Gå till innehåll

NL - AA pre-flop i ohöjd pott, raise till 4, 5, 6 BB?


dollymixture

Recommended Posts

Hej allesammans,

det här är min första post på forumet och jag räknar med diverse rubrikpill, hänvisningar till sökfunktionen och kanske en sedvanlig "Välkommen till forumet". Ingen fara på taket dock - jag känner mig rätt hemma här redan nu efter att, i ett års tid, bekantat mig med forumets alla färgstarka profiler, jag är ingen vidare rubriksättare och jag hittar inte vad jag söker med hjälp av sökfunktionen.

 

Jag skulle alltså bli hemskt glad om någon kunde hjälpa mig med nedanstående:

 

Idag har jag fått AA sex gånger på mina 6-max NL-bord. När turen kommit till mig har det antingen varit någon enstaka limpare framför mig eller bara kast. Jag har då slentrianhöjt 5 eller 6BB beroende på om det varit limpare eller ej (men oberoende av min egen position), varpå samtliga spelare lagt sig.

 

När jag så i PokerTracker går igenom mina samtliga AA finner jag att jag väldigt sällan får syn vid höjningar till 5 eller 6BB i en ohöjd pott. Samtidigt har jag läst många poster här på forumet när folk vurmar för dessa stora höjningar. Nu undrar jag bara varför? Lär mig, please!

 

* Flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var lite flexibel med dina preflophöjningar.

Brukar faktiskt höja så lite som 3BB från UTG ifall bordet är tajt, om det är löst så kan du dra på så mkt som du tror dom kommer syna.

 

Annars är en bra tumregel: 4BB+1BB/limp

 

Hur du spelar dina ess postflop beror mycket på pottstorlek, så försök antingen få in mycket deg preflop om möjligt, eller spela en mindre pott, fast lite försiktigare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag höjer alltid 4bb+1bb/limper (avrundat om mer än 1 limpare) i ohöjda potter (sammalika om det är två ess eller 53s). Ibland lite mer från mörkarna för att öka chansen att få potten direkt med en halvbra hand såsom AJo.

 

I höjda potter brukar jag återhöja omkring pott.

 

Tror inte på att variera sina höjningar då detta lätt kan ge ifrån sig onödig information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte på att variera sina höjningar då detta lätt kan ge ifrån sig onödig information.

 

Hur kan du säga så, om du alltid höjer enligt ett visst mönster beroende på hand, så kommer en duktig spelare att läsa dig som en öppen bok efter ett antal händer tillsammans. Jag säger varians är myckeln till framgång, som pokerspelare skall du sträva efter att vara oberäknerlig. Jag har själv haft en downperiod då jag inte fått någon action på händer som A-A och K-K, men jag är övertygad om att det kommer vända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte på att variera sina höjningar då detta lätt kan ge ifrån sig onödig information.

 

Hur kan du säga så, om du alltid höjer enligt ett visst mönster beroende på hand, så kommer en duktig spelare att läsa dig som en öppen bok efter ett antal händer tillsammans. Jag säger varians är myckeln till framgång, som pokerspelare skall du sträva efter att vara oberäknerlig. Jag har själv haft en downperiod då jag inte fått någon action på händer som A-A och K-K, men jag är övertygad om att det kommer vända.

Om jag alltid höjer lika mycket (beroende på antal limpare) oavsett hand när jag höjer, hur ska någon kunna läsa vad jag har då på bettingmönstret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag fått AA sex gånger på mina 6-max NL-bord. När turen kommit till mig har det antingen varit någon enstaka limpare framför mig eller bara kast. Jag har då slentrianhöjt 5 eller 6BB beroende på om det varit limpare eller ej (men oberoende av min egen position), varpå samtliga spelare lagt sig.

 

Det intressanta är väl hur ofta du höjer och hur mycket du höjer med andra händer. Höjer du bara med AA och KK så är det inte konstigt om alla lägger sig när du väl höjer. Höjer du med lite olika händer, men gör större höjningar ju bättre de är, så är det ju inte omöjligt att de snappat upp det och lägger sig.

Om du däremot höjer lika mycket med andra händer som du gör med AA så är det bara ren oflyt varför du inte fått syn med dem.

 

Så mitt tips är att du kikar på vilket betting-mönster du har med alla dina olika händer som du höjer med. Då får du kanske svar på din fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du höjer 4-6BB med höga pocketpar men låt oss säga 3BB med t.ex. TT så kommer en uppmärksam motståndare snabbt märka detta och syna med vilka två kort som helst för att hoppas floppa tvåpar eller bättre och ta hela din stack. (Även om det på låglimit finns väldigt få uppmärksamma spelare). Läs det som iller skriver, det är en bra generell grundregel. Höj lika mycket oavsett hand.

 

Och om du skriver att alla foldar mot dina höjningar som oftast kanske du bör höja fler händer, börja höja med suited connectors eller två broadwaykort då och då så får du nog mer action på dina bra händer. Även på låglimit finns det tillräckligt många som märker att snubben som foldat i två varv och dessförinnan bara limpat plötsligt smackar på en fet raise preflop. Får du dålig action kan du ju även försöka att sno mörkarna med en fethöjning med typ 83o och sedan visa handen. Men det är bättre att höja med lite fler kort än höga PP och höja lika mycket oavsett hand.

 

Annars kan du ju göra som han i WSOP. 20BB preflop, sedan backa hela stacken mot floppat lågset... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...