Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Förutom din generella pokerstrategi vad påverkar ditt spel?

Vad är det som gör att du en dag spelar världsklass poker och en dag spelar som en tomte med mjöd i buken?

För mig är det:

- Motivation, måltänkande

- Hur pigg jag är

- Mental stabilitet (jämför hur du spelar efter en boxningsmatch eller efter 30 min meditation)

- Självförtroende

- Humör (glad/ledsen)

- Hungrig, mätt?

Dessa punkter gemensamt kallas ditt psyke och lägger grunden till ditt dagsresultat och din utveckling.

De tre andra faktorer som påverkar ditt resultat är direkt ömsesidigt beroende av ditt psyke.

- Kortgång

- Pokerstrategi (hur du spelar, kunskap, hur bra du är jämfört med dom andra på bordet)

- Bankrulle hantering

Skala 1-10 visar hur ditt psyke är. 1 = katastrofalt 10 = Väldigt bra .

Ex 1. (2000 bankrulle, pokerstrategi – bättre än 80% av spelarna på 100NL bord, bättre än 50% på 200NL, bättre än 20% på 400NL osv.. )

Idag är ditt psyke 2 på skalan, detta bäddar för en katastrof. Du är trött, hungrig, ledsen för att Arsenal förlorade sin ligamatch, arg på flickvännen för att hon glömt handla bärs och choklad. Du var nyss och styrketränade och därför kommer du få mindre syre till hjärnan, dom där andra musklerna du har plågat i en timme behöver ju syret nu för att bygga upp en vacker kropp. Du har glömt varför du spelar poker och känner bara att du vill vinna lite pengar snabbt så att du kan check- raisa Gus Hansen på WPT om ett par månader.

Du sätter dig på ditt vanliga 100NL bord men tyvärr råkar det vara så att du får en dålig kortgång idag, din första bad-beat gör att du nästan gör pankaka av ditt gamla logitech t-bord. ”Jäkla skit, det där var jag inte värd idag. Ja ja, jag tar hans pengar nästa pot” Han sätter sitt färgdrag mot ditt set varvet efter och ännu en gång en badbeat. ”Är det riggat bord eller, är livet så här orättvisst? Kan ingenting gå rätt idag? Fredrik Ljungberg missade den där jävla straffen och Arsenal tappade ligaledning, och fan vad gott det hade varit med en bit choklad nu, jävla tjej till att glömma en sån viktig sak.”

Ditt psyke var redan dåligt innan du började, men nu är det nere på botten på skalan. Nu tänker du ”Okej jag hade otur två potter nu som var mina, nu måste det ju vända snart, kanske ska testa lite högre nivåer”. Och vips så har du bytt från 100NL till 400NL. Eftersom ditt psyke är botten så är din pokerstrategi också haltad, du vet inte själv om detta i stundens hetta, dina känslor styr ditt tänkande. DU TÄNKER YTTERST LITE PÅ READS OCH HUR DOM ANDRA SPELAR. Du förlorar en All-in med AA mot JJ. Denna gången blir du inte särskilt sur, du är redan på botten. Med stor sannolikhet kommer du fortsätta köpa in på bordet.

Nu är din bankrulle hantering och pokerstrategi urusel. Din framgång från och med nu kommer påverkas nästan enbart av kortgången. Sannolikheten är rätt stor att du gular.

Ex 2. (samma kriterier som förra exemplet)

En annan dag har du toppenpsyke, 10 på skalan. Du sätter dig ner på 100NL bord. Du åker på några bad-beats men du påverkas inte så mycket av det, du tänker: ”Trist. Med detta är poker, det går upp och ner och vad som helst kan hända”.

Några timmar senare har du vunnit tillbaks dom inköpen du förlorade i början och lite till. Du har haft dålig kortgång, men på grund av att du läst dina spelare så bra så har du gjort lite fantasifulla bluffar här och där, du har också lurat dina motståndare i fällr vilket gjort att du lurat dina motståndare på mer pengar. Du har läst dina motståndare så bra att du har lagt AA på rivern när du blir checkraisad och förstår att dina motspelare träffat hålstegen på river.

Postad

Att hålla en hög mental nivå är det jag jobbar hårdast på just nu när det gäller min poker.

Jag tror det finns otroligt mycket pengar att tjäna för den som kan spela nära sitt max hela tiden.

Räkna exempelvis på någon som spelar 4 bord, 6 max, 100 timmar per månad. Om man bara kan tjäna eller spara 1BB i timmen - 0.25BB/100 händer - blir det ganska så goa summor när året är slut.

Jag tror att de flesta teoretiskt sett kan tjäna 0.25BB/100 händer genom att inte syna ner en hand när man "vet" att man är slagen, strunta i att bluffa den där synstationen på rivern etc. Det handlar inte så mycket om att spela bättre utan helt enkelt att sluta göra saker man vet är fel men gör ändå av lathet eller frustration.

Nyckeln för mig är att försöka intala mig att korten inte har någon betydelse för mitt långsiktiga resultat. Allt som är viktigt är besluten jag fattar. Korten kan jag inte påverka.

I praktiken är det nästan omöjligt att vara så immun mot otur och bad beats men det är i alla fall något att sträva efter. Det finns ganska många bra trådar om der här på 2+2.

Tiltblocker är också ett väldigt bra hjälpmedel som jag varmt rekomenderar.

Postad

Trodde att mitt psyke kunde klara det mesta, då jag sällan blir arg eller irreterad även om någon trackar ner på mig. Då jag lyckades få riktiga höga poäng på möstringen så var jag säker på att det var bekräftat :roll:

Men det här med poker kan ju knäcka vem som helst oavsett ställning i så väl samhället som politiken :oops:

Postad

Mitt pokerpsyke är ganska dåligt. Mycket jobbigt om man börjar att backa ett par inköp på störiga utdragningar av riktigt kassa spelare som offrar hela sin stack på topparet med värdelös kicker och rivrar 2par och sådant eller får in sin hålstege. Det värsta är att man vet att dom inte reflekterar över hur dåligt dom spelade utan tror att dom förtjänar det, vilket dom absolut inte gör.

Postad

Är nöjd med mitt psyke. Kan ta tunga förluster utan att börja tilta, och kan spela länge utan att tappa koncentrationen. Det som kan få mig att spela sämre är om jag i början förlorar en del, då blir jag nästan överdrivet tajt av rädsla för att gula hela inköpet fort.

Postad

Försöker hålla koll på mig själv, vet att jag går på tilt efter en stor utdragning så då brukar jag lägga ner för säkerhets skull.

Finns ingen gång då jag hatar mig själv så mkt då jag medvetet gör fel spel. Senaste tiden har psyket haft formtopp tror jag bestämt.

Postad

Att kontrollera humöret och inte låta det gå ut över mitt spel är nog det jag är bäst på. Dessutom så spelar jag aldrig om jag inte känner mig 100% motiverad och förberedd psykiskt.

Man har väl varit nära att lipa i sina djupaste downswings, men jag vågar påstå att jag ändå fortsatte att spela ganska som normalt. Har inte spelat seriöst sen sommaren och minnet tryter.

Min uthållighet är däremot dålig, och det påverkar ju även det psykiska när man sitter i ett långt parti live (online ser jag till att ta raster).

Enligt mina egna mått så ligger nog mitt psyke på 8-9. Ska man jämföra med the best of the best så är jag nog ganska vek.

Postad

Enligt mina egna mått så ligger nog mitt psyke på 8-9. Ska man jämföra med the best of the best så är jag nog ganska vek.

om the best of the best har max, 10, så borde en som är "ganska vek" ligga på 4...5. Inte 9

Postad

Mitt problem är att när väl mitt psyke är dåligt så har jag svårt att lägga märke till detta. (t.ex. efter en 7timmar session)

Jag börjar spela på kort och gör moves utan någon genomtänkt anledning. Min förmåga att läsa dom andra är väldigt haltande, autopiloten är igång.