Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

50-50 PL på cosmopol.

Min hand; AQJT med QT i spader. Jag limpar UTG, flera andra limpar in ingen höjer, pott 400.

Flopp 9 :spade: 8 :spade: 7 :heart:

Jag betar 400, spelaren direkt till vänster om mig som är ny vid bordet (ca 10K framför sig) synar. Tight spelare med ca 4K framför sig raisar pott till 2000, dålig spelare kallsynar (ca 3K kvar efter synen). Min tur, täcker alla. Ställa in eller syna?

Postad

Jag tror faktiskt att syn är ett helt överlägset spel.

Tighta killen har nästan säkert samma stege som jag, den dålige spelaren har väl troligen ett set eller trepar som han inte orkar släppa. Sitter storstacken till vänster om mig också med ett set så vill jag ju väldigt gärna ha med honom också. Parar sig bordet på turnen så sparar jag några tusen. Enda anledningen till att höja är väl om storstacken sitter på nötfärgdraget?

Postad
Kan inte så mkt om PLO, men skulle iaf må dåligt om turn parade brädet. Du har ju knappast odds för att dra vidare till din 1-outare.

Precis min tanke oxå.. Därför är det ju bättre att skicka in degen direkt, så slipper du fler jobbiga beslut på turn och river. Risken finns ju att du får en syn av någon med samma hand för en split, men att du kanske drar ut han med färgdraget om han inte har Axs oxå... Du HAR ju faktiskt nöten för tillfället, så varför tveka? Det är ju bara marker va? IN med dom till mitten :D

Postad
Kan inte så mkt om PLO, men skulle iaf må dåligt om turn parade brädet. Du har ju knappast odds för att dra vidare till din 1-outare.

Precis min tanke oxå.. Därför är det ju bättre att skicka in degen direkt, så slipper du fler jobbiga beslut på turn och river. Risken finns ju att du får en syn av någon med samma hand för en split, men att du kanske drar ut han med färgdraget om han inte har Axs oxå... Du HAR ju faktiskt nöten för tillfället, så varför tveka? Det är ju bara marker va? IN med dom till mitten :D

Håller med, däremot så skulle jag bara ha synat om jag enbart hade haft stegen, men nu så har du ju dessutom färgdraget om du skulle vara uppe mot en till nötstege. Dessurom så får du stora problem om turn parar brädan.

Postad

Å andra sidan blir det ju inte ett så svårt beslut om brädan parar sig....

Postad

Å andra sidan blir det ju inte ett så svårt beslut om brädan parar sig....

Ja, men du har ju nötterna? Vill du vinna potten eller inte? Känns skönare att få in degen när man är favorit än att ge upp potten mot parat bräde på turn...

Postad
Ja, men du har ju nötterna? Vill du vinna potten eller inte? Känns skönare att få in degen när man är favorit än att ge upp potten mot parat bräde på turn...

Poker handlar inte om att vinna potter utan att vinna pengar, och frågan gällde hurvida man vinner mest pengar i längden på att ställa in eller syna.

Postad

Poker handlar inte om att vinna potter utan att vinna pengar, och frågan gällde hurvida man vinner mest pengar i längden på att ställa in eller syna.

Poker handlar inte bara om att vinna maximalt utan även att förlora minimalt ;P

Re-raise.

Postad
Enda anledningen till att höja är väl om storstacken sitter på nötfärgdraget?

En motivation till att ställa skulle ju vara att se till att andra nötstegar inte kan ducka din färg eller överstege om den går in på turn.

Det känns ju inte heller självklart att storstacken borde lägga sig mot en all-in om han har nötfärgdraget med så mycket deg i potten (och han bör ju vara rätt säker på att 5k till åker in eftersom de andra knappast kan folda). Han är ju då i stort sett garanterat uppe mot två nötstegar och antagligen ett set, känns som ett hyffsat läge att gambla. Vill man ha ut nötfärgdraget så känns det mer logiskt att dunka till på turn.

Postad

Jag är väl troligen färgad av hur det satt och vad som hände. Jag reraisade max, storstacken passade tre nior och de andra synade givetvis. Tighte spelaren hade givetvis samma stege som jag men med kunghögt färgdrag som tillägg, lallaren hade tre sjuor och klonkade den fjärde på turnen.

Postad

Omaha Hi: 500000 sampled boards containing 9s 8s 7d

cards win %win lose %lose tie %tie EV

Qs Ts Ad Jh 54224 10.84 315483 63.10 130293 26.06 0.239

Ks Js Tc 2d 118809 23.76 250898 50.18 130293 26.06 0.368

7s 3c 5d 7h 196674 39.33 303326 60.67 0 0.00 0.393

Postad
Enda anledningen till att höja är väl om storstacken sitter på nötfärgdraget?

En motivation till att ställa skulle ju vara att se till att andra nötstegar inte kan ducka din färg eller överstege om den går in på turn.

Det känns ju inte heller självklart att storstacken borde lägga sig mot en all-in om han har nötfärgdraget med så mycket deg i potten (och han bör ju vara rätt säker på att 5k till åker in eftersom de andra knappast kan folda). Han är ju då i stort sett garanterat uppe mot två nötstegar och antagligen ett set, känns som ett hyffsat läge att gambla. Vill man ha ut nötfärgdraget så känns det mer logiskt att dunka till på turn.

Så bra odds får han ju inte om jag raisar, drygt 2:1 bara. När det garanterat finns ett set ute och troligen några lägre spaderdrag så känns det som ett hyffsat läge att passa ett naket nötfärgdrag.

Postad
klar otur att dom hade såna redraws. Men som sagt var du nog färgad av hur det gick.

ingen spelade fel enligt min mening, ren o skär otur.

Spelaren med 777 spelar ju otroligt fel. Bottenset på den där floppen med sådan där action är ju blixtfold. Måste ju utgå ifrån att man är översettad eller att någon har 2par etc. som förstör kåkdragen.