Indrivaren Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 Jag trodde vi ville att poker skulle ses som ett skicklighetsspel ? Nej, det har jag aldrig velat och jag förstår inte varför någon skulle vilja det. I mina ögon är det bara en absurd penisförlängare för folk som är osäkra på om det de gör är legitimt. Dessutom är det ganska passande att klassa något med så mycket slumpmoment som lotteri snarare än skicklighetsspel. Jag förstår inte varför någon bryr sig om ifall poker anses vara ren hasard eller mer skicklighetskrävande än schack. Kan man sina saker har man rätt bra uppfattning om frågan ändå och att känna ett behov av stöd för sin uppfattning är lagen är rätt svagt. Nu fråga jag förvisso inte dig. Men som jag har uppfattat det så tycker de flesta pokerspelare att poker ska anses vara ett skicklighetsspel. Personligen tycker jag poker ska anses vara ett skicklighetsspel pga två anledningar: 1-Livepoker och 2-För det helt enkelt ÄR skicklighet. Är det skicklighet eller tur som gör dig till en vinnande spelare? Vad tror du? Att jämföra poker med schack osv finner jag ingen mening i. Jag är ingen idrottsutövare, har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Och det är inte heller någon annan som försörjer sig på att spela poker. Om något är vi gamblers eller gamers. Självklart är vi som pokerspelare varken idrottsutövare eller gamers. Dock "ska" vi betala skatt precis som dom, ditt jag vill komma. Frågan är i vilken utsträckning jag frivilligt minskar min årsinkomst med 30% (en helt absurd siffra för vilket yrke som helst). Det gör jag helt enkelt inte och att aktivt jobba för att få en sån situation är så jävla ickerationellt att det inte är sant. Visst, mycket bättre att låta andra betala. Vi har en extremt gynnsam situation just nu och alla som försöker ändra den kommer orsaka enorm ekonomisk skada på alla som drar in pengar på nätpoker. Ja, om man har den moralen att man inte ska behöva betala skatt bara för man drar in pengar på poker så är läget kanon just nu. Men varför ska pokerspelare inte få samma "ekonomiska skada" som alla andra i samhället? Drar man in +30k i månaden anser jag att man inte ska whina så jävla mycket om ekonomisk skada. Ensamma föräldrar som tjänar 15k och tvingas skatta, där kallar jag skatt "enorm ekonomisk skada". Citera
Zyr Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 aldrig att jag tänker skatta på mina pokervinster, ALDRIG Citera
parre Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 Eftersom jag nästan uteslutande spelar live och eftersom jag spelar för att det är så jävla kul så ser jag gärna att det blir helt lagligt så att klubbarna kan ha sin verksamhet öppen. Jag skiter fullständigt i alla stackars pokerproffs som blir tvingade att skatta då, bu hu hu var glada att ni i alla fall har en inkomst som ni kan leva på era snikna jävlar. Citera
Hjort Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 Nu fråga jag förvisso inte dig. Men som jag har uppfattat det så tycker de flesta pokerspelare att poker ska anses vara ett skicklighetsspel. Ja, och jag tycker att det är hyffsat fel av dem. Dels för att slumpmomentet ändå är väldigt stort och dels för att det är oekonomiskt. Personligen tycker jag poker ska anses vara ett skicklighetsspel pga två anledningar: 1-Livepoker och 2-För det helt enkelt ÄR skicklighet.Är det skicklighet eller tur som gör dig till en vinnande spelare? Vad tror du? Självfallet står tur för en stor del av mitt resultat. Hade jag exempelvis haft en bad streak i början av min karriär hade jag troligen aldrig fortsatt lirat och då haft ett minusresultat på några tusenlappar istället för att ha tjänat rätt hyffsat. Självklart är vi som pokerspelare varken idrottsutövare eller gamers. Dock "ska" vi betala skatt precis som dom, ditt jag vill komma. Varför om vi har ett lagligt sätt att slippa? Om det är av moraliska skäl så delar jag dem knappast. Visst, mycket bättre att låta andra betala. Idealiskt så skulle vi skära ned utav bara helvete så att man slipper sköta en massa grejer kollektivt som borde vara privat. Det brukar bli effektivare då. Nu är det knappast ett alternativ så jag finner mig i det, men finns det några möjligheter att komma undan och samtidigt följa spelreglerna så tar jag dem. Ja, om man har den moralen att man inte ska behöva betala skatt bara för man drar in pengar på poker så är läget kanon just nu. Jag tycker man i det närmaste har en moralisk skyldighet att betala så lite skatt man kan och fortfarande vara inom lagens råmärken. Jag tror uppriktigt att en stor gemensam ekonomi är skadligt och väldigt ineffiktivt för samhället som helhet. Ju mer pengar man matar en byråkrati med ju mer växer den och ju ineffektivare blir den. Men varför ska pokerspelare inte få samma "ekonomiska skada" som alla andra i samhället? Av ungefär samma anledning som jag inte skyndar mig att posta mina pengar till rånare när de plockat mina kompisar men missat mig. Om jag ansåg att skatt var ett effektivt sätt att hantera gemensamma behov på så skulle jag vara mycket mer med i ditt resonemang. Men nu tror jag att det är ett mycket dåligt sätt att göra det på. Drar man in +30k i månaden anser jag att man inte ska whina så jävla mycket om ekonomisk skada. Om vi vill ha folk som drar in en massa pengar i ekonomin så är det en rätt bra idé att inte bestraffa dem för det. Men över huvud taget så anser jag helt enkelt att jag har rätt till att använda mina pengar som jag finner lämpligt. Ensamma föräldrar som tjänar 15k och tvingas skatta, där kallar jag skatt "enorm ekonomisk skada". Klart de ska ha lägre skatt också och hittar de någon möjlighet till det så ska de så klart ta den. Citera
zamora Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 Lite synd att detta ämne så ofta spårar ur och istället börjar handla om moral och politik när speciellt moralbiten inte har ett smack med frågan att göra. Om någon nolltaxerande pokerspelare oroar sig för att han inte gör rätt för sig i samhället så finns det hur många sätt som helst att dra sitt strå till stacken. Jag har försökt ta upp den här frågan i pokerförbundets sektion men inte fått några svar. och jag förstår på sätt och vis varför. om poker "legaliseras" (det är inte olagligt att spela poker nu även om många verkar villja få det att verka så) kommer det framför allt gynna en grupp, nämligen dom som arrangerar pokerturneringar och andra liveevents med poker som tema (plus kanske 20-50 stycken proffs som reser runt i världen och spelar stora turneringar) För de som driver en liten, lokal klubb kan jag inte se någon förändring överhuvudtaget, mer än på pappret. Ingen vill er något illa nu och ingen kommer att vilja er något illa då. skillnaden blir att ni får ett skriftligt intyg på det. Men för det fåtal som arrangerar - eller ämnar arrangera - stora turneringar och events och kanske till och med ha detta som affärsidé/yrke innebär det stora PENGAR. Sponsring, tv-rättigheter, turneringsavgifter etc. vi snackar egentligen hela paletten med allt från tidningar till tv till internetsajter och prylar. Tänk vilket läge för någon entreprenör att bli totalt dominant i en så stor och nyöppnad marknad som poker. Och det finns som bekant en handfull personer som ligger extremt väl positionerade om "legaliseringen" blir ett faktum. Den andra gruppen som påverkas är givetvis alla pokerspelare - både nät- och livespelare - som kommer att behöva betala skatt på sina vinster. Jag gissar att de skattekronor som trillar in kommer att behövas i kampen mot de ca 150 000 nya skattebrottslingar som skapas. Pengar är vad det handlar om. Från båda sidor. Citera
Hjort Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 Den andra gruppen som påverkas är givetvis alla pokerspelare - både nät- och livespelare - som kommer att behöva betala skatt på sina vinster. Det slog mig just att det finns ytterligare en grupp som representerar den absoluta majoriteten. De som förlorar på poker, för dem är det ju verkligen skit samma* om det ska skattas på vinster eller ej. Pengarargumentet biter nog inte så väldigt hårt på den här gruppen, och det är ju den som hela pokerekonomin bygger på. *Utgår från att skatten dras på eventuell nettovinst över ett år eller så. Citera
rosen Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 tvinga mig inte o föra bok över resultaten. tycker som hjort att det e kul o slippa skatt, men ngt vill man pröjsa. kanske på rakebacken el liveturneringar (brukar aldrig vinna). sng´s live kan de gärna ha 80% skatt på, hatar fenomenet live (nätet ok). bra med årsbaserat resultat, men det blir svårt o pilla i alltihop om man säljer euro, steakar, slår allmäna vad, kör kinapoker/turspel, el vad fan som helst. spelar flera sidor o har fan ingen aning egentligen hur mkt man plussat. ser hellre att de skattar arrangörer o de som driver spelen. de gör god vinst vid gynnsamma lägen o har väl lättare o redovisa som företag. pokerspelare pröjsar rake/avgifter o därigenom "skattar" //rosen Citera
Recommended Posts