LAB Postad 19 Oktober , 2005 Rapport Postad 19 Oktober , 2005 Såg just att min sygate personal firewall icon såg konstig ut... fick dessa meddelanden. 10/19/2005 19:38:12 Security level has been changed to Normal 10/19/2005 21:18:52 Somebody is scanning your computer. 10/19/2005 21:24:02 Somebody is scanning your computer. Något som vet om man bör oroa sig för pokerkontona eller ngt annat? Citera
kydyl Postad 19 Oktober , 2005 Rapport Postad 19 Oktober , 2005 Sånt där dyker ju upp var och varannan dag i brandväggsloggarna. Inget att bry sig om. Bara någon som frågar din dator om den har några portar öppna. Citera
Largo-Sama Postad 20 Oktober , 2005 Rapport Postad 20 Oktober , 2005 Nu har jag visserligen sygate personal firewall pro, men det har alfrig fykt upp för mig. Däremot så blir jag portscannad lite då och då, bl.a av min egen router. Citera
kydyl Postad 20 Oktober , 2005 Rapport Postad 20 Oktober , 2005 Det var portscanning jag antog att meddelandena gällde. För övrigt så sitter du bakom en hemma router så antar jag att du även sitter bakom en NAT? Då borde det bara vara din router som kan portscanna dig eftersom ingen annan kommer åt din dator utifrån (förutsatt att du inte port forwardar alla portar till din dator) Citera
LAB Postad 20 Oktober , 2005 Författare Rapport Postad 20 Oktober , 2005 Det var portscanning jag antog att meddelandena gällde. För övrigt så sitter du bakom en hemma router så antar jag att du även sitter bakom en NAT? Då borde det bara vara din router som kan portscanna dig eftersom ingen annan kommer åt din dator utifrån (förutsatt att du inte port forwardar alla portar till din dator) Är ingen höjdare på data termer, router, nat? Sitter framför en hemdator med chello bredband och Sygate personal firewall. Citera
kydyl Postad 20 Oktober , 2005 Rapport Postad 20 Oktober , 2005 Mitt andra inlägg var mest riktat till Largo-Sama... men lite förenklat förklarat: Router: En pryl som som hanterar IP paket. Kollar vart de ska och skickar dem till rätt ställe osv NAT: Network adress translation (ungefär så iaf). Antalet publika IP adresser räcker inte till och för att alla ändå ska kunna ansluta till internet så får man ha en NAT som ett slags länk mellan sin egna interna IP och den publika IP:n som andra ser som din IP på nätet. Citera
Recommended Posts