Toffe Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 Har hört att man kan få ut vems som helst betyg,vart gör man detta? och hur får dom in ens betyg? * RP - QoS * Citera
busen Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 och hur får dom in ens betyg? Dem flesta gymnasieskolor lägger in samtliga betyg i nån databas nånstans. Citera
Toffe Postad 17 Oktober , 2005 Författare Rapport Postad 17 Oktober , 2005 vore kul o veta vart =) Citera
busen Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 http://siris.skolverket.se/pls/portal30/PORTAL30.siris_frame.siris kanske Citera
Hickmott Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 http://siris.skolverket.se/pls/portal30/PORTAL30.siris_frame.siris kanske Men det där var väl mer snittbetyg och såna grejer. Som jag förstår det vill Toffe veta en specifik persons betyg. I så fall är jag hyfsat säker på att betygsdokument är offentliga handlingar. Du går alltså helt sonika till expeditionen för den skola där personen går och begär att få titta på betyget. Då är de (under förutsättning att betyg är offentliga handlingar) tvungna att ge dig det, och får inte fråga om vem du är eller vad du ska med betyget till. //Hickmott Citera
Jennez Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 Landsarkivet går också bra att kolla. Finns ju iofs inte ett sånt i alla städer dock. Vet inte heller om de har nån hemsida man kan fixa det via. Citera
kydyl Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 Är verkligen betygen offentliga handlingar? Känns lite fel. Men man vet ju aldrig. Citera
Hickmott Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 Är verkligen betygen offentliga handlingar? Känns lite fel. Men man vet ju aldrig. Ja, det känns lite skumt. Men här står det: Skriftliga omdömen är en del av slutbetyget och ska hanteras enligt samma rutiner som detta. Både betyg och skriftliga omdömen ska finnas samlade överskådligt och åtkomligt. Eleven är mottagare av betyg och skriftliga omdömen. Originalet ska eleven ha och en kopia ska finnas och arkiveras på skolan. En sådan kopia är en allmän handling som kan lämnas ut, och ska lämnas ut på begäran, med undantag för uppgifter som är sekretessbelagda med stöd av sekretesslagen (7 kap. 9 §). Uppgifter om studieresultat är vanligtvis offentliga. Så ja, det är bara att gå till aktuell skola och begära en kopia på det betyg du är intresserad av. //Hickmott Citera
Donner Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 Har ju alltid varit populärt att köra artiklar i tidningarna med kända personers betyg t.ex prinsessorna Viktoria och Madelaine. De skulle nog slippa om de fick välja. Citera
Donner Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 Sen är ju det här med offentliga handlingar en riktig gråzon. Att det "bara är att begära" funkar väl inte så där jättebra alla gånger. Jag jobbar på ett större statligt verk och ville en gång ha ut lite lönepapper på folk för att jämföra med min egen. Ringde nån chef på personalavdelningen. Hon vägrade ge ut papprena och slingrade sig med frågor som -vad ska du med dem till?, -jag förstår inte syftet? bla bla bla.... Jag hänvisade till offentlighetsprincipen och gav mig inte. Till slut så ruttnade hon på mig o sa att hon skulle återkomma. Tror fan inte det tog fem minuter ens innan min högsta chef ringde o gapade om varför i h-e jag höll på att snoka i andras löner! Oj vad offentliga de handlingarna var och oj vad anonymt min förfrågan behandlades! Citera
stitchio Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 Min klasskompis gjorde ett roligt test i varberg åt lokal tidningen för något år sedan. Han (lite dräggig) kommer från bosnien och bryter en del och en helsvensk tjej som såg pålitlig ut gick runt på olika ställen i varberg och begärde olika papper och hänvisade till offentlighetsprincipen. Kommer inte ihåg reslutatet så bra, men en del särbehandling blev det. Citera
TANDEMCYKELN Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 Sen är ju det här med offentliga handlingar en riktig gråzon. Att det "bara är att begära" funkar väl inte så där jättebra alla gånger. Jag jobbar på ett större statligt verk och ville en gång ha ut lite lönepapper på folk för att jämföra med min egen. Ringde nån chef på personalavdelningen. Hon vägrade ge ut papprena och slingrade sig med frågor som -vad ska du med dem till?, -jag förstår inte syftet? bla bla bla.... Jag hänvisade till offentlighetsprincipen och gav mig inte. Till slut så ruttnade hon på mig o sa att hon skulle återkomma. Tror fan inte det tog fem minuter ens innan min högsta chef ringde o gapade om varför i h-e jag höll på att snoka i andras löner! Oj vad offentliga de handlingarna var och oj vad anonymt min förfrågan behandlades! Du sa förmodligen vem du var när du ringde till personalavdelningen. Då får man sprida namnet vidare. Vad lagen säger är att man inte får fråga eller efterforska namnet på den som begär ut offentliga handlingar. Om du hade stått på dig hade du fått ut lönerna. De kan inte neka dig detta, men som du fick erfara så går det givetvis att sätta press på en ung och nyanställd människa genom att ifrågasätta vad man ska med sådana uppgifter till. På min arbetsplats, som också är i offentliga sektorn, har facket lönelistor på alla anställda. Om du är medlem i facket, så hjälper de säkert dig. Ett annat sätt är att be någon kompis/släkting traska ner till myndigheten och begära ut lönelistorna helt anonymt. Då slipper man arga telefonsamtal från cheferna, men frågan är då hur man ska kunna använda den information man får tillgång till. Citera
Donner Postad 17 Oktober , 2005 Rapport Postad 17 Oktober , 2005 Förmodlingen så presenterade jag mig nog ja klumpigt nog. Hade inte räknat med att det skulle bli så svårt att få ut papprena. Om man räknas som nyanställd efter åtta år kan väl disskuteras men jag hade säkert fått ut lönerna om jag stått på mig. När jag skrev att hon ruttnade på mig hade jag tjafsat till den grad att hon tänkte anmäla mig för olaga hot. Jag var inte så angelägen om att se lönerna så jag ville dra på mig en polisanmälan. Klumpigt som fan, jag vet, men alla som setat o tjafsat med myndighetspersoner och liknande vet att det är lät att tappa tålamodet. Har faktiskt redan bett en kompis, som har gått med på det, att traska dit och få ut skiten nån dag. Det har bara inte blivit av. Det enda jag ville få fram i min första post var bara det inte är sä jäkla lätt att få ut handlingar bara för att de enligt lag är offentliga. Citera
Recommended Posts