Gå till innehåll

NL - Hjälp med beräkning av osannolik händelse!

Recommended Posts

Postad

Detta hände mig häromdagen:

Jag sitter på ett 10-manna NL 0.5/1 bord och plockar upp rockets. Höjer 6 BB och får en call. Floppen kommer Q 2 2 och jag bettar hårt min motståndare synar igen och jag drar ner tempot. Vid visningen vänder han upp Q Q och har alltså floppat fullt hus....

Spelar vidare och efter ca 15 minuter plockar jag upp dagens andra pocket-raketer. Höjer denna gång 8 BB och får en syn. Floppen kommer Q 4 4 och jag känner igen scenariot allt för väl, men den här gången försökte han som callade limpa in före min höjning så jag utesluter Q Q, på turn reraisar han mig all in och jag callar...visningen kommer och killen vänder upp Q 4 off suit....Han har alltså också floppat fullt hus på mina rockets.....

Min fråga är: Kan någon räkna ut sannolikheten för detta, måste ju vara minimal så det skulle vara kul att veta...=)

Postad

Sannolikheten att du skulle märka två skilda händelser som du uppfattade som osannolika under en session är ganska hög.

Sannolikheten att just de där två händerna skulle ske inom en 100 händersperiod är inte särskilt relevant, för en stor del av tiden när de inte händer kommer något annat som du uppfattar som lika osannolikt att hända. Att svara på det är som att svara på hur stor sannolikheten är att du ska få AsQc och 7d2s under en 100-händersserie. Svaret är inte särskilt stor, men det finns ingen anledning att bry sig.

Postad

Har fattat att det inte har någon betydelse men skulle vara kul att veta som kuriosa...

Eftersom jag inte själv är speciellt bra på eller intresserad av att sitta och räkna vilket andra verkar vara här så tänkte jag att det kanske var en baggis för någon annan...

om du vill kan vi ju glömma att det var rockets och fråga efter sannolikheten att den enda motståndaren floppar kåk två gånger i rad när du sitter 7 2.....

som sagt mest kul som kuriosa.....

Postad

Chansen att få AA är en på 220

Chansen att floppa nötkåk när du sitter med par är c:a 0,73% chans

Chansen att floppa kåk med xy är c:a 0,09%

Nu är det bara att börja multiplicera, om du tycker det är relevant.

Postad

Eller så kanske du vill räkna ut sannolikheten att dina AA ska torska mot QQ och därefter mot Q4o.

Torskchans AA mot QQ: 0,185

Torskchans AA mot Q4o: 0,120

0,185 · 0,12 = 0,0222

Dvs cirka 2 procent.

Postad
Eller så kanske du vill räkna ut sannolikheten att dina AA ska torska mot QQ och därefter mot Q4o.

Givet att du fått AA den här handen och vet att du kommer få AA nästa hand samt att din motståndare kommer ha QQ den här handen och kommer ha Q4o nästa hand samt att ni båda är villiga att spela.

Om frågan istället forumeleras som "Jag har AA den här handen, vad är sannolikheten att jag kommer gå upp mot QQ och förlora den här handen och att jag nästa hand kommer få AA igen och gå upp och förlora mot Q4o?" så blir sannolikheten lite mindre.

Postad

Om frågan istället forumeleras som "Jag har AA den här handen, vad är sannolikheten att jag kommer gå upp mot QQ och förlora den här handen och att jag nästa hand kommer få AA igen och gå upp och förlora mot Q4o?" så blir sannolikheten lite mindre.

Inte så lite mindre heller..

Men de två procenten är en hyfsad indikator på "hur utdragen" ghost blev med sina rockets just den sessionen. Om man nu är intresserad av det.