Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Det var dumt till att börja med och det är precis lika dumt nu.

Här är ett tips: Tänk att du är på plus minus noll. Känns det som ett bra alternativ att fortsätta ta en massa varians utan någon vinst?

Grejen är att du alltid ska bete dig som om du vare sig tjänat eller förlorat pengar, det är inte relevant för att avgöra om det är ett bra vad.

går det att bevisa att om man kör tillräckligt många spel så kommer man garanterat att någon gång ligga plus? bara en nattlig fråga från en som inte kan så mycket om matte

Om du har oändligt med pengar ja, annars är det tämeligen osäkert. Läs på om random walk eller gambler's ruin om du vill lära dig hur man gör.

Med samma logik så borde inte heller polaren kunnat fortsätta spela när han låg 500 back eftersom han aldrig hade pengarna på bordet.

Postad
Tror du missade min poäng.

Sannolikheten för att polaren ska ligga plus 1600kr är ca 99,99% bara man spelar tillräckligt länge och stannar vid just det tillfället.

Hela spelet är ett billigt sätt för polaren att lugga sin kompis på pengar helt enkelt. Den som väljer när man stannar kommer alltid att vinna med det systemet.

Man kan inte spela hur länge som helst om man har mer otur än polaren. Hur menar du att han skulle kunna fortsätta spela när han har förlorat allt till polaren? Den logiken är för mig helt verklighetsfrämmande ;)

Postad

Sannolikheten för att polaren ska ligga plus 1600kr är ca 99,99% bara man spelar tillräckligt länge och stannar vid just det tillfället.

Hela spelet är ett billigt sätt för polaren att lugga sin kompis på pengar helt enkelt. Den som väljer när man stannar kommer alltid att vinna med det systemet.

Man kan inte spela hur länge som helst om man har mer otur än polaren. Hur menar du att han skulle kunna fortsätta spela när han har förlorat allt till polaren? Den logiken är för mig helt verklighetsfrämmande ;)

Det som förändrar det hela är att killarna har spelat på krita hela tiden.

Det hade varit viss skillnad om dom setat med 500kr vid bordet och tvingats stanna när den ena torskat allt. Ingen av herrarna hade några pengar vid bordet. Man kan inte vinna pengar genom att satsa pengar som man inte har.

Lirar man på krita och väljer när man ska stanna kan man aldrig förlora pengar eftersom chansen att en serie tar slut är 100%. Det är matematiskt bevisat.

Man behöver inte heller spela länge till innan UP är nere på noll igen och i genomsnitt behövs faktiskt bara 30 dragningar innan han tjänat 1600kr.

• 3 weeks later...
Postad

Det som förändrar det hela är att killarna har spelat på krita hela tiden.

Det hade varit viss skillnad om dom setat med 500kr vid bordet och tvingats stanna när den ena torskat allt. Ingen av herrarna hade några pengar vid bordet. Man kan inte vinna pengar genom att satsa pengar som man inte har.

Lirar man på krita och väljer när man ska stanna kan man aldrig förlora pengar eftersom chansen att en serie tar slut är 100%. Det är matematiskt bevisat.

Man behöver inte heller spela länge till innan UP är nere på noll igen och i genomsnitt behövs faktiskt bara 30 dragningar innan han tjänat 1600kr.

Hmm, jo men nu hade ju vår hjälte en skuld på 50 kr, och det var den de spelade kvitt eller dubbelt om från början. Om jag erbjuder dig kvitt eller dubbelt på en skuld kan det ju inte vara underförstått att jag ska fortsätta erbjuda dig det i all evighet om du förlorar. Kvitt eller dubbelt för (de negativa) pengarna, ja eller nej? Vad som händer efter det vadet är en helt annan sak.