Gå till innehåll

FL - SH, limp/raisa med QQ-AA UTG?

Recommended Posts

Postad

Om man är UTG med QQ-AA tjänar man på att limpraisa då? Vanligtvis bettar jag ut direkt och jag gör det av den anledningen dels för att få mer pengar i potten och få bort händer (ex. A3) Om man limpraisar då bygger man potten större och därmed kommer fler att stanna längre i potten och det får som resultat att man vinner handen förre gånger. Är limp/rais något alternativ ens?

Postad
Är limp/rais något alternativ ens?

Om du sitter på ett väldigt aggresivt bord och har en väldigt liten stack kan limp-raise vara ett bra alternativ. Annars är det bäst o bara slå på en standardraise enligt min mening.

EDIT: Såg inte att det var FL, nu säger jag höj varje gång.

Postad

Om du vet att det är en drös med lösa spelare som ska agera efter dig så är limpa att föredra. Annars ska ska du nog raisa för att få bort junkhänder + höja potten.

EDIT: iller han före...

Postad

Om alla brukar lägga sig på höjning medan en limp ofta blir höjd så limpar man ibland/ofta med AA/KK (dock helst inte med QQ tror jag). Detta kan vara en effekt av motspelarnas spelsätt, eller en följd av hur motspelarna uppfattar dig (du har en tight och kanske vek image). Exempelvis brukar många aggressiva spelare höja med relativt svaga händer i sen position för att isolera en ensam limpare. Då är det fint att ruva på äggen (om det blir headsup preflop ska man nog bara syna här).

När man limphöjer blir man satt på AA av många spelare, i alla fall i de spel jag deltagit i. Det är en tråkig effekt av att limphöja med AA, men trösten är att man får nöjet att göra samma drag med andra händer också. Det senare är så klart en nödvändighet för att man inte ska vara för lättläst. Självklart bör man även limpsyna med många händer som en del av denna strategi (en del spelare går normalt alltid in i potten med en höjning och då funkar det ju inte att limpa in med stålet).

Postad

Tanken med att limp-reraisa är ju att trappa folk för fler bets preflop, vilket resulterar i en större pott samt att folk stannar längre pga ökade pottodds. Då kan man räkna med att handen inte håller upp lika ofta men att man vinner stora potter de gånger den håller

Själv brukar jag aldrig limp/rereisa, har tänkt experimentera med att spela AA så ibland på agressiva bord. Men när jag kommer i situationen blir det mer att jag tänker vilken katastrof det skulle vara ifall ingen raisar bakom.

//Marcus