Gå till innehåll

Vad gör ni vid otur?


calloway15

Recommended Posts

Hur duktig pokerspelare man än är upplever ju dessa även rusher av ren o skär otur.Frågan är då:Vad är er strategi vid dessa otursperioder?

Jag har alltså under två dagar torskat rejält pga hur bra hand jag än haft har någon köpt bättre på sista kortet.

Byter bord,samma skit.Tar en brake på några timmar men skiten håller i sig.

I efterhand inser jag att jag skulle lagt upp en limit på t.ex 150$/dag men istället försöker man mästra oturen vilket är riktigt ödesdigert.

Jag har alltså inte tiltat under dessa dagar utan spelat ganska tight.

Snälla ge mig bra råd här :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur duktig pokerspelare man än är upplever ju dessa även rusher av ren o skär otur.Frågan är då:Vad är er strategi vid dessa otursperioder?

Ta stryk som en karl, alternativet kura ihop med en kopp varm chocklad framför en romantisk komedi och gråta som en liten flicka.

 

Men att ta en paus är bra om det påverkar ditt spel. Fast det är en dålig vana i och med att poker betalar sig per timme, och om du tar en massa pauser så spelar du mycket färre timmar. Särskilt om du tar pauser från bord där du drabbas av mycket bad beats, då dessa är de absolut mest lönsamma timmarna du spelar.

 

En grej som kan vara bra att göra är att skaffa Poker Tracker eller om du för bok på något liknande sätt. Då kan du hela tiden se att din nuvarande streak knappt registreras alls på ditt långsiktiga resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro mig, du kommer ha bad streaks i draw också. Du kan helt enkelt inte undvika det om du spelar poker.

Naturligtvis. Jag har redan åkt på en del smällar. Men det är ändå en mycket vänligare form av poker: sitter du exempelvis med AAA är risken att bli utdragen sååå mycket mindre än om du har AA i hold'em.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det har att göra med hur mycket du förlorar i dessa "oturs rusher" i förhållande till din bankrulle.

 

Om du har 3000$ i bankrulle och förlorar 500 $ på två dagar så känns det.

 

Om du har 20 000$ i bankrulle och förlorar 500 $ på två dagar så känns det inte lika mycket eftersom (om du är en vinnande spelare) du kommer att vinna tillbaks dem och har mycket större chans att inte hinna gå gul innnan det vänder.

 

(alltså: spela på komfortabla nivåer)

 

När jag gått upp i nivåer och haft ostäm under en längre tid brukar jag gå ner igen för att bygga upp lite självförtroende.

 

Jag antar att du spelar NO LImit eftersom du säger att du förlorat rejält. jag brukar också kunna växla om från NL/PL till Fixed Limit där utdragningarna när man har en riktigt bra hand inte är lika mycket i $$$$.

 

Många verkar dock inte tycka om att spela fixed limit idag.

 

 

Jag brukar också fundera på det där med paus men uppenbarligen har jag vissa problem då pausen bara brukar bestå i en natts sömn och en arbetsdag. :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro mig, du kommer ha bad streaks i draw också. Du kan helt enkelt inte undvika det om du spelar poker.

Naturligtvis. Jag har redan åkt på en del smällar. Men det är ändå en mycket vänligare form av poker

Förutsatt att du spelar mot riktiga ultratomtar ja, annars blir det rätt brutalt det också. Variansen har ganska lite med pokerformen att göra och väldigt mycket med motståndarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du spelar NO LImit eftersom du säger att du förlorat rejält. jag brukar också kunna växla om från NL/PL till Fixed Limit där utdragningarna när man har en riktigt bra hand inte är lika mycket i $$$$.

Jag är rätt säker på att de mer utdragna negativa rusherna är värre i fixlimit än i no-limit. Men ett miljöbyte kan definitivt vara nyttigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Hjort skrev

Jag är rätt säker på att de mer utdragna negativa rusherna är värre i fixlimit än i no-limit. Men ett miljöbyte kan definitivt vara nyttigt.

 

Det är möjligt - de kortsiktiga är dock värre på No Limit. Om man grenar med 3 "bra händer" inom loppet av en kvart som man går allin med kan man förlora tre upptag, det tar längre tid att göra i Fixed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt - de kortsiktiga är dock värre på No Limit. Om man grenar med 3 "bra händer" inom loppet av en kvart som man går allin med kan man förlora tre upptag, det tar längre tid att göra i Fixed.

Japp. Grejen är väl att det i fixlimit också tar mycket längre tid att ta igen det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag torskade alltså halva bankrullen(2000$) på två dagar.

Ett exempel:sitter med AK då en snubbe som brukar höja preflop om han har AK,AQ,AJ även denna gång höjer 14$.Naturligtvis följer jag med och på floppen kommer A 10 4.Snubben bettar 25 o jag går all in.Jag har ju nu AAK.Naturligtvis sitter snubben just denna gången med pocket-AA :x

Efter det slutade jag o tänker hålla uppe idag o vila nerverna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var inte för girig att du vill vinna snabba pengar. Att spela bort halva bankrullen på två dagar om man har så mycket som 4000$ (vissa lever med en bankrulle på ett par hundra dollar) är bara onödigt.

 

Läs gdailys bankrulleinlägg här på forumet:

 

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=481

 

Man hamnar så lätt i en ond cirkel när man spelar bort en stor del av sin bankrulle snabbt nämligen att man inte pallar att sitta och fisa tillbaks den utan vill gambla tillbaks den snabbt - och så var den bankrullen borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också vilja ha en bra strategi för att komma över otur. Det är väl oundvikligt att man börjar fundera på om man har förändrat sitt spel eller om man kanske bara haft tur innan. Har precis haft en lång oturs period på $2/$4 fixed limit.

 

Jag hade bestämt mig för att pröva att spela 100 h. Efter 65 h hade jag det finfina snittet på 5,7 BB/h. Sen började dock otursperioden vilket medförde att de sista 35 h snittade jag -3,4 BB/h. Detta medförde att jag efter 100 h snittade 2,7 BB/h, vilket jag helt klart är nöjd med. Frågan som jag ställer mig är självklart om jag förändrat något i mitt spel eller bara haft otur? Omöjligt för er att svara på, men frågan är hur man själv ska tackla problemet. Själv ska jag plugga lite pokerlitteratur och försöka analysera mitt spel. Lite otur kan man väl ta men är verkligen 35 h på raken normalt?

 

/Prediktorn, som har tur ibland och otur ibland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du förlorade väl inte alla potter de sista 35 h utan gick back då.

 

Jag tycker du ska se det som 100 h där du gjorde 2,7 BB/h. Skit i om du hade flyt i början eller oflyt i slutet.

 

Gör en ny test på 100h och så kanske du kommer till ungefär samma resultat fast förlusterna och vinsterna kanske inte blir lika samlade till början och slutet som det blev förra omgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också vilja ha en bra strategi för att komma över otur.

Det finns inget sätt att motverka oturen, däremot så är det väldigt viktigt att man kan hantera den så att ens spel inte försämras.

 

Jag skulle tro att bra bokföring är ett av de bästa redskapen för att mentalt hantera svackor av otur, samt en statistik kurs kanske.

 

35h är väl lite ovanligt, men knappast något att förvånas särskilt mycket över. Jag är lite oklar över hur många händer det gäller, runt 2500 va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man ibland blir utdragen av till exempel någon som har drag till nötfärgen, eller att man förlorar med AA mot KK när någon får in en K, är ganska lätt att ta. Både i NL och limit är det "sånt som händer" och man kommer själv att ha liknande tur ibland.

 

Men det är lite värre när man blir utdragen av folk som inte har i potten att göra överhuvudtaget. Någon som synat en rejäl höjning pre-flop med T7o och får in en stege. Någon som synar hela vägen med lägsta par och får in en triss på rivern. Ja, ni vet. Sånt som man aldrig utsätter andra för, eftersom man har vett att lägga sig i tid med de händerna.

 

Å andra sidan, man vill ju spela mot de där nollorna, för deras brister står ju för en rätt stor del av ens vinst (i mitt fall säkert 100 %). Så jag brukar betrakta de där oturssviterna som ett tecken på att jag spelar på rätt ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan, man vill ju spela mot de där nollorna, för deras brister står ju för en rätt stor del av ens vinst (i mitt fall säkert 100 %). Så jag brukar betrakta de där oturssviterna som ett tecken på att jag spelar på rätt ställe.

 

Håller helt med dig. Har hänt ett antal gånger att man sitter med högt pp och höjer massivt innan floppen. Varpå det visar sig att tomten sitter med 5,6o och får in en triss på rivern. Shit happens helt enkelt. Men man får igen de pengarna de x antal andra gångerna de inte får in något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa två tipsen hittills (enligt mig givetvis) i tråden:

 

På en god tvåa:

spela på komfortabla nivåer
Har visserligen inte med otur att göra, but still...

 

Och... som nummer ett: *trumvirvel*

Ta stryk som en karl, alternativet kura ihop med en kopp varm chocklad framför en romantisk komedi och gråta som en liten flicka.
Så himla klockrent!

 

Så som jag ser det, så är det ultimata att se det som så här: Det finns inget som heter otur i poker. It's part of the game. Alla här (hoppas jag för er skull) vet reglerna i Texas Hold'em. Ni vet att det finns 52 kort i en lek. Ni vet att vilka två kort som helst kan vinna. Ni ger er in i leken, då ska ni fan tåla leken (ofrivillig ordvits). Det skulle aldrig falla mig in att posta en bad beat här, av den enkla anledningen att jag inte skulle posta när jag spelade väldigt bra, av den enkla anledningen att det bara är tidsödande. Det finns lika många exempel på bad beats som good plays för er. Varför postar ni bara oturshänderna? Det som kan vara intressant är att läsa om tunga förlustserier, bara för att förbereda sig för vad som komma skall, och intressant att läsa hur spelarna hanterar det.

 

(No offence till er som postar bad beats, jag försöker bara peppa lite.)

Precis som tidigare skribenter skriver så ska ni bli GLADA över att någon sitter o drar med en out, eftersom det inte var första, och definitivt inte sista gången han kommer göra det! DET FINNS INGEN OTUR, det är bara det att ni får "what's coming for you" när ni spelar det här spelet.

 

Jag blir arg när jag har tur. (okej, inte så där jättearg när jag spelar i turneringar, men hursomhelst) Jag vill inte förlita mig på tur, om jag har "haft tur" när jag vunnit en pot, så har jag inte spelat korrekt. För att detta ska hålla, så ska jag alltså "haft otur" när jag spelat korrekt men inte vunnit potten. Det räcker för mig för att jag ska må bättre. Jag har spelat korrekt. Idioten kommer få "what's coming for him". Måhända inte av mig, men han kommer få det. Så länge han fortsätter o spela, o det kommer han göra när han vunnit en sån där superflyt pott. Då älskar han spelet.

 

Men för all del, fortsätt bry er om såna värderingar som "tur" och "otur". Det bidrar bara till fiskdammen!

(jag säger inte att ni är fiskar, men ni simmar med i stimmet om ni förstår vad jag menar...)

 

Måhända ett kaxigt inlägg, men det var menat i den bästa mening jag kan klämma fram ur mig. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...