Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

5/5 Dealer's på Sviten.

Min stack är på strax över 900. Jag är på rätt dåligt pokerhumör och spelar halvdåligt. Jag har en överhängande känsla av att det kommer gå åt helvete när som helst. Och jag känner mig brutalt jävla shortstackad (160BB rätt sent på natten är ingenting i detta gäng). Vet inte om denna hand är så intresant ur diskussionssynpunkt, men jag tror den kan visa på lite koncepter angående tankesätt i PLO mot en kompetent motspelare.

Bordet är slaskigt, men består av många bra spelare. Nämnvärda regulars är väl David, Matte, Peter (liggat), Sebbe (blado), Micke och kanske någon/några till. Har haft svårt med spelet ikväll, säkert tilten från idiotspelet i turneringen som spökar. Hur som helst så dyker en sådan här hand upp:

Jag har K7xx (minns inte resterande kort).

Synar någons preflopraise.

Flop: K77

Pott: ca 100.

Checkas till mig och jag betar ut 100.

Micke E checkraisar till 300 totalt.

Och så några ord om Herr Micke: Han har faktiskt blivit riktigt vass och trixig. Svår att spela mot. Vi har spelat mot varandra ofta och mycket, både på Klubben och på Sviten, samt ett femtiotal heads-upmatcher. Så vi har väl hyfsad koll på varandras spel.

Hur ska jag nu göra för att få ut maximalt värde?

Vi kan börja med att utesluta fold. Min stackstorlek och Mickes handrange utesluter fold helt och hållet. Jag skulle sätta Micke ungefär på:

7xxx. Jag har honom helt krossad, i bästa fall har han fem outs (om han har ett pocketpar 7+, ex. A799).

K7xx. Inte helt otroligt, men mindre troligt än en naken sjua.

KKxx. Också en tänkbar hand, men den är ju inte heller så trolig.

Kxxx. Micke är absolut den spelaren som checkraisar denna flop med en bra kung mot mig.

Om jag bara synar har jag runt 600 kvar, vilket är 2/3 pott. Jag vill hävda att givet min stackstorlek så är det det enda rätta spelet. Det enda scarecardet som kan komma är ett A, då A7 är en ganska trolig hand hos honom. Kommer ett kort mellan 7-Q som träffar ett eventuellt PP han har på handen så betalar jag av, liksom om ett A fyller hans A7. Däremot så har jag genom att bara syna chansen att få ut värde om han fyller en lägre kåk på turn, om han träffar ex. tvåpar + stegdrag med en hand som KQJT, alt. tvåpar+färgdrag+stegdrag.

Micke vet ju hur jag spelar. Han vet att jag är aggro och kan beta denna floppen tom eller med en dålig sjua. Han vet även att jag kan släppa händer mot check-höjningar om jag tror att jag ligger efter, och att jag har respekt för hans spel och pokerkunskaper. Sedan vet jag att Micke, iaf på Sviten, är långt ifrån en nötspelare (alltså han backar ju inte stacken med 2345 i detta läge, men en c/r betyder absolut inte nötter, även om det kan vara nötter).

Finns det egentligen något som talar för all-in på floppen (600 till)? Jag får då syn av K7 och KK. Händer som jag ändå betalar av ifall han har dessa givet min lilla stack. Jag skulle möjligtvis kunna hitta lägg om ett A faller och han ställer in mig, men jag skulle antagligen steka ett tag och se att jag har 2/3pottbet kvar och skicka in såsen.

Tänker jag helt fel?

Blah, denna HH verkar bli rätt ointressant ur diskussionssynpunkt. Eller?

Postad
Omaha har jag inte spelat så mkt mot dig, så jag vet inte om du har samma tendens att ta i med skräp och spela stål långsamt. Jag hade iaf bara synat i samma situation. Antagligen bör du också göra det.

derra skrev:

Jag hade en liknande hand mot dig där jag floppa triss i damer och bettade ut hårt på floppen, vilket du såklart trodde var en bluff (...) Eftersom ditt headsupspel ofta är "betta om jag är tom, checka när jag har bra" (...)"

Micke E:

Vilket absurt spel du gör. Jag hade fan offrat matchen och synat för att se vad du spelar på det sättet. Eller som Pi brukar säga "Jag var nyfiken".

För övrigt så kan parre bomba med stål också, speciellt HU. Jag har ju spelat rätt mycket HU mot den fisken så jag har sett det mesta

Appropå att jag skulle checka när jag har nått, beta när jag är tom. Micke spelar jag ändå mot nästan varje vecka, och han verkar iaf inte vara av den uppfattningen... :)

Jag har som sagt slutat försöka check-raisa och check/trixa stål, rätt ofta betar jag rätt ut eftersom jag oftast ändå får syn sålänge motståndaren har ett drag eller något liknande som kan tänkas stoppa in lite pengar. Visst är slowplay fortfarande en del i min arsenal men det används mer och mer sällan, tappar för mycket värde annars :)

(Eller är dessa senaste parre-poster enbart en del i en större trixarstrategi för att få mer action på check/raisar och mer foldar på utbetningar)? :)