Gå till innehåll

NLT - SnG, hur lirar ni suited connectors?


Peraldo

Recommended Posts

Hur lirar ni suited connectors när ni lirar SnG? Jag är oftast väldigt passiv på dessa kort, foldar de flesta om det inte är över 10. Ibland kan man gå med på kanske 5 6 suited men det är väldigt sällan..

 

Undrar även hur hur ni tycker man ska lira par innan floppen? Då menar jag låga paren. Satt för en stund med 55 och la mig när en höjde 2*bb och 2 stycken följde med. Sen kommer en 5 på floppen. Jag undrar om det är värt att chansa mer på trissen för man kan ju tjäna många chips när dom väl sitter.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar bara låga par (till ex 5-5) i sen position utan höjning... högst eventuellt om det är en liten höjning från en lös spelare... Lite längre in i turneringen kan man helt klart syna en shortstack-all-in med låga par om man själv inte riskerar för mycket.

 

Allt sånt här beror ju egentligen på tusenmiljoner andra saker, din stack, motspelarens stack, blinds, antal spelare kvar, de andras spelstil etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man är 10 stycken kvar så kastar jag dom i slasken direkt. Så till vida att något oväntat inte händer. Som att hela bordet synar och jag sitter på knappen då kommer jag att spela en sån hand.

 

Men sen när det börja krypa ner mot 4,5 spelare och det är dags att lägga i en ny växel så kan jag mycket väl spela dom. Då kan jag betta dom hårt om jag träffar ett drag på floppen. Dels för att om draget går in så har man inte avslöjat sin hand och kan få bra betalt för den. Samt att man får in sin semibluff och håvar in potten direkt.

 

Edit: det jag pratar om är suited connectors.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man är 10 stycken kvar så kastar jag dom i slasken direkt. Så till vida att något oväntat inte händer. Som att hela bordet synar och jag sitter på knappen då kommer jag att spela en sån hand.

 

Men sen när det börja krypa ner mot 4,5 spelare och det är dags att lägga i en ny växel så kan jag mycket väl spela dom. Då kan jag betta dom hårt om jag träffar ett drag på floppen. Dels för att om draget går in så har man inte avslöjat sin hand och kan få bra betalt för den. Samt att man får in sin semibluff och håvar in potten direkt.

 

Edit: det jag pratar om är suited connectors.

 

Iförsig brukar man väl inte se så många floppar när man är 4-5 spelare kvar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du nu rickie?

 

Joo, jag menar att stackarna oftast inte är speciellt djupa vid det stadiet.. Spelet brukar ju mest bestå av allin/fold före floppen.

 

Finns ju sällan så mycket utrymme för o ta floppar o semibluffar osv.

 

Ang hur man spelar SC..

 

Kan hända att jag höjjer från typ cutoff/knappen för o sno blindsen om bordet är rätt så tajt. Många förespråkar dock ett mkt tajtare SNG spel.

 

Lägga sig mot alla höjningar i princip, finns ju inte så mkt utrymme för o lira såna här händer i en SNG.

 

Spelar väl låga par ungefär likadant.

 

Senare i turneringen kan man ställa in från sen position med såna här händer om man är rätt så short.

 

Par o SC funkar o ställa in med från knappen om man har kring 8-10 BBs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man är 10 stycken kvar så kastar jag dom i slasken direkt. Så till vida att något oväntat inte händer. Som att hela bordet synar och jag sitter på knappen då kommer jag att spela en sån hand.

 

Men sen när det börja krypa ner mot 4,5 spelare och det är dags att lägga i en ny växel så kan jag mycket väl spela dom. Då kan jag betta dom hårt om jag träffar ett drag på floppen. Dels för att om draget går in så har man inte avslöjat sin hand och kan få bra betalt för den. Samt att man får in sin semibluff och håvar in potten direkt.

 

Edit: det jag pratar om är suited connectors.

 

Jag skulle vilja påstå att det är bättre att göra det omvända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar spela ganska säkert från början. Bara spela händer som jag är ganska säker på att dom håller upp. Som AA-QQ(JJ) och höga SC.

När jag har tvilvelaktiga händer så lägger jag mig och låter dom andra ställa in och åka ut.

Min tanke är att det är ingen idé att spela drag händer om du inte tänkt fortsätta på floppen om du får in ett drag. Alltså som någon sa. Frånbörjan så har man så små stackar så det blir oftast att trycka in på floppen för att kunna fortsätta. Om man inte har tänkt riskera att åka ut med en fyrkorts draghand så ska man inte spela den före floppen heller.

 

Problemet är att du kommer ha ganska så liten stack i jämförelse med dom andra i slutskedet. Det är då som man måste spela aggresivt och många händer. Då spelar jag låga SC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frånbörjan så har man så små stackar så det blir oftast att trycka in på floppen för att kunna fortsätta.

 

Det är ju inledningsvis som stackarna brukar vara som djupast?

 

Till skillnad från när man är tre kvar och delar på pengarna?

 

Detta påstående är riktat mot de lägre nivåerna. Där kan tre spelare syna och du som fjärde in höjer. Resten synar och vips så är potten uppe i 300. Då är frågan om man inte ska lasta in resten av pengarna på floppen.* Lägga ett potbett är ju värdelöst om man sen sitter med 3-400 i stacken och potten är uppe i 600 kanske 900 till och med.

 

 

*Det är detta jag menar. Om man känner att man kan riskera hela stacken på en draghand så är det väl okej. Men om man inte vill det så tycker jag inte det är värt att spela dom händerna. Du har ju tre alt.

- Du får en skitkass hand och foldar

- Du får ett monster(som inte händer så ofta)

- Du får en draghand. Och kan hamna i en knepig situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar bara suited connectors i sen position tidigt i turneringen. Låga par synar jag med i medel/sen position tidigt i turneringen. Senare i turneringen har man ju oftast värdelösa implicita odds. Då spelar jag inga SC under JT. Låga (och höga) par spelar jag ofta aggressivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låga SC är bäst och spela i sen position när många limpat in i potten. Det är bara och syna. Skulle någon göra en större höjning före floppen så är det oftast bara och lägga sig.

Får man en bra flopp så kan man vinna mycket. Får man en dålig flopp så är det bara och kasta skräpkorten.

 

Detsamma gäller för små par.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låga SC är bäst och spela i sen position när många limpat in i potten. Det är bara och syna. Skulle någon göra en större höjning före floppen så är det oftast bara och lägga sig.

Det här kanske antyder något annat man kan göra när många har limpat in i potten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gillar att spela suited connectors på 2 olika sätt. antingen synar jag i potter som många gått med i preflop eller så höjer jag ur tidig/mitt position för att representera en stark hand. då kan man ofta bluffa en stark flop men handen är också maskerad ifall man träffar en slaskflop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gillar att spela suited connectors på 2 olika sätt. antingen synar jag i potter som många gått med i preflop eller så höjer jag ur tidig/mitt position för att representera en stark hand. då kan man ofta bluffa en stark flop men handen är också maskerad ifall man träffar en slaskflop

 

Att man har färre spelare efter sig i senare position tycker jag väger starkare än att representera så mkt styrka som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I SNG så slänger jag 70-80% av alla händer väntar nästan bara på bra kort i början men får jag inget intressant så börjar jag spela suited connectors för i SNGs så måste man ta hem ett par potter annars äter blindsen upp en och man blir totalt dominerad av andra spelare, när det är ca 4-5 spelare kvar så minskar jag kraven mycket dock å snor blinds.

 

Jag slänger till å me KQ KJ å liknande i early position när det är 10 spelare de har faktiskt gått väldigt bra för mig på SNGs =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...