQ-(test-)gener.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle jag vara det?

 

Du totalvägrar göra alla lämplighets-test bara för att du råkade missförstå ett som 6-åring?

 

Nej,nej,nej!!!

 

Jag har med åren insett att test är ett trubbigt instrument som oftast saknar vetenskapligt värde. Jag har också stöd för den tesen bland många psykologer och neurologer. Så det är inte mitt eget påfund.

 

De hade ju också i TV ett uppslag som handlade om det, där också sådana test starkt ifrågasattses.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har med åren insett att test är ett trubbigt instrument som oftast saknar vetenskapligt värde.

En hel del tester har bevisat värde, det är egentligen inget man kan argumentera vetenskapligt.

 

Sen finns det ju en massa skit också så klart. Morsan fick bla göra ett grafologitest i en anställningsintervju (för IBM har jag för mig), rätt sjukt.

 

annars tror jag att människor med "IQ-testbegåvning" ofta är lite handikappade på området social begåvning...eller på rätt sorts social obegåvning, snarare.

Varför skulle de vara det?

 

Vad jag menar är - de matematiska besluten i poker är ju rätt elementära.

Nej det är de inte. Feel free att lösa följande spel lite snabbt.

 

Rivern på hold'em.

 

Spelare A har: TT+,AQs+,AcJc,KQs,QJs,AQo

Spelare B har: QQ-88,AQs,AcJc,AcTc,Ac9c,Ac8c,Ac7c,KQs,KcJc,AQo,KQo

Brädan är: 5c 7h Qc 2c 2h

Pott: 4,5 stora bet.

Spel: Fixlimit.

 

Spelare A sitter först. Vad är vardera spelarens optimala strategi?

 

Sånt skaffar man sig nog hellre via tex en taskig barndom än via IQ-(test-)gener.

Absolut inte, kan inte tänka mig IQ inte skulle korrelera positivt med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelare A har: TT+,AQs+,AcJc,KQs,QJs,AQo

Spelare B har: QQ-88,AQs,AcJc,AcTc,Ac9c,Ac8c,Ac7c,KQs,KcJc,AQo,KQo

Brädan är: 5c 7h Qc 2c 2h

Pott: 4,5 stora bet.

 

Spelare A sitter först. Vad är vardera spelarens optimala strategi?

 

Skitenkelt, ju. Begära omgiv. De har alldeles för många kort på hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelare A har: TT+,AQs+,AcJc,KQs,QJs,AQo

Spelare B har: QQ-88,AQs,AcJc,AcTc,Ac9c,Ac8c,Ac7c,KQs,KcJc,AQo,KQo

Brädan är: 5c 7h Qc 2c 2h

Pott: 4,5 stora bet.

 

Spelare A sitter först. Vad är vardera spelarens optimala strategi?

 

Skitenkelt, ju. Begära omgiv. De har alldeles för många kort på hand.

Nej nej, dom spelar ju finns i sjön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelare A har: TT+,AQs+,AcJc,KQs,QJs,AQo

Spelare B har: QQ-88,AQs,AcJc,AcTc,Ac9c,Ac8c,Ac7c,KQs,KcJc,AQo,KQo

Brädan är: 5c 7h Qc 2c 2h

Pott: 4,5 stora bet.

 

Spelare A sitter först. Vad är vardera spelarens optimala strategi?

 

Skitenkelt, ju. Begära omgiv. De har alldeles för många kort på hand.

 

Den optimala strategin lär vara för den med flest kort på hand att låtsas som ingenting?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer allvarligt: De socialt obegåvade snillena - varför? Jag vet inte, men eftersom Einstein har varit på tal så lär det ju ha varit så med honom att han hade något som gränsade till en Aspergerdiagnos.

 

En del personer som jag har träffat som är superbegåvade på smala områden verkar vara just såna. Utmärkande för en Aspergerperson är ju just oförmågan att tolka sociala signaler.

 

Detta är en utvikning som inte har med trådens huvudperson att göra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...