Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, det känns som om jag inte får betalt på mina händer så mycket som jag skulle pga jag är (imo) feg.

Exempel; Jag har 8J och floppen blir 258 regnbåge. Jag vet om att jag har bästa handen men jag är så rädd för överkort att jag betar nog så kraftigt i rädsla för QKA som kort på turnen att jag i princip stänger av spelet redan på floppen. Vore det inte bättre att ge motståndaren en chans att jaga sina kort och få mer betalt ifall han missar dem? Man skall ge motståndaren en chans att syna men hur spelar ni det kontra chansen att vinna?

Så exemplet vore någonting liknande detta. Ni är 2 personer in i floppen, du sitter på BB (first to act) - han på dealerbutton, du har 8J och floppen blir 258 regnbåge. Ifall du sätter honom på två överkort här (ignorera att han förmodligen gick med bara för att se floppen ifrån pos) t.ex KQ eller någonting - hur spelar man handen med topp par på låg flopp med medioker kicker för att få maximalt betalt? Ifall han bara callar - hur betar ni på turnen ifall det kommer en K kontra det kommer en 7'a t.ex?

Tack så mycket för alla svar på förhand, är verkligen intresserad av detta.

Postad

I ditt exempel handlar det inte om att extrahera massa pengar, utan att försvara handen, lägger han sig så är resultatet helt ok och du har snart två nya friska kort på hand.

Floppen är 852,

Beta runt pott om du har:

* J8 (top par, som exemplet)

* 55 (set)

* 67 (stegdrag)

Har du tur så betalar de av dig när du har trissen, men var någorlunda konsekvent bara är mitt tips.

Postad

Tack för svaret iller!

Hur bör jag reagera på en reraise i det fallet när jag pothöjer?

Värt att veta är att jag kanske har en rätt så loose tableimage (ser många floppar) så han kanske sätter mig på en bluff? Vågar man spela reraisen hårt med J som kicker bara etc?

Postad

Beror helt på hur aggressiv du är, hur aggressiv han är, hur han spelat tidigare, vad för händer han re-raisar med etc. Omöjligt att ge ett generellt svar, förutom att man oftast inte vill spela en jättepott med toppar-halvkass kicker.

Postad
Floppen är 852,

Beta runt pott om du har:

* 55 (set)

Med trissen skulle jag betta 1-2BB, det ser ofta ut som en miss, helst om man själv var den som raisade innan floppen.

Brukar funka för mig, men inte varje gång så klart.

Postad

Varför envisas folk med att mesbetta sina bra händer så enormt? Beta tillräckligt ofta med en bred variation av händer så får du betalt oavsett. Betar någon 1-2BB slickar jag mig om munnen när jag synar med mitt stegdrag och sedan tar hela stacken när fyran kommer på turn...

Postad
Hur bör jag reagera på en reraise i det fallet när jag pothöjer?

Beror på många faktorer, hur aggressiv är motspelaren, hur ser motspelaren på dig, vilken nivå spelar du etc.

Men låt säga att fi höjt preflop, och du betar ut med J8 och han höjer runt pott, då kan du oftast lugnt lägga handen.

Hade du däremot gjort en liten vek bet eller checkat och han höjer/betar har du ingen aning vart du står i handen.

Ett bra spel mot en någorlunda aggresiv motspelare i samma exempel (att han höjt pre) är att check-raisa. Om han höjer dig rejält efter att du gjort det kan du vara ganska säker på att han har en premiumhand och lägga dig.

Värt att veta är att jag kanske har en rätt så loose tableimage (ser många floppar) så han kanske sätter mig på en bluff? Vågar man spela reraisen hårt med J som kicker bara etc?

Jag tror knappast han med större säkerhet sätter dig på bluff om du sett många floppar, möjligtvis att han gör det om du betat/höjt/bluffat mycket i tidigare händer.

Postad
Varför envisas folk med att mesbetta sina bra händer så enormt? Beta tillräckligt ofta med en bred variation av händer så får du betalt oavsett. Betar någon 1-2BB slickar jag mig om munnen när jag synar med mitt stegdrag och sedan tar hela stacken när fyran kommer på turn...

Word! When you get it, bet it!

Postad

kan ju konstatera direkt att top pair med J8 inte är en av dom händer du kommer vinna mycket med. dessutom har du ingen position i detta fallet, får du syn kommer nästan samtliga kort som kan dyka upp på turn vara scarecards för dig, och om du blir raisad på floppen måste du nästan alltid vika dig. undvik att spela stora potter med såna händer är mitt tips. betta ut runt pot i en oraisad pot och spela försiktigt om du får syn eller blir raisad är mitt tips.

Postad

Hmm jag tycker det låter som vanlig nybörjar psykologi....

Har varit med om en massa dåliga spelare som bettar hejvilt på bajs för att sedan knappt våga höja med en ok hand. Det som skiljer ett proffs från en nybörjare (iaf enligt mig) att kunna vinna handen när du och fi har nästan samma hand alt att han har något starkare.

Du måste bli mer aggro, har han pos på dig och är aggro check-raisa, har du pos och han checkar och du bettar "lite" och sedan får omslag släng in ett ordentligt bet, har han AA/KK och du limpade så kan han sätta dig på 55/88/22 alt om du e slaskig en så dålig hand som 85s.

Är det däremot en callingstation som synar med två överkort kan du ju betta ut hårt på floppen sedan om det kommer överkort så är det inte så stor fara eftersom du vinner händerna i längden.

Postad

Är det bara jag som tycker att checkraise, även mot en aggro motståndare, är helt värdelöst med J8 på en sådan flop?

Är han aggro kommer han ställa med en mängd händer, eller syna och ge dig ett skitjobbigt beslut på turn, om du checkraisar ur position bygger du upp en jättepott med en skithand. Checkraisa med bra drag, färdiga händer, bra kombodrag, överpar och liknande om du nu ska checkraisa. Alltså en hand du ev. är villig att backa stacken med vid behov beroende på reads.

Postad
Är det bara jag som tycker att checkraise, även mot en aggro motståndare, är helt värdelöst med J8 på en sådan flop?

Är han aggro kommer han ställa med en mängd händer, eller syna och ge dig ett skitjobbigt beslut på turn,

Det kommer inte bli någon action på turn eftersom han går all-in när han synar mig på floppen om inte så ställer jag honom all-in på turn. Men såklart gäller att läsa motspelaren korrekt...och att han bettar ordentligt på floppen, är det ingen stor pott så spelar det ju ingen roll om han får den, sitter jag på BB med en limpare så är det här spelet självklart, mot flera spelare blir det högst tveksamt. Är det inte mycket i potten låt säga $20 blinds $5/10 så kan man ju leka callingstation för att sedan ställa på river, specielt om man spelat en hand så tidigare och visat upp floppad triss i A på floppen AQ3, men som sagt READ!!!!!!

Oj blev lite motsägelsefult, varför satsa mycket pengar i en liten pot då slänger jag den heldre än riskera något, har oxå en enorm fördel då motståndaren ser mig som svag och bara spelar när jag har bra.