Gå till innehåll

Odds kan ju vara bra att kunna, eller?


Krilla

Recommended Posts

Faktum är att det finns en hel del som inte ens försöker att läsa oddstabeller.

 

Ex. Jag satt med pp AA,höjer kraftigt och får syn av en fi.

Flopp x7x såg ofarlig ut, men nu går fi all in, vi har ungefär lika mycket

pengar.

Helvete han satte trissen var första tanken,Men varför gå all in när det var jag som raisade. I vilket fall som helst så synade jag. Han satt på K7o och fick ingen mer träff.

 

Nu kommer vi till det egentliga inlägget.

 

Vid samma bord satt det en svensk kille som skrev att fi bara hade otur,

att han spelade bra och jag bara hade haft tur + en hel del till.

Tänkte att han drev med fi,men han fortsatte även när fi lämnade bordet.

Jag orkade inte bry mig att svara. kör flera bord och är inte så haj på att hitta tangenterna.

 

Men en engelsman orkade visst. Han talade om att fi spelade uselt som ens gick med på en sån prefloppraise och att oddsen var emot honom

efter floppen.

DÅ KOMMER SVARET, fi var favorit för han hade vunnit om det kom en sjua eller en kung.

Trodde svenskar var pålästa.

Dom tjattrade en bra stund tills engelsmannen lämnade bordet.

 

Till svensken och dom som undrar:fi har 5 outs ,blir ca 20-21%

 

För att ovanstående AA inte ska likna skryt kan jag meddela att jag idag förlorade en all in med AA mot KK.Nej han fick inte triss.

 

Hur fasen gör man för att aktivera smilies.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte 100% säker på detta, men jag har iaf lärt mig att man snabbt kan räkna ut sin chans att vinna i procent genom att dubbla sina outs. Så att i detta fallet är 5 outs = ca 10% chans och inte 20-21% som du skriver.

 

Men för övrigt så är K7 en usel hand...

 

Dubbla sina outs kan funka som tumregel när det är ett kort kvar. Nu är det två kort kvar och det blir ungefär dubbla värdet i det här fallet så 20-21% kan nog stämma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte 100% säker på detta, men jag har iaf lärt mig att man snabbt kan räkna ut sin chans att vinna i procent genom att dubbla sina outs. Så att i detta fallet är 5 outs = ca 10% chans och inte 20-21% som du skriver.

 

Men för övrigt så är K7 en usel hand...

 

Du har helt rätt, men nu var det all in efter flopp och är då 10% på turn och 10% på river= 20%

 

kan fortfarande inte fixa smiles, tips tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag undrar bara vad meningen med hela tråden var?

 

Alla inlägg måste inte ha en mening, men jag kanske ville att svensken ska läsa inlägget och se %satsen.

Sen är det bara skit på TV och jag kanske inte har nått bättre för mig.

Sen kanske jag tar en virre och en öl och då spelar jag inte poker

utan sitter på forumet istället.

Är nog alla tre alternativen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog kunna ha sagt en sån där sak som svensken sa. Förstår inte vitsen med att säga till någon som ger iväg sina pengar att denna skall sluta spela poker och få personen i fråga att lämna bordet.

 

Säg istället "Wow, daring move. I really like the play and you were just unlucky that time! Very nicely played though!" så ska du se att personen inte kommer ändra sin stil på ett tag så har du helt plötsligt mer pengar att plocka från bordet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DÅ KOMMER SVARET, fi var favorit för han hade vunnit om det kom en sjua eller en kung.

Trodde svenskar var pålästa.

 

Till svensken och dom som undrar:fi har 5 outs ,blir ca 20-21%

 

 

 

Det kanske är så att muppen tror att killen är favorit för att han har fler outs än du... D.v.s han tar inte hänsyn till att du har ett starkare par. Eller enklare förklarat han har bara läst kapitlet "outs" och kanske fattar mera när han läst mera ;)

 

Hur som haver kommer han inte vara den sista...

 

Jag håller med Mikey som är inne på helt rätt spår, tyvärr var det inte han som losade som försvarade handen i chatten. Håll med och ta pengarna av dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mycket svårt för folk som antingen:

 

a) vill utbilda fisken så att de blir bättre

eller (ännu värre)

b) hånar sina motståndare för att de spelar dåligt

 

a) är såklart helt okej på ett forum som detta, men aldrig vid bordet. Och b) är så dumt att jag inte vet var jag ska börja. Vill ni skrämma bort alla lätta pengar till ett annat bord, eller?

 

Jag brukar alltid gå in i chaten så fort någon börjar dumma sig för att låta table-coachen rikta sin aggression/besserwissighet mot mig istället. Säga 'well played' till fisken och följa upp med 'any two can win' till besserwissern.

 

Sen kommer mina 'relax, its just a game', 'I'm not playing for the money, I have a real job' och lite annat för att lätta upp stämningen och plånböckerna.

 

När det är gjort riktar jag all min fokus på besserwissern för att spela av honom hans pengar. Bara för sakens skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mycket svårt för folk som antingen:

 

a) vill utbilda fisken så att de blir bättre

eller (ännu värre)

b) hånar sina motståndare för att de spelar dåligt

 

a) är såklart helt okej på ett forum som detta, men aldrig vid bordet. Och b) är så dumt att jag inte vet var jag ska börja. Vill ni skrämma bort alla lätta pengar till ett annat bord, eller?

 

Jag brukar alltid gå in i chaten så fort någon börjar dumma sig för att låta table-coachen rikta sin aggression/besserwissighet mot mig istället. Säga 'well played' till fisken och följa upp med 'any two can win' till besserwissern.

 

Sen kommer mina 'relax, its just a game', 'I'm not playing for the money, I have a real job' och lite annat för att lätta upp stämningen och plånböckerna.

 

När det är gjort riktar jag all min fokus på besserwissern för att spela av honom hans pengar. Bara för sakens skull.

 

Haha :lol: Det va kul läsning ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är så att muppen tror att killen är favorit för att han har fler outs än du... D.v.s han tar inte hänsyn till att du har ett starkare par. Eller enklare förklarat han har bara läst kapitlet "outs" och kanske fattar mera när han läst mera ;)

 

Hur kan fi ha fler outs är ju min fråga? Har fi 5 outs så är alla andra kort outs för mig eftersom jag inte behöver förbättra mig så länge hans kort inte kommer => 52 - 4(AA + K50) - 5 (fi:s out) = 43 outs. I mina pokerböker så är alltid 47 outs mer än 5 outs :D

 

Så muppen förstår antingen inte outs överhuvudtaget eller så ville han bara ha kvar fisken vid bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid samma bord satt det en svensk kille som skrev att fi bara hade otur, att han spelade bra och jag bara hade haft tur

 

Låter som en klassisk trashtalker, med andra ord. Skulle ha kunnat vara jag. :)

 

Syftena kan vara flera, till exempel:

:spade: att få dig i obalans

:spade: att få han som spelade dåligt att trivas (och stanna kvar)

:spade: att få en table image som en dålig spelare

 

Krilla, se upp för att påverkas av sådant här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, finns svenskar som är brutala idioter. Även om man vill tro dem gott.

 

Såg en gång kille som cappade flop med AT på bräda AJT, sedan kom 9 på river, och det cappades igen.

 

Nu var det äckligt tydligt att motståndaren hade KQ. Dels var han ganska kompetent, sedan finns liksom ingen annan hand man autopressar raise/bet utan att tänka en sekund. Men vår hjälte maxar på med sitt mellan-2p. Att det finns (utöver KQ) händer som AJ, AA, JJ, TT, 99 som OCKSÅ slår honom, det har han ingen tanke på.

 

Såklart kommer en T på river och ger honom kåken. Tyckte verkligen synd om motståndaren. Någon upplyser nissen om att det är brilliant att cappa alla gator (inte river, för fi valde att checksyna) på max 4 outs.

 

Han väljer då stolt att förkunna att det var det inte alls det. Han hade ju 6 outs, 3A och 3T som gav honom segern. Då är det ju bara att cappa på.

 

Detta var FL 3/6 tror jag. Trodde jag var på playmoney.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det är en jävla myt att svenskar är så bra på poker. Visst, kanske på högre nivåer. Men jag har aldrig vunnit lika mycket som på €50/€100NL på B2B, och då har jag spelat nästan överallt. Bästa spelet på de här nivåerna finns väl på Pokerstars och det stället domineras ju av amerikaner.

 

Hänger på ett amerikanskt forum (bonuwhores) också och de tycker att européer är skräp på poker. Vet inte om de inkluderar svenskar men B2B har fått ganska bra beröm för sin fiskighet i och med bonusarna på Unibet och Martins poker. Med tanke på hur stor andel svenskar som spelar där så är det väl inget gott betyg åt oss.

 

Sämst av alla verkar britterna vara för övrigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...