Gå till innehåll

I vilken ordning bör jag läsa mina böcker?


stenarn

Recommended Posts

Har tänkt läsa några pokerböcker, närmare bestämt 3 st och studera dessa noga istället för att läsa massa böcker. De 3 böckerna är:

 

*Theory of Poker av David Sklansky

*Pot-limit and No-limit poker av Stewart Reuben och Bob Ciaffone

*Super System 2 av Doyle Brunsson

 

I vilken ordning bör jag läsa dessa böcker, kommer ju såklart läsa dem om och om igen. Jag hade tänkt spara SS2 till lite senare eftersom den är lite mer avancerad, låter det smart? Spelar texas hold'em, omaha, 7stud och draw/lowball(2-7 nl) i cashgames (mestadels dealers choice CG's) och NLT turneringar mest (ibland dock PL 7stud/omaha turneringar). Någon som har något bra tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker iofs att SS2 är mer lättläst än ToP. Så jag hade läst SS2 före ToP eftersom ToP är rätt tung ibland. Den tredjeboken har jag inte läst.

 

Men räkna med att du bör läsa om bökerna eftersom man inte kan ta åt sig allt första gången .... eller andra gången .... osv

 

Och kanske framförallt varva teori med praktik(åtminstone på microlimitnivå)

 

Vi är ju olika människor men åtminstone jag tycker att det är otroligt tufft att läsa en massa teori utan att också testa det i praktiken mellan varven. Annars glömmer jag lika kvickt igen...(nu öppnade jag kanske upp för syrliga kommentarer men det bjuder jag på!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och kanske framförallt varva teori med praktik(åtminstone på microlimitnivå)

 

Att varva teori och praktik tycker även jag är bästa sättet. Där av kommentaren

 

Men räkna med att du bör läsa om bökerna eftersom man inte kan ta åt sig allt första gången .... eller andra gången .... osv

 

Så du är inte ensam ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill göra ett tillägg:

 

När man har kommit förbi nybörjarstadiet och vunnit ihop en del

är det lätt att bli övermodig och börja spela för aggressivt och

kanske också börja tilta efter extrema otursomgångar.

 

Då är det viktigt att sansa sig och gå tillbaka till grunderna. Kan tyckas som rena moralkakor men är ändå viktigt att påpeka.

 

Ett känt faktum är att man är som farligast i sin yrkesutövning när man har hållt på ett tag, tycker att man "kan det här" och börjar att slarva med grunderna. Därför är det inte ovanligt att olyckor inom hantverksyrken o dyl drabbar de som har hållt på i flera år.

 

Jag började spela tight och i princip bara Hellmuths 10 starthänder. Det gick bra och jag började spela fler händer och mer aggressivt. Då började det att gå sämre så nu har jag åter spelat mer tight och håller benhårt på de tio starthänderna, helt enkelt eftersom jag nu bättre förstår att det fungerar bättre.

 

Så slutsats: plugga och spela, plugga igen tills du verkligen NÖTER in rätt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började spela tight och i princip bara Hellmuths 10 starthänder.

 

Vilka är Hellmuths 10 starthänder?

Söker på nätet och hittar bara skumma DVD-filmer med en leende Phil Hellmuth som vill att jag köper hans hemmagjorda DVD-filmer :-)

 

Phil Hellmuths tio starthänder är:

 

Äss-Äss

Kung-Kung

Dam-Dam

Knekt-Knekt

10-10

9-9

8-8

7-7

Äss-Kung

Äss-dam

 

Dessa inträffar bara cirka en gång på 20 så här gäller det verkligen

att ha TÅLAMOD. Men, tro mig, det är effektiv på åtminstone lägre nivåer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äss-Äss, Kung-Kung ,Dam-Dam,Knekt-Knekt,10-10,9-9,8-8,7-7,Äss-Kung,Äss-dam.

 

Dessa inträffar bara cirka en gång på 20 så här gäller det verkligen

att ha TÅLAMOD. Men, tro mig, det är effektiv på åtminstone lägre nivåer...

 

Ok, tack för det.

Sorry jag gick off-topic, men blev så nyfiken.

 

//Santa_Bege

 

p.s. Med de starthandskraven är det så till och med jag kan multitabla! :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det samma starthänder för 10-manna som 6-manna bord?

Ovanstående är 10-manna starthänder eller?

 

Stämmer!

 

Han har en annan "basstrategi" för 6-manna:

 

Ovanstående plus Alla kort med Äss i, alla pockatpair

samt om "kortens värde" överstiger 20...Typ Knekt och nio går bra

(11+9 = 20)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Fick inget direkt bra svar på min fråga. Jag hade tänkt att endast studera PL & NL poker, ToP samt SS2 och undrar i vilken ordning jag bör läsa dessa och om det är något speciellt jag bör tänka på

 

Jag skulle läst dom

 

1. TOP

2. PL & NL

3. SS2

 

Testar göra så. ToP verkar ju innehålla mest grundläggande teori, sånt man bör kunna. sen PL & NL andra infallsvinklar och tankesätt. SS2 sparar jag nog ett tag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ToP är ganska basic endå. Bra bok som förespråkar TAG och lär en tänka rätt. Dock ska man inte spela så mycket efter den eller exemplen, andra ord ta den med en nypa salt.

 

vad menar du med TAG?

 

Tight-Aggresive

Spela få händer men spela dom aggresivt, höj när du går med i en pott och continue betta ofta på floppen. Dock kan man ju dra ner på continue betten när man är tom med många fi och på låga nivåer där det är svårt att få fi att folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte du ska läsa SS2 än på ett bra tag om du spelar micro. Den gör mer skada än nytta. Satsa på att bara spela ABC-poker i början och håll dig till grunderna som någon sa. Kika i SS längre fram.

 

 

Det håller jag med om .. när jag läste SS2 hade jag hållit på ett bra tag och tänkte nu jäklar ska dom se.. men spelarna på mina nivåer i stort sett bara hånlog och tog mina pengar. Innan det har jag vunnit mycket och vinner nu mycket också, man får använda sunt förnuft och inte andvända alla tricks i den boken. Men läsvärd är den då iallafall.

 

Jag tycker du skall läsa.

 

Theory of Poker

SS2

Pot-Limit & No-Limit

 

Jag har läst alla dessa men den sistnämda gillade jag inte speciellt mycket, det var en tråkig bok helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Super system 2 är genialt bra faktiskt- dock inte för låg limit spel. Nl pot nl av reuben är riktigt bra faktiskt- den som gett mig mest av dem 3 böckerna.

 

Den mest interesanta är dock super sytem 2, läsa doyles no limit del- är en riktig fröjd- kul läsning top tycker jag dock var seg läst.

 

Skulle nog börjat med top...eftersom den tar upp allt grundläggande.

 

Sen vidare till ss2 o sist nl med reuben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ToP är ganska basic endå. Bra bok som förespråkar TAG och lär en tänka rätt. Dock ska man inte spela så mycket efter den eller exemplen, andra ord ta den med en nypa salt.

 

vad menar du med TAG?

 

Tight-Aggresive

Spela få händer men spela dom aggresivt, höj när du går med i en pott och continue betta ofta på floppen. Dock kan man ju dra ner på continue betten när man är tom med många fi och på låga nivåer där det är svårt att få fi att folda.

 

Jo, så spelar jag redan, hade bara aldrig hört förkortningen bara.

Har precis börjat online och på nivån jag spelar är det precis som du säger. FI släpper i princip inga par eller drag. Man kan dock få fint betalt när man prickar en fin hand. har 3-4 dubblat fullt inköp på vissa händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...