Gå till innehåll

Betala av CSN lånet eller inte?


Zyr

Recommended Posts

Personligen skulle jag resonera som så att om vi pratar om det gamla csn-lånet, så skulle jag inte betala av det. Detta lån kostar ju bara i princip något om man har en inkomst. Däremot det nya lånet är inte alls lika bra och det får man betala av oavsett om man tjänar något eller inte. Så det nya skulle jag betala av så fort som möjligt.

Öhm, det är väl räntan som är en kostnad och inte avbetalningarna?

 

Avbetalningarna är bara en utgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag resonera som så att om vi pratar om det gamla csn-lånet, så skulle jag inte betala av det. Detta lån kostar ju bara i princip något om man har en inkomst. Däremot det nya lånet är inte alls lika bra och det får man betala av oavsett om man tjänar något eller inte. Så det nya skulle jag betala av så fort som möjligt.

Öhm, det är väl räntan som är en kostnad och inte avbetalningarna?

 

Avbetalningarna är bara en utgift.

 

Lite grundlektioner i ekonomi...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, ska förtydliga vad jag menade.

 

Med det gamla lånet betalar du bara av när du har en inkomst. Alltså om du inte tjänar något så behöver du inte betala. Likaså är lånet i sig mer fördelaktigt och betalas av på längre sikt, plus att det skrivs av vid pension.

 

Det nya lånet måste man betala av oavsett om man har en inkomst eller inte. En viss lättnad kan i och för sig fås. Detta har tex lätt till att många fler nu för tiden hamnar i ekonomiska problem efter studierna om det råkar bli arbetslösa. Likaså måste de nya lånen betalas av fortare och de kommer inte avskrivas efter en viss tid.

 

Angående att de skrivs av så kanske det inte är så aktuellt i detta fall med tanke på beloppet, men mitt resonemang handlade mer om hur jag skulle tänkt rent allmänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle betala av lånet direkt, speciellt om du är pokerspelare!!

 

CSN tvingar dig att betala tillbaka lånet när du minst anar det, och de är inte alls så gulliga som förr i tiden!

 

Låt säga att du t.ex råkade spela bort de 100k pengarna på pokern när du kom på den briljanta idén att försöka leva på det..och lagomt till du förlorat dem, inte har jobb, då kommer csn o knackar på och vill ha 3200:- / kvartal!!

 

Betala/inte betala - det är frågan, men vänta inte för länge oavsett vad du gör!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hotshot, du kan alltid ansöka om (och är garanterad) att få nersättning till 5% av din förväntade årsinkomst, förutsatt att nedsättningen minst motsvarar 1/4 basbelopp.

 

Efter 47 års ålder är siffran 7% istället.

 

Gamla lånet var det 4%, och det sköttes automatiskt.

 

I det nya måste man alltså ansöka varje år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...