Gå till innehåll

NLT - Trn, AK utan position tidigt stadie

pisak84

Recommended Posts

Turneringen är av större format med 10.000 i startmarker, 60 minuters blindlevels.

Detta scenario utspelar sig level 2 då blindsen är 50/100.

Bordet har varit tight hittills som det är normalt i början av en sådan turnering. Fold till knappen (som är lite lösare än snittspelaren vid bordet, därmed inte sagt att han är loose, men har spelat lite fler händer än snittet) som raisar 600 (6bb). Ovanligt stor raise, speciellt när ingen limpat och det inte ligger mer än 150 i potten.

SB fold, jag sitter på BB med AK off. Jag har ungefär 10.000 som jag startade mer, knappen täcker mig med liten marginal.

Min första fråga här är, kan det vara rätt att folda den direkt utan att ens se en flop? Jag har investerat 100 (=1bb av min stack som är på 100bb i detta läget) och detta känns som en väldigt liten förlust gentemot alternativet att syna 6bb och sedan ta en flopp utan position med en hand som dels måste träffa floppen och som jag dels inte är helt säker på är bästa handen (AA, KK finns, varför raisar han så mycket?)

Andra alternativet är väl att slå om här och (helst) vinna potten direkt utan trubbel. Ett argument för detta kan vara att jag troligtvis har den tightaste imagen vid bordet i detta läge. Men om jag får syn kommer jag dock behöva spela en stor pot redan i Level 2 med en AK utan position, vilken inte är en särskilt kul situation. (bluffa om man missar flop? om man träffar och får syn på flop då? osv..)

Tredje alternativet då, att syna och se floppen. Hur bör den spelas då, check syn vid träff och checkfold vid miss? Eller betta ut vid träff, eller checkraise?

Jag är iaf mest ute efter hur den bör spelas i det här läget preflop så tidigt i en större turnering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser