Gå till innehåll

FL - Hur handskas med en galning?

Recommended Posts

Postad

Nybörjare, och jag har en fråga ang hur jag ska handskas med en riktig galning...

Spelar FL 0.5/1 på Party vid ett bord som har varit ganska lugnt. Ny spelare dyker upp 2 platser till vänster om mig och höjer varje hand preflop... Det verkar inte spela någon roll vad han har på handen, han höjer ändå.

Hur ska man hantera sånt här? Jag får under tiden mest kalla kort, och det blir inget spel från min sida. Men frågan kvarstår: hur hanterar man en galning?

* Flytt till THe - QoS *

Postad

Det viktigaste tipset jag kan ge är våga slå om, igen och igen! när du tror att du har bäst hand. Anledningen till att det går att gå in och dominera lägre limit-bord (både FL och NL) när de inte är fulla är att många på de nivåerna inte vågar slå om. De väntar på stål och sen synar de ner. Detta gör att man kan bli en vinnande spelare genom att i princip bara blunda och trycka på raise/bet knappen.

Postad

Jag är absolut inte rädd för att höja om jag har kort för det, men såna här spelare ger mig alltid lite dåliga nerver. :)

Men jag bör nog bli bättre på att våga slå om på floppen.

Postad

Visst måste man orka slå om (särskilt om man kan isolera, men om man har en relativt medioker hand så måste man orka syna ned också (om man slår om så ger man för mycket värde till motståndarens bra händer).

Postad

Byt bord eller byt plats så du kan sätta dig efter galningen, på så sätt kan du trebeta med många händer som KJ, AT etc. mot galningen och försöka isolera dig mot honom, inte det lättaste kanske på 0.5/1 iof...

Om du envisas med att sitta kvar (t ex för att är fin favoritplats ;)) och bordet i övrigt är löst kan du limpa med händer som klarar sig bra i flervägspotter som KQs, AJs 87s etc. och trebeta när det kommer tillbaka till dig. Cappar galningen efter dig har du chans att vinna en jättepott om du floppar t ex ett färgdrag.

Postad
Visst måste man orka slå om (särskilt om man kan isolera, men om man har en relativt medioker hand så måste man orka syna ned också (om man slår om så ger man för mycket värde till motståndarens bra händer).

Hur menar du när du säger att man ger för mycket värde till motståndarens bra händer? Det krävs ju inte särskilt mycket för att i snitt ha bättre hand än en loose-aggressive fi.

Postad
Hur menar du när du säger att man ger för mycket värde till motståndarens bra händer? Det krävs ju inte särskilt mycket för att i snitt ha bättre hand än en loose-aggressive fi.

Säg att du har AK och cappar preflopp mot en galning, när du missar paret och floppar en hålpipa behöver du inte fortsätta cappa eftersom du bara ger en massa onödig action till alla hans par då. Däremot synar du ned.