Gå till innehåll

NLT - Trn, A5 träffar A på turn


Recommended Posts

Hejsan kom precis hem från att ha spelat en 25 pseroners turnering på pokerklubben i Eskilstuna. Vill ha lite funderingar kring följande hand.

Vi hade spelat ett varv ungefär på finalbordet där vi satt nio spelare. Jag hade 4 800 i marker vid tillfället (vi startade med 3 500) blindsen var på 150-300. Bordet var väldigt tight just nu och de tre senaste händerna hade någon höjt 3 eller 4BB sen blev de rundfold.

Handen då:

 

Sitter precis till höger om knappen och tittar ner på A-5. En kille som sitter i mitten limpar in och jag höjer till 900. Jag hoppas alla foldar om inte tänker jag betta flop och försöka plocka upp den där. Båda knappen och limpern synar dock.

 

Floppen kommer 2-3-6 med två ruter. Jag har inga ruter.

 

Limpern checkar och jag tar chansen och bettar 1 500 i 3000 potten. Knappen synar snabbt och limpern foldar.

 

Turn kommer ett A och nu börjar jag fundera. Jag har 2 400 kvar och potten är 6 000. Jag har ingen direkt read på Fi kan inte läsa honom direkt. Han såg emellertid inte så nöjd ut med floppen och synen där var för mig mäkta förvånande. Den lilla read jag har är att han verkar vara hyfasd spelare som i princip aldrig bluffat.

Vad skulle du gjort? första fyra ITM förresten

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du har färgdraget så är det väl bara att trycka in särskilt om du tycker få read att han inte har ett A ..

 

top par + nötfärgdrag + hålstegedrag

 

Nu sa han att han inte hade färgdraget.

 

"Inte nöjd med floppen" -> han verkar svag, alltså är han stark om han är den normale skådespelaren men stark är ju ganska relativt beroende på hur bra spelaren är.

Allt från set till stora par o bra ess antar jag att han kan ha. Mellanpar känns riktigt troligt iaf. Färgdraget/stegdrag är kanske troligt om han lirar lite suited connectors osv?

 

Allin eller check, men check ger frikort o dra ut dig i en stor pott så det vore väl det värsta misstaget. Känns inte som du kan anta att han har något som slår dig tillräckligt ofta så du måste ju ändå syna en allin alltså är det nog nästan lika bra att ställa in direkt.

 

Medelstacken är väl drygt 10k, dessutom är bara fyra platser ITM så det gäller o roffa åt sig marker. Du har dessutom några outs för hålstegen (värsta fall split med 3 outs eller 2 om han har 45d) o suga ut med om du verkligen ligger efter. Kanske tom 4 till om han lirat något som AK, AQ o kände att du va tom på den ofarliga floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solklar all-in. Med så pass mycket pengar i potten och när du har så lite kvar kommer du i och för sig ha praktiskt taget noll fold-equity, men det är å andra sidan bra - han tvingas nästan syna med alla flushdrag, småpar och liknande. Det negativa är att du har noll chans att få honom att släppa en bättre hand, men i vilket fall så har du outs. Ifall han sitter på drag vill du inte ge honom chansen att få ett gratiskort, eftersom du ändå blir nästan tvungen att syna en all-in oavsett riverkort på grund av oddsen, samtidigt som du riskerar att missa värde från sämre händer om ni checkar ner potten till rivern.

 

Så ställ in och hoppas att han inte har dig utkickad. Har han det så är det ju bara att köpa ut. Klonk säger det så vinner du :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att jag tycker han är svag på floppen betyder inte att han spelar svag utan att jag ser det. Jag har lätt för att läsa spelare och han hade inte träffat på flopp om jag säger så.

 

Jag satte han på antingen 77-TT, eller färgdrag. Så jag var mest rädd för ett färgdrag med esset. Hur som helst var jag tvungen att ta den här potten så jag tröck med min hand och blixtsynade med A-Qs (klöver).

 

Vad borde jag gjort annorlunda?

 

Själv känner jag att jag kanske kunde släppt handen pre direkt men vid detta tighta bord och med den positionen kände jag att de var läge att plocka uppen liten pott. Kanske även hade kunnat beta mer på flopp? Nu gör han ju en grym syn på floppen den kanske han inte vågat om jag bettade hel pott?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gått all-in på floppen efter alla checkat, du lägger således in 3900 i en pott på 3000, på de här sättet skulle du få bort alla som inte satt stegen, triss eller överpar, jag tror absolut inte att du skulle fått syn av killen med AQ, och speciellt inte när du säger att han har spelat tight tidigare i turneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gått all-in på floppen efter alla checkat, du lägger således in 3900 i en pott på 3000, på de här sättet skulle du få bort alla som inte satt stegen, triss eller överpar, jag tror absolut inte att du skulle fått syn av killen med AQ, och speciellt inte när du säger att han har spelat tight tidigare i turneringen.

 

Nu är du väl lite väl resultatorienterad? Visst får han bort de flesta A med bra kicker men samtidigt så ökar ju chansen ganska klart om man trycker direkt att killen på knappen för för sig att syna med 77-TT.

 

Känns lite som ett skott i blindo att ställa in på den floppen med en kille efter sig, Hade jag suttit sist så hade det varit ett bättre spel eftersom folk med låga överpar sällan checkar den floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara självmord att försöka trycka på floppen. Samtidigt så könde jag ju att killen med A-Q var svag och inte hade träffat. Hade det bara varit han och jag i potten hade jag nog kunna tryckt. Men jag vill inte riskera mot två motspelare. Jag skulle ha alldelse för lite outs att förlita mig på vid en syn då också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk såhär, eftersom att du överbettar potten så hårt så skulle du som sagt bara få syn av dom allra bästa händerna, och vilka är dom, jo; överpar, tvåpar, triss och stege, och vad är oddsen på att han efter dig har träffat något av dom redan nämnda händerna, jag orkar inte göra värsta uträkningen men skulle uppskatta att de blir något i stil med 1 på 6..

Så om man utgår från att den uträkningen är någorlunda korrekt så är det bara att räkna EV. 5 av gångerna tar du hem 6900, medan du 1 gång förlorar 3900

 

5(6900) - 1(3900)=30600

 

Detta ger dig ett otroligt bra EV på 30600.. så därför.

IN ME DEGEN

 

Tilläggas bör också att när jag spelar poker så blir det ofta sånna här halvtaskiga uträkningar som absolut inte är 100% korrekta, men de är inte alltid dom behöver vara de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...