Gå till innehåll

Funderingar kring tells i homegames?


chapman

Recommended Posts

Har försökt att bli bättre på att nyttja tells i homegame. Som många andra har jag en bekantskapskrets inom pokern så jag möter samma motståndare flera gånger. Det har gjort att t.o.m jag lyckats upptäcka några tells som är specifika på vissa personer. T.ex

 

- Dystra sucken före check. Nästan ganranterat ett set eller bättre. Väldigt pålitligt på just en kille i gänget.

 

- Intresserat pillande på marken innan det är hans tur, visar en svag hand på en annan lirare.

 

- Lugn hållning och axlarna lång nere(anspänd), ett väldigt stark hand eller en hand som kommer att slängas hos en annan.

 

- Ett glatt, ja jag går all-in, i regel en bluff(vill ej ha syn) av pokergängets ända tjej.

 

- Ett stort bett vid par på bordet är en klar bluff av en annan kille då jag vet att han alltid slowspelar starka händer på floppen.

 

Jag har försökt att läsa lite allmänt om tells(har ej läst mike caro's bok). Att stark betyder svag och svag betyder stark sägs ju vara grunden, men jag har lite svårt att med endast den kunskapen kartlägga mina motståndare(även om dom tells jag uppsnappat iofs är varianter på det). Har svårt att hitta tydliga tells på folk. Skulle vara intressant att höra vad andra lägger märke till hos sina motspelare i homegames.

 

* Lite mini RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den enda tjejen var pokergängets ända...

 

Ja hon är rätt jobbig faktiskt. Överdrivet tajt, i spelstilen alltså :)

 

Försök själv att vara svårläst så går det nog bättre än att du försöker överanalysera dina motspelare!

 

Nja. Nu är det inte mitt EV som är problemet. Mina iakttagelser känns knappast som överanalyserande, utan mer som grundläggande observeringar men tack ändå! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag förstod det men låter felskrivningen stå kvar. Din analys av den känns allt mer korrekt. Till saken hör den att hon bara spelar premiumhänder och släpper alla blinds. Det leder ofta till att hon blir uppäten av blindsen. När mörkarna gått upp och hennes stack är liten börjat hon med sitt allin-lir. Hon vägrar i princip spela en flopp utan styr in eller foldar preflop.

 

En lustig detalj är att allinhänderna anting är riktigt bra händer typ AA KK QQ JJ AK eller skithänder som 9-5o och 10-3o. Har alldrig sett henne försöka sno blindsen med händer som K-10s eller JQs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en rätt vanlig grej som fungerar på vissa spelare upptäckte jag när jag var i HU i en turnering med några jag ej kände bra i helgen.

 

varje gång han träffade floppen så kika han på floppen och sen snabbt på sina marker. när han missade förblev han stirrandes på floppen och kikade sen ibland på sina kort. när han träffade monster flackade han med blicken.

 

tror dessa tells fungerar på vissa spelare, speciellt dom som inte tänker på hur dom agerar eller har kroppskontroll. har fungerat på vissa andra jag spelat mot, men jag har dock förlorat mycket mot en som inte agerade enligt följande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tells ja går ju att skriva hur mycket som helst om. Kan ju poängtera några viktigta saker som folk ofta glömmer. Då jag i princip inte spelar någon seriös Internetpoker alls längre blir jag mer och mer tvungen att hitta bra homegames att lira i förr att få en schyst extrainkomst. Då möter jag ofta många olika spelar och ofta nya ansikten och bygger mycket av mitt spel just på att läsa motspelare.

 

Något som alltid är viktigt är att du tar reda på om en motspelare är en skådespelare elller inte. En del är svaga när de visar svaghet men merparten låtsas och är ofta starka när de är svaga. Det är viktigt att ta reda på kategori och placera din motspelare i ett fack. Det som du sedan gör att se till att de håller sig i det mönster du vill ha dem. En som ofta fejkar styrka vid svaghet vill du ska veta att du tittar på honom så han fortsätter fejka, stirra därför ibland, inte ofta, ner honom för att han ska bli medveten att du tittar. Viktagare är dock att du inte stirar ner de spelarna som inte fejkar. Om du ser svagheter på dem kanske de börjar plugga igen dessa läckor om de är medvetna om att du observerar dem.

 

Något annat som är viktigt att tänka på är vilken tid på dygnet ni spelar och om ni har spelat länge eller nyss satt er ner. När man har spelat i 12 timmar och klockan börjar närma sig 5-6 på morgonen sprutar det bara tells ur folk som är för trötta för att orka bry sig men samtidigt inte märker sin sista pengar försvinna i de cashgamet som håller på att lösas upp. Till detta resonemang hör ju också att du ska själv vara medveten om att du läcker ifrån dig mer när du är trött än pigg så försök verkligen vara "sharp" mot slutet av en sittning för det är då den är som mest lönsam.

 

Min kategori favoritmotsåndare är alla där ute som läst en bok eller tror de kan läsa folk utan och innan och så fort de ser något så låser de in sig på den tellen. Dessa personer är inte svåra att hitta de stirrar ofta på en och snackar dessutom jävligt ofta om hur bra det är på att läsa folk. Mot en sådan spelare älskar jag att göra en uppenbar bluff i en ganska liten pott och nästan hoppas på att bli synad. Jag försöker locka denna tellsletande spelare in till en syn genom att ge bort några uppenbara tells. Skulle han mot förmodan lägga sig är detta ett bra läge att visa korten för han kommer komma ihåg hur du agerade med kroppsspråket. Nästa gång du har en hand du gillar och du har samma kille med i potten så smäller du iväg allt vad du har gör om tellen och han kommer vara så inlåst på att det var en bluff förra gången att han tror det igen. Du kan nästa göra så här flera gånger då många litar på sitt första intryck och inte kan ändra sig.

 

Blev långt det här men skulle kunna skriva så mycket mer om det fast antar att många inte orkar läsa ens det här. Men avslutar med en annan viktig grej. Många letar ofta efter en anledning och syna men viktigt är att hela tiden lika mycket leta efter en anledning till att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tanten skrev

varje gång han träffade floppen så kika han på floppen och sen snabbt på sina marker. när han missade förblev han stirrandes på floppen och kikade sen ibland på sina kort. när han träffade monster flackade han med blicken.

 

Intressanta iakttagelser. Stämmer även bra med endel teori jag läst/sett

 

- att man ofta tittar mot sina marker när man får en träff (caro)

- att man ofta drömmer sig bort något när man träffar ett monster (howard - more secrets...)

 

tanten skrev

har fungerat på vissa andra jag spelat mot, men jag har dock förlorat mycket mot en som inte agerade enligt följande

 

Exakt. Alla spelare ska inte placeras i samma fack. Precis som freggan85 skrev bör man först iaktta spelarna och se var dom ska placeras (Men man kan även ha "givits" en tell som freggan85 beskriver).

 

intressant freggan85 att höra synpunkter från en livespelare. Jo jag orkade läsa allt och fick i huvudsak fram

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- motståndaren skådespelare eller ej. Fackplacering

 

- gör skådespelaren medveten om att du tittar på honom så att han skådespelar

 

- titta inte uppenbart på den som ej fejkar. Gör inte denna medveten om han/hon blir läst

 

- trötta spelare ger fler tells

 

- ge medvetet tells till tellssökare, nyttja detta vi stor pott

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Väldigt bra tips tycker jag. Har dock en fundering. Blir det inte i regel problem med att åter använda en tell man implementerad hos en motståndare genom en tidig bluff, när man nyttjat den i en stor pott. Eller är han så fast i vad han lärt sig av 'mike caros video' sedan han en gång fått det bekräftat av dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant freggan85 att höra synpunkter från en livespelare. Jo jag orkade läsa allt och fick i huvudsak fram

 

- gör skådespelaren medveten om att du tittar på honom så att han skådespelar

 

- titta inte uppenbart på den som ej fejkar. Gör inte denna medveten om han/hon blir läst

 

- trötta spelare ger fler tells

 

- ge medvetet tells till tellssökare, nyttja detta vi stor pott

 

Väldigt bra tips tycker jag. Har dock en fundering. Blir det inte i regel problem med att åter använda en implementerad tell hos en motståndare genom en tidig bluff, när man nyttjat den i en stor pott. Eller är han så fast i vad han sett på 'mike caros video' sedan han en gång fått det bekräftat av dig?

 

Ah du verkar ha fått me mina poänger :)

 

De flesta spelare som söker tells och inte är överdrivet duktiga. De har kanske läst Caros book of tells, för övrigt grymt bra bok, och sen när de får en tells bekräftad, säg att du stirrar på dem och fejkar styrka. Då är dem inlåsta på att det är ett bluffbetende om de en gång har lyckats fånga dig vilket gör att du mot många kan göra om det 5-6 ggr. Sen är det ju väldigt sällan du lyckas spela 5-6 stora potter mot en och samma spelare en kväll men ska du möta honom nästa helg igen kommer han fortfarande ha sitt första intryck i hjärnan. Ett första intryck är ofta ett bestående intryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den enda tjejen var pokergängets ända...

 

Ja hon är rätt jobbig faktiskt. Överdrivet tajt, i spelstilen alltså :)

 

De ja syftade på va iof stavningen =) men jo flickor e tajta överlag tror jag.

 

Haha, den meningen kan misstolkas något avsevärt :lol:

Nog håller jag med om att "flickor e tajta överlag". Haha, fick mig ett gott skratt såhär på kvällningen.

 

I övrigt en väldigt bra och infogivande tråd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Strong means weak, weak means strong" - Som andra kommenterat, en grundregel man kan ha när man letar tells. Vad en person visar upp ska oftast tolkas tvärtom...

 

Quick call = Ofta dragkänning (fi vet vilka kort som hälper)

 

Strong bet = Dåliga kort (nästan slår markerna i bordet)

 

Stare down = Dåliga kort (bettar sen tittar på motståndaren )

 

Quiet bet = Försiktigt (har ofta bra)

 

Cover up = Bluffar (döljer munnen med handen)

 

Look back = Kollar på korten igen (fundera över vad det nya kortet kan ha gett honom)

 

Closes and looks away = Stark hand (lägger ner korten och tittar bort)

 

Long-stare = Tittar längre på dåliga kort än bra

 

Conservative stacking = Försiktig (byggt upp plus-pengar-hög = betta lite mer än personens pluspengar, så lägger sig den personen om den inte har ett monster)

 

Look away = Har bra kort

 

Soft check = Har inget (im not gonna declare war on you)

 

Shuffle = Blandar korten (letar troligen stege eller färg)

 

Soft bet = Sällan bluff (lägger in markerna mjukt och fint)

 

Sounds of sadness = Stark hand

 

 

Lite anteckningar jag gjort, mestadels från "Mike Caro's Pro poker tells video" som andra nämnt.. Kommentera gärna, alltid intressant att få andras åsikter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Ett stort bett vid par på bordet är en klar bluff av en annan kille då jag vet att han alltid slowspelar starka händer på floppen.

 

Det här är ingen tell utan en read eftersom det inte har något att göra med hans kroppspråk eller med någonting han säger.

(kände för att vara lite besserwisser så här på kvällskvisten :D)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle lägga till ytterliggare en grej som man ofta bör ta med i beräkningarna när man letar tells. Många spelare som är dåliga är inte riktigt medvetna om vad som är bra och vad som är dåliga kort. Många sneglar ner på sina marker så fort de hittar ett ess i handen för de tycker att handen är stark. Ett exempel hände mig idag precis när vi dragit igång ett cashgame hemma hos mig. Var några nya ansikten som var med och i en hand tidigt under sittningen så får jag se en gratis flopp med K-3 i BB. Floppen kommer 2-6-K, de var två andra med och normalt sett skulle jag gjort ett pottbet. Men den här gången ser jag hur killen till vänster om mig inte kan släppa ögonen från sin marker. Jag checkar och när hans bet kommer lägger jag mig. Han blir dock nersynad av den andra och visar till slut upp 6-Q.

Den normala tellen blev här alltså inte pålitlig då han ser nöjd ut med en svag hand, just av den anledning att han tror det är en stark hand inte att han skådespelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att det är fler än jag som försöker tillämpa någon form av studieteknik för sin pokerinlärning(vore kanske ett intressant ämne för en annan tråd?). Jag har också sett videon och försökt använda mig av/utvärdera vissa av dessa tells såsom

 

toompa84 skrev

- Stare down = Dåliga kort (bettar sen tittar på motståndaren )

- Look away = Har bra kort

 

Tycker jag fungerar skrämmande bra dom gånger man spelar med riktiga nybörjare. Speciellt att dom undviker ögonkontakt vid monsterhänder och vill undvika att se hotfulla ut(nån som så Pekka "syyyn" Lindmarks HU match i pokermiljonen?).

 

Fungerar ofta mot folk som spelat ett tag även om man här bör avgöra vilka som är skådespelare och inte. Jag tycker att problem dock uppstår mot spelare som har lite koll.

 

Detta eftersom Stare down/Look away är tell 1A som han förstår att du känner till, är lätt för dig att observera samt lätt för honom att kontrollera. T.o.m. på min nivå förekommer det att vi försöker lura varandra genom att stirra ner motståndaren med en bra hand, i syfte att han ska tolk tellen som en svag han.

 

toompa84 skrev

- Sounds of sadness = Stark hand

 

Jo den är fin. Nämnde den i första inlägget om den nedstämda sucken/checken som sitter klockrent på en kille.

 

toompa84 skrev

- Quiet bet = Försiktigt (har ofta bra)

 

Även denna tell är ju extremt lätt att observera/kontrollera och används till att föra folk bakom ljuset. Tycker ändå att den finns substans i den. Två i min pokerkrets brukar dessutom även diskret(nja) understryka hur litet deras bett är i förhållande till potten(jag gör ett minimibett) när dom har en stark hand. Det är inte alltid lätt att hålla sig för skratt när det händer. Känns som väldigt låg nivå men det förekommer ändå.

 

freggan85 skrev

Den normala tellen blev här alltså inte pålitlig då han ser nöjd ut med en svag hand, just av den anledning att han tror det är en stark hand inte att han skådespelar.

 

Hehe. Jo det är ju sant att det kan bli så. Fördelen med en sådan motståndare(om det berodde på okunskap) är ju att man knappast behöver tells(antar att du gjorde dig fina pengar mot honom ändå om det inte var allt för mycket ondska i korten ;) ). Mina erfarenheter är att dom antingen är synstationen man kan valuebetta mot/aggro som bettar skithänder som man kan isolera/syna ner till river och höja(men det är ju ett annat topic så att säga...). Fann du några tells hos honom som var användbara?

 

 

- Ett stort bett vid par på bordet är en klar bluff av en annan kille då jag vet att han alltid slowspelar starka händer på floppen.

 

Det här är ingen tell utan en read eftersom det inte har något att göra med hans kroppspråk eller med någonting han säger.

(kände för att vara lite besserwisser så här på kvällskvisten :D)

 

Inte behöver du be om ursäkt för den anmärkningen. Ordningspolis är ett underskattat yrke :) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag förstod det men låter felskrivningen stå kvar. Din analys av den känns allt mer korrekt. Till saken hör den att hon bara spelar premiumhänder och släpper alla blinds. Det leder ofta till att hon blir uppäten av blindsen. När mörkarna gått upp och hennes stack är liten börjat hon med sitt allin-lir. Hon vägrar i princip spela en flopp utan styr in eller foldar preflop.

 

En lustig detalj är att allinhänderna anting är riktigt bra händer typ AA KK QQ JJ AK eller skithänder som 9-5o och 10-3o. Har alldrig sett henne försöka sno blindsen med händer som K-10s eller JQs.

 

Jag har fått för mig att tjejer ofta kan vara väldigt tighta. Nästan lite fega så att de bara basalt fundamentalt kör väldigt säkert.

 

Det tyder på fantasilöst spel utan att kunna byta växel.

 

Analogiskt kanske man kan dra paraleller till att köra bil.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle lägga till ytterliggare en grej som man ofta bör ta med i beräkningarna när man letar tells. Många spelare som är dåliga är inte riktigt medvetna om vad som är bra och vad som är dåliga kort. Många sneglar ner på sina marker så fort de hittar ett ess i handen för de tycker att handen är stark. Ett exempel hände mig idag precis när vi dragit igång ett cashgame hemma hos mig. Var några nya ansikten som var med och i en hand tidigt under sittningen så får jag se en gratis flopp med K-3 i BB. Floppen kommer 2-6-K, de var två andra med och normalt sett skulle jag gjort ett pottbet. Men den här gången ser jag hur killen till vänster om mig inte kan släppa ögonen från sin marker. Jag checkar och när hans bet kommer lägger jag mig. Han blir dock nersynad av den andra och visar till slut upp 6-Q.

Den normala tellen blev här alltså inte pålitlig då han ser nöjd ut med en svag hand, just av den anledning att han tror det är en stark hand inte att han skådespelar.

 

Den där har jag åkt på många gånger i home games, oftast mot tjejer.

 

Ett ex jag höjer med KQ blir reraisad av henne med jj, floppen kommer med en K, jag bettar, hon reraisar och ser ruggigt säker ut, hon är helt säker fortfarande att hon sitter på ett monster och att det ska mycket till för att hon ska förlora, trist lägger man sig mot förmodade AA eller ett set. Hon slänger sen upp korten och säger "där hade du tur som la dig" :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag förstod det men låter felskrivningen stå kvar. Din analys av den känns allt mer korrekt. Till saken hör den att hon bara spelar premiumhänder och släpper alla blinds. Det leder ofta till att hon blir uppäten av blindsen. När mörkarna gått upp och hennes stack är liten börjat hon med sitt allin-lir. Hon vägrar i princip spela en flopp utan styr in eller foldar preflop.

 

En lustig detalj är att allinhänderna anting är riktigt bra händer typ AA KK QQ JJ AK eller skithänder som 9-5o och 10-3o. Har alldrig sett henne försöka sno blindsen med händer som K-10s eller JQs.

 

Jag har fått för mig att tjejer ofta kan vara väldigt tighta. Nästan lite fega så att de bara basalt fundamentalt kör väldigt säkert.

 

Det tyder på fantasilöst spel utan att kunna byta växel.

 

Analogiskt kanske man kan dra paraleller till att köra bil.....

 

De är dock gravt oberäkneliga. En tjej som har rykte om sig att vara riktigt tajt höjer UTG i ett cashgame. Slaskigt som bordert är får hon ett gäng syner. Hon betar ordentligt på flop, betar jättelite på turn och runt pott på river. På river lägger sig alla och hon visar stolt 72o för råbluffen på alla gator :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Analogiskt kanske man kan dra paraleller till att köra bil....

 

 

Måste man inte ha ett öppet sinnelag med ett oerhört skarpt intellekt för att lyckas dra såndana paralleller :D . Borde inte du jobba för NSA eller NASA?

 

Håller absolut med om att tjejers spelstil ofta är väldigt tight. Däremot kan dom(låt oss placera 50% av befolkningen i ett litet fack för enkelhets skull :D ) ju faktiskt vara ganska aggro :roll: vilket dom sällan är i trafiken(med undantag för min lillasyster). Hmm. Nej det här blev för svårt. Jag lägger ner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Måste bara berätta om min super tell på en polare, om han checkar floppen och någon bettar och han säger "vi får se vart det leder" och synar ja då sitter han med ett A med valfrit sidokort. Vet inte hur många potter jag vunnit mot honom när jag har tex A6 och floppen kommer K62 och han ska se vart det leder med turn som blir A :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...