svint0 Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 Jag gör en hemsida åt min kompis i hans företag, som han har som projektarbete. Jag undrar då hur man lägger till så att informationen i formuläret jag gjort sparas i en databas eller skickas till deras email? Någon som är duktig på det som kan hjälpa mig? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mjonasson Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 Att maila innehållet i ett formulär kräver (oftast) att servern har ASP eller PHP. Detta är en ganska enkel grej att fixa. Några tutorials jag hittade vid en snabb sökning: Sending E-Mail(s) in PHP - SmartWebby.com Part 6 - PHP With Forms -FreeWebmasterhelp.com Att länka en databas till ett php/asp-script kan vara lite knivigare om man inte gjort det tidigare. Då måste du ha en databas att leka med till att börja med. För php brukar standard vara att köra mot en MySQL och för ASP brukar MSSQL vara vanligast. Tips är att söka på google efter t ex php mysql tutorial Lycka till //Mjonasson Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
devalanteriel Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 Ska det sparas i en databas måste du nog börja kolla på php eller asp ja... själv tycker jag att php är bra mycket mer intuitivt, och det finns bättre tutorials. T.o.m. jag begriper tuten på http://www.php.net så den måste vara enkel. Annars kan du ju faktiskt testa att skicka formuläret via e-mail i HTML innan du bestämmer dig för att det inte går. Så här ser ett exempel på koden ut om jag inte är ute och cyklar. <form action="mailto:mjonasson@hotmail.com" method="post" enctype="text/plain"> Namn: <input type="text" name="namn" value="Ditt namn" size="80"> e-Mail: <input type="text" name="mail" value="Din e-mailadress" size="80"> Meddelande: <input type="text" name="mess" value="Din kommentar" size="80"> <input type="submit" value="Send"> <input type="reset" value="Reset"> </form> Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Henkeman Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 Det borde funka som Joel skriver (med reservation för ev. fel i koden ) Joel's sätt fungerar inte om användaren använder sig av webmail. Det måste finnas ett configurerat mailprogram hos användaren (Outlook Express, Thunderbird etc.) /Henke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svint0 Postad 15 Oktober , 2005 Författare Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 Ska det sparas i en databas måste du nog börja kolla på php eller asp ja... själv tycker jag att php är bra mycket mer intuitivt, och det finns bättre tutorials. T.o.m. jag begriper tuten på http://www.php.net så den måste vara enkel. Annars kan du ju faktiskt testa att skicka formuläret via e-mail i HTML innan du bestämmer dig för att det inte går. Så här ser ett exempel på koden ut om jag inte är ute och cyklar. <form action="mailto:mjonasson@hotmail.com" method="post" enctype="text/plain"> Namn: <input type="text" name="namn" value="Ditt namn" size="80"> e-Mail: <input type="text" name="mail" value="Din e-mailadress" size="80"> Meddelande: <input type="text" name="mess" value="Din kommentar" size="80"> <input type="submit" value="Send"> <input type="reset" value="Reset"> </form> Själva formuläret har jag. Bara det med att skicka det till email jag inte hade. Men tack för hjälpen då vet jag:) Jag lägger upp länken när sidan är klar;) Deras produkt är grym! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Milo Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 Kommer ihåg när jag började koda och grejer.... man lärde sig nåt nytt varje dag.... tar man en lång paus, så har man glömt bort allt... Tror inte jag kan börja igen... Det var min rant... Baj Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svint0 Postad 16 Oktober , 2005 Författare Rapport Share Postad 16 Oktober , 2005 Koden funka inte, men tack ändå! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
devalanteriel Postad 16 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2005 Har du något emailprogram installerat och aktiverat då? Det krävs som sagt för det, som Henkeman sade... annars får man öppna serveranslutningar och liknande i t.ex. asp. Det är lite krångligare men inte jättesvårt. http://dev.nu/random/form.html <-- funkar för mig iaf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kydyl Postad 16 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2005 Är det inte ganska dumt att göra en lösning som förlitar sig på att användaren har ett konfiguerat emailprogram på sin dator. Är nog inte alla som har det. Jag skulle då satsa på php jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
devalanteriel Postad 16 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2005 Visst, men om man inte kan något om det... Edit: http://www.thesitewizard.com/archive/feedbackphp.shtml <-- där finns en mycket enkel tutorial. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts