Gå till innehåll

Absint, underligt eller inte?

Recommended Posts

Postad

En ny infallsvinkel.

Kan det vara så att om en i sällskapet bara sitter och dricker absint medans resterande blandar upp med öl och vin så kan det verka som den absindrickande personen blir galen. Dock så är det bara en vanlig redig fylla som observeras av så gott som nyktra personer. Därför skapades myten om att personer blir galna. Sen tror jag mig ha hört att om spriten är starkare så upptas den lättare av magsäcken. Därför blir dom som dricker absint fortare berusad = mer berusad!

Alla vet väl hur jobbigt det är att ta hand om en person som är helt "wasted"!?

• Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Sen tror jag mig ha hört att om spriten är starkare så upptas den lättare av magsäcken. Därför blir dom som dricker absint fortare berusad = mer berusad!

Sant. Det gäller inte bara sprit utan gäller för alla alkoholhaltiga drycker. Ju lägre alkoholhalt, desto mindre alkohol tas upp av kroppen, givet att vi dricker lika stor alkoholmängd av båda dryckerna.

Säg att vi jämför 40 cl 10 % vin med 10 cl 40 % sprit med varandra, allting annat lika (matintag, sömn, tid vi dricker drycken på osv.) Då kommer kroppen att ta upp mer alkohol när vi dricker spriten jämfört med när vi dricker vinet.