Gå till innehåll

NL - Från über till värdelös, hur minska sväningarna?


spyse

Recommended Posts

Jag vet inte vad det är för fel på mig men ibland så äger jag sönder bordet och kan lägga mig när jag vet att jag ska göra det, bygga upp stora potter med 32o och sedan ta hem den på rivern mot någon som visar upp en super stark hand efter att han lagt sig. Läser mina motståndare perfekt, ja gör inga fel alls.

 

Sedan kan jag spela helt fel inte lyckas med något osv osv.

 

Jag känner när jag är i topp resp, botten på min kurva, men hur undvika att svänga så mycket? Det finns två anledningar att det slår om från bra till dåligt, övermod alt en helt orimlig utdragning (som trots allt händer ibland) typ sitter med AK fi med KQ flopp, AK2 all-in Turn Q River Q.

 

Jag vet om det, har lyckats minska svängningarna men nu vill jag ha bort dom totalt, någon som har nå bra förslag?

 

Meditation, skaka av sig, skjuta livet ur tvn på time crises? ja ni förstår.

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligtvis så spelar du ungefär lika bra hela tiden men har flyt med korten ibland.

 

För o ha psyket i trimm gäller det väl att spela på en nivå där man kan hantera upp och nedgångar.

 

Trodde jag oxå i början, att det var korten alltså, men det är det inte, jag "vet" helt enkelt att jag spelar ut en motspelare när jag spelar bra så spelar det ingen roll vad för kort jag har på hand jag vinner med alla händer. När jag har AK så läger jag mig på floppen A72 på bara en liten raise eftersom när jag tiltar så försvinner min förmåga att läsa spelet totalt och då famlar jag i mörkret coh vågar inte spela alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du löst och aggressivt?

 

Då backar man jättemycket de gångerna man inte spelar på topp, även om man inte själv märker det direkt. Dessutom så svänger spelet mycket även om man inte spelar dåligt om man spelar lösaggro, eftersom man tvingas fatta fler beslut, fler marginella beslut och blir involverad i fler marginella situationer. Om de börjar gå emot en så backar man rätt mycket, om man dessutom tappar fokus och börjar småtilta så går det käpprätt åt helvete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen spelar jag Tight aggro, men har lite variation i mitt spel och spelar lös aggro, eftersom jag "måste" vinna mycket när jag är med i en pot eftersom jag inte spelar så mycket, men när jag inte får någon action när jag spelar så ändrar jag tempo och spelar lös aggro. När jag sitter på knappen och det är få limpare så brukar jag oxå spela på marker och inte korten.

 

Men generelt så spelar jag tight.

 

Eftersom jag har BBx6 som standard bet pre-flop är det ofta jag bara vinner mörkarna och får jag flera callers så måste jag ändå spela min hand försiktigt eftersom risken finns att någon träffar bra på en flopp som även är fin för mig.

 

Och att ha mig till vänster till mig ska vara det värsta som finns om man inte träffar grymt på floppen då detta ger mig ett enorm psykiskt övertag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen spelar jag Tight aggro, men har lite variation i mitt spel och spelar lös aggro, eftersom jag "måste" vinna mycket när jag är med i en pot eftersom jag inte spelar så mycket, men när jag inte får någon action när jag spelar så ändrar jag tempo och spelar lös aggro. När jag sitter på knappen och det är få limpare så brukar jag oxå spela på marker och inte korten.

 

Men generelt så spelar jag tight.

 

Eftersom jag har BBx6 som standard bet pre-flop är det ofta jag bara vinner mörkarna och får jag flera callers så måste jag ändå spela min hand försiktigt eftersom risken finns att någon träffar bra på en flopp som även är fin för mig.

 

Och att ha mig till vänster till mig ska vara det värsta som finns om man inte träffar grymt på floppen då detta ger mig ett enorm psykiskt övertag.

 

Får man fråga varför du höjjer så himla mkt preflop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver är good streaks och bad streaks. När man har tur med korten vinne rman pengar och får självförtroende. Då spelar man också bättre och kan lättare lägga händer om man tror man är slagen.

 

Om man däremot har otur med korten förlorar man pengar och får sämre självförtroende. Då spelar man också sämre och synar exempelvis när man hade lagt sig om man hade haft en good streak.

 

I alla fall jag har lättare att tiltsyna när jag förlorar och tänker typ "mitt set KAN inte ha blivit utdraget tre gånger irad, han måste bluffa" trots att det är ganska uppenbart att fi just träffat färgen.

 

Alltså dåliga perioder beror inte bara på dåliga kort utan också på att man spelar dåligt (som i sin tur oftast beror på dåliga kort i början av den dåliga perioden).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Får man fråga varför du höjjer så himla mkt preflop?

 

Därför att på låga limitar så finns det folk som synar med nästan vad som helst och det bli öerhört svårt att sätta dom på en hand däremot om man höjer ordentligt så får man bort riktigt skit. Hatar inte ni när ni sitter på AK på floppen A 7 4 höjer får omslag och trycker in och han UTG visar upp 74s ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Får man fråga varför du höjjer så himla mkt preflop?

 

Därför att på låga limitar så finns det folk som synar med nästan vad som helst och det bli öerhört svårt att sätta dom på en hand däremot om man höjer ordentligt så får man bort riktigt skit. Hatar inte ni när ni sitter på AK på floppen A 7 4 höjer får omslag och trycker in och han UTG visar upp 74s ?

 

Joo, om folk betalar av stora höjjningar med sämre händer så funkar det ju fint att höjja så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver är good streaks och bad streaks. När man har tur med korten vinne rman pengar och får självförtroende. Då spelar man också bättre och kan lättare lägga händer om man tror man är slagen.

 

Om man däremot har otur med korten förlorar man pengar och får sämre självförtroende. Då spelar man också sämre och synar exempelvis när man hade lagt sig om man hade haft en good streak.

 

I alla fall jag har lättare att tiltsyna när jag förlorar och tänker typ "mitt set KAN inte ha blivit utdraget tre gånger irad, han måste bluffa" trots att det är ganska uppenbart att fi just träffat färgen.

 

Alltså dåliga perioder beror inte bara på dåliga kort utan också på att man spelar dåligt (som i sin tur oftast beror på dåliga kort i början av den dåliga perioden).

 

Du har helt rätt, jag spelar mer på impulser än med känsla och intellekt, och då går det dåligt, frågan är hur jag ska bryta det, däremot har det inte alltid så mycket med korten att göra utan jag försätter mig i den situationen själv, men eftersom jag är medveten om det MEDANS det händer, vet att jag är på tilt (slutar såklart spela cash game på en gång då men det kan man inte göra i en STT eller MTT) så därför måste jag lära mig bryta det och förebygga det.

 

Det tråkiga är att svängningarna är så ENORMA....när jag spelar bra spelar jag verkligen riktigt bra. Ett sätt att bryta det är att kolla på WPT eller likande där man får se korten för då tänker jag runt spelet och kommer bort från impulser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips kan vara att när du känner att det börjar gå dåligt (om du inte vill sluta spela och ta en paus vilket nog är bäst) att hoppa ner i nivå och spela tajt tills du dubblar typ. Alltså bara spela SC's i rätt lägen, små pockets i rätt lägen och höga par.

 

Men det är typ skitsvårt. Så det bästa är att bara pausa några dar eller en dag eller vad som nu funkar för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din största fiende är ju du själv! Att lära någon hur man inte tiltar är nog svårt, det är något som du måste finna i dig själv. Det gäller för övrigt inte bara i poker.

 

En paus låter väl inte helt fel, resonera med dig själv varför du tiltar. Är det för att du gillar kicken, är du uttråkad etc? Tiltar du bara i poker eller har du det i din natur, s a s?

 

Jag spelar mest SnG f.n. och har jobbat mycket med att disciplinera mig, mest pga det tar ca 40 minuter innan du är ITM. Lätt att tröttna om man inte håller hela vägen, några taskigt spelade händer och du är borta. Sätt en postit på skärmen med OM JAG TILTAR IGEN FÅR JAG INTE DRICKA BÄRS PÅ 1 VECKA. :D

 

Men självdisciplin är nyckelordet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...