Waggho Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 Jag spelar FL Holdem på 6max-bord. En sak som jag länge har tänkt på när jag spelar är att höjningar från tidig position respekteras väldigt mycket. Sitter man UTG och höjer så är det förvånansvärt ofta (enligt min erfarenhet) som det blir rundfold. En höjning från knappen i en ohöjd pott, däremot, blir ofta synad av BB. Detta är på ett sätt ganska naturligt eftersom det är mer troligt att knappen sitter på en sämre hand, och mycket tror jag det beror på att ingen vettig spelare i regel vill syna två bets kallt och det är inte så där jättemånga händer som man är sugen att trebetta en tidig preflophöjare med. Så jag frågar mig: vid vilken gräns börjar det bli lönbart att stjäla från tidig position? Du är ur position resten av handen, men vad gör det om alla oftast lägger sig? Naturligtvis kommer folk att snappa upp vad du håller på med om du gör det alltför ofta. Men kanske kan man lätta upp kraven litegrann för att höja från UTG och UTG+1? I så fall skulle jag nog gärna se att man börjar spela händer som är lätta att veta om de är bra eller ej när floppen har fallit. Jag skulle inte vilja höja med K9 för att träffa en kung och bli utkickad. Däremot kanske medium-låga pocketpar? Om inte alla lägger sig har man en någorlunda chans att träffa hårt på floppen och förhoppningsvis ta hem en fin pott. Om man missar och får mothugg på floppen är det lätt att lägga sig. Vad tror ni om tankegångarna? Jag tror att det skulle kunna vara lönsamt vid någorlunda tighta bord, men jag är på inget sätt säker. * RP - QoS * Citera
Richthofen Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 Jag spelar FL Holdem på 6max-bord. En sak som jag länge har tänkt på när jag spelar är att höjningar från tidig position respekteras väldigt mycket. Sitter man UTG och höjer så är det förvånansvärt ofta (enligt min erfarenhet) som det blir rundfold. En höjning från knappen i en ohöjd pott, däremot, blir ofta synad av BB. Detta är på ett sätt ganska naturligt eftersom det är mer troligt att knappen sitter på en sämre hand, och mycket tror jag det beror på att ingen vettig spelare i regel vill syna två bets kallt och det är inte så där jättemånga händer som man är sugen att trebetta en tidig preflophöjare med. Så jag frågar mig: vid vilken gräns börjar det bli lönbart att stjäla från tidig position? Du är ur position resten av handen, men vad gör det om alla oftast lägger sig? Naturligtvis kommer folk att snappa upp vad du håller på med om du gör det alltför ofta. Men kanske kan man lätta upp kraven litegrann för att höja från UTG och UTG+1? I så fall skulle jag nog gärna se att man börjar spela händer som är lätta att veta om de är bra eller ej när floppen har fallit. Jag skulle inte vilja höja med K9 för att träffa en kung och bli utkickad. Däremot kanske medium-låga pocketpar? Om inte alla lägger sig har man en någorlunda chans att träffa hårt på floppen och förhoppningsvis ta hem en fin pott. Om man missar och får mothugg på floppen är det lätt att lägga sig. Vad tror ni om tankegångarna? Jag tror att det skulle kunna vara lönsamt vid någorlunda tighta bord, men jag är på inget sätt säker. Ajaj.. tomt så det ekar här inne Men själv har jag märkt att man vid 0.50/1-dollars och uppåt hela tiden försöker själa potterna (alltid någon som raisar med två eller tre preflop). Mycket oftare än vid 0.25/0.50-dollarsbord. Citera
Von oben Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 Ja,själv är jag nog vad jag kan förstå närmast att betrakta som en tight passive SH spelare-så jag höjer normalt sällan preflop. Är bordet väldigt tight kan man pröva någon gång att höja utan position och solid pocket,men att generellt försöka sig på det kostar nog mer än det smakar.Idealet är givetvis rundfold-men samtidigt innebär det att potten blir begränsad i storlek.Dessutom kommer man nog ändå att få syn relativt ofta från spelare i position,med följden att flopspelet blir tricky. Nej,inget för mig i större doser,såvida vi inte snackar mediumpar od-men då betraktar jag det inte som bluff heller. Allmänt tror jag att man inte skall försöka komplicera saker och ting för mycket på lägre bord(om det är det vi snackar).Åtminstone upp till 2-4 tycker jag att solid ABC poker duger gott. Citera
Gyre Postad 18 Oktober , 2005 Rapport Postad 18 Oktober , 2005 Von oben, Richthofen.. har ni sett är det är FL det handlar om? Ang. topic så höjer jag personligen en del händer från UTG som jag helst vill se rundfold efter, typ A9o och A7s, KTs osv. Dock blir jag inte ledsen om jag får syn heller. Håller med om att SB/BB mycket oftare synar en höjning från knappen än UTG, dock inte så ofta att man kan börja spela allt för svaga händer i tidig position. Citera
Recommended Posts