Gå till innehåll

Odds för Suited Connectors?


elvisero

Recommended Posts

Hallu

 

Har en fråga som jag försökt hitta svaret till men förmodligen inte lyckats, den riktar sej till alla fenomenala oddsräknare här på forumet

 

Om man sitter på en sk "suited connector", låt oss säga 67s, vad är då chansen att efter river ha fått antingen färg eller stege? (oddsen borde väl ändras om man istället sitter på AKs, men cirkus)

 

Frågar för att veta styrkan på dessa händer, har inte riktigt gillat hur dom betalat mej hitills

 

* Rubrikpill och flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om oddsen, men dom lär ju knappast vara särskilt bra.

 

Jo, stegen blir lite svårare att pricka med AKs i och med att den bara är öppen nedåt.

 

Men hur som helst kan jag inte komma på ett enda tillfälle där jag frivilligt skulle gå med på 67s (var det ditt exempel?), möjligtvis på SB om alla limpat in ifall tableimagen är relativt lös.

 

Men lyssna inte på mig, vänta på att någon riktig haj kommer in och skriver nåt vettigt istället :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det är suitade connectors mest till för att maskera dina händer mot åtminstone semi-kompetenta motståndare och hyffsat djupa pengar. Det är förhållanden som inte passa så väl in på de flesta nätpokerbord och där bör man nog spela dem väldigt sparsamt. Men om du sitter med 76s på knappen efter fyra tomtelimpers så har du ju en solklar syn. Däremot så är det nog inte så bra att spela dem i tidig position efter en limper eftersom så mycket kan gå fel efteråt då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag säkert ute och cyklar, men om jag inte minns fel är sannolikheten med suited connectors på handen ca 40% att du får hålstege eller hålfärg på floppen.

 

Jepp, du är ute och cyklar. Om du inte vet vad du menar med hålstege så vet inte jag det heller, men 40 % är ungefär vad sannolikheten är för att du ska träffa ETT kort i din färg. Sannolikheten för att träffa en fyrflush är knappt 11 %.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, du är ute och cyklar. Om du inte vet vad du menar med hålstege så vet inte jag det heller, men 40 % är ungefär vad sannolikheten är för att du ska träffa ETT kort i din färg. Sannolikheten för att träffa en fyrflush är knappt 11 %.

Okej nu ska jag sluta cykla:

40% sannolikhet att träffa en fyrflush eller en fyrstege.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40% sannolikhet att träffa en fyrflush eller en fyrstege.

 

Öh, definitivt nej... 11% chans för fyrflush, och vad kom vi fram till senast, 11-12% chans för öppen fyrstege. Hålstege runt 15%. Och sedan måste man dra bort dom gångerna man får både fyrfärg och fyrstege.

 

Ta själv en kortlek och prova att dela ut floppar, så ser du orimligheten i ditt påstående väldigt fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte i kapitlet NL suited connectors i alla fall. (Jag har bara skumläst, så jag kan ha missat)

 

Nu gör jag ett experiment, ett litet ett, men ni kan ju själva fullfölja. Jag låtsas att jag har 76 i spader, och tittar på floppar på multipoker. Kommer 7 eller 6 i spader upp på floppen så räknas det inte.

 

Jag tar 20 händer, så får vi se. Urvalet är inte statistiskt säkert, men ger en fingervisning.

 

1 A64 inga spader

2 AT2 inga spader

3 JT9 en spader

4 Q8Q en spader

5 Q92 inga speder

6 AK2 inga spader

7 KJ5 två spader

8 TT3 en spader

9 ATT en spader

10 QT9 en spader

11 KJ3 ingen spader

12a J87 spader 7

12 JJ8 ingen spader

13 TT8 en spader

14 A94 en spader

15 AQ3 ingen spader

16 AT7 ingen

17 QT5 två spader

18 K94 ingen

19 Q32 ingen

20 256 ingen.

 

Så, nu ska vi se. 12a går bort, kvar är 20 st floppar.

Flop nr 7 och 17 innehåller flushdrag, dom räknas.

3,10,13 är alla stegdrag (den som spelar vidare på flop 3 förtjänar att förlora, men det är stegdrag, och det är det som räknas i det här sammanhanget)

 

Totalt 5 händer av 20 = 25%

 

Det kan stå att chansen är 40% att träffa något, inklusive par och drag, i boken? Jag vet inte, det är ni som påstår något, så ni får plocka fram citatet.

 

 

Jag är medveten om att urvalet är för litet för att vara statistiskt, så det kan fortfarande vara 8 av 20 som är sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chansen för att floppa flushdrag är 11%, det räknar vi ut i den här tråden:

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=2608&postdays=0&postorder=asc&start=0

 

C*C*c

c*C*C

C*c*C där C = klöver och c=ickeklöver

 

= 3 * (11/50 * 10/49 * 39/48 ) =11%

 

 

Att floppa öppen stege med 87 är 10.53% chans, enligt senare inlägg i samma tråd.

 

Att floppa hålstege orkar jag inte räkna ut i all hast, men komberna som passar för 87 är JTx, J9x, T6x, 95x, 64x och 54x. Spontant känns det som exakt dubbelt så många som för öppen stege, men så är inte fallet - man kan ju inte räkna dubbelt exempel som T64. Är det någon som protesterar vilt om jag chansar med 15% chans? (vi måste ju även plocka bort alla komber som innehållet T9, 96 eller 65, för dom har vi ju redan räknat in i öppna stegen.

 

Sedan måste vi dra bort de gånger vi floppar fyrstege men samtidigt fyrfärg. Med denna grova matematik är vi nu nere runt 30%-strecket.

 

Så, motbevis mig med en korrektare uträkning eller ett citat ur en bok jag kan tro på (Malmuth, Caro, Sklansky eller Super/System).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi räknar på sannolikheten att få fyrstege.

 

Vi tar 76s som exempel, följande floppar ger 76s fyrstege (och ibland även 5-stege):

 

34x

35x

45x

48x

58x

58x

89x

8Tx

9Tx

 

Det finns 4*4*48=768 sätt att göra varje sån här flopp och 9 distinkta floppar, alltså totalt 6912 sådana brädor. Totalt finns det 117600 floppar givet att två hålkort är upptagna och att hänsyn tas till ordningen. Sannolikheten för fyrstege (eller bättre) blir då 6912/117600 eller 5,88%.

 

Det verkar vara för lite, kan någon se vart jag gör fel? Det borde inte vara särskilt svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det inte (50*49*48) / (3*2*1) = 19600 floppar vilket ger en sannolikhet på 6912 / 19600 som är ca 35.3 %

Det beror på om man räknar 3h4d6c som en skiljd flopp från 6c4d3h. Eftersom jag tog hänsyn till ordningen med stegflopparna så bör ju detsamma gälla allmänt för att det ska bli rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kombinationerna som ger minst fyrstege, om man håller 67, är som Johan Hjort skrev,

34x

35x

45x

48x

58x

59x

89x

8Tx

9Tx

 

Varje kombination kan delas upp i 6 fall, exempelvis:

34x = 3x4 = x34 = 43x = 4x3 = x43

 

och om vi sätter beteckningarna t(träff) och m(miss) får vi tre fall

ttm, tmt och mtt

 

sannolikheten för ttm: 8/50 * 4/49 * 48/48

sannolikheten för tmt: 8/50 * 45/49 * 4/48

sannolikheten för mtt: 42/50 * 8/49 * 4/48

 

vilket ger en total sannolikhet för varje kombination (8*4*48 + 8*45*4 + 42*8*4) / (50*49*48) = 4320 / 117600

 

Totalt 9 kombinationer ger 9*4320 / 117600 = 38880 / 117600 vilket är ca 33%

 

Sannolikheten är inte helt korrekt eftersom vissa händer har räknats dubbelt. Ex:

Om x i handen 45x är 8 och y i handen 48y är 5 så har denna handen 458 räknats in två gånger i sannolikheten 33%

 

Rätta mig gärna om jag har gjort något räkne/tankefel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...