Gå till innehåll

Casha ut men samtidigt bygga rulle?


SeEmSi

Recommended Posts

Jag har spelar poker i lite drygt ett år och plussar stadigt. Under året har jag gjort en 3-4 uttag men har till 90% använt vinsterna till att bygga rulle.

 

Nu har jag kommit fram till att jag behöver lite mer uppmuntran för att orka med grindandet och tänker börja plocka ut en viss del av varje månads vinst.

 

Jag spelar förnärvarande (minst två bord) på 0.5/1 och 1/2 NL och mitt primära mål är inte att avancera i nivå så fort som möjligt då jag tycker att jag gör bra med pengar på denna nivå. Jag spelade uteslutande på 1/2 förut men gick ner efter en stor tiltsession. Nu spelar jag 70% 0.5/1 och resten 1/2.

 

Redan nu har jag nästan rulle för 2/4 NL (= 30 inköp) men väntar nog tills jag har uppemot 40-50 inköp.

 

Vad är en vettig nivå att plocka ut för att samtidigt fortsätta att bygga rulle? Jag tänker mig något som 50/50, plocka ut 50% och spara 50% till rullen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en vettig nivå att plocka ut för att samtidigt fortsätta att bygga rulle? Jag tänker mig något som 50/50, plocka ut 50% och spara 50% till rullen.

 

Jag vet inte om det är en vettig nivå, men jag kör också enligt 50/50. Jag tycker det är skönt att ha ett mål utöver att bygga rulle.

Pengarna som jag tar ut ska gå till golfresa till Korsika med sambon (hon kräver det!), utbyggnation av toaletten, osv. Känns kul att ha sådana mål att sträva mot också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska bestämma en summa i kr/$ du tar ut varje månad, typ 20 000kr eller nåt. Resten låter du vara kvar i rullen.

 

Problemet är ju då att det är ju inte alls säkert att man bygger rulle överhuvudtaget. Går man knappt plus en månad, eller rent av minus, så blir det ett hål i rullen istället.

Har man inget egentligt behov av pengarna i rullen, på så sätt att man behöver de till att betala räkningar tex, så ser jag det bättre som att ta ut % av vinsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det lät som hans primära mål var att leva ett sjysst liv med de pengar han drar in på 1/2 och inte avancera i nivå så snabbt. Då är en fast summa varje månad perfekt enligt mig.

 

Som vinnande spelare på 1/2 borde han dra in mer än 20 000kr i månaden. Men om han nu skulle ha en dålig månad kan han fortfarande leva som vanligt men låta rullen krympa lite.

 

Är ju faktiskt skönt med en fast inkomst varje månad. Och det borde ju hans rulle garantera i nuläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så tycker jag absolut att du ska spela 1/2 om du har 30 inköp på 2/4, men det är väl lite OT.

 

Sen så kan det väl kanske vara intressant att veta ungefär hur mycket du spelar/tjänar på pokern, om du jobbar o.s.v

 

I vilket fall som helst så tycker jag du ska unna dig nåt för de du tar ut, nån kul pryl.

 

Sen tycker jag nog 50/50 kan vara bra, men jag skulle ha nån typ av minimigräns som måste gå till rullen. Säg att jag snittar 10 inköp/ månad så kan väl 3 inköp gå till rullen även de månader jag vinner 4 inköp, och sen ha valfri %-sats på det som är över de 3 inköpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så tycker jag absolut att du ska spela 1/2 om du har 30 inköp på 2/4, men det är väl lite OT.

 

Sen så kan det väl kanske vara intressant att veta ungefär hur mycket du spelar/tjänar på pokern, om du jobbar o.s.v

 

 

Jag har ett hyffsat välbetalt arbete inom IT och visst får jag (minst en gång månaden) tankar om att bli pokerproffs men jag tror inte riktigt jag har psyke för det. Dessutom har jag familj med barn så inkomsterna måste vara något sådär säkra.

 

Angående rullekraven så har jag ända från starten varit riktigt försiktig när det gällt att avancera i nivå. Jag har alltid spelat med en bra bit över 30 inköp. Feg? kanske.

 

I början (0.25/0.5) gjorde jag väl en 10-12 bb (big blind) / 100 händer på Party och Stars men sista månaderna har jag mest spelat på b2b och där har jag ingen statistik ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående rullekraven så har jag ända från starten varit riktigt försiktig när det gällt att avancera i nivå. Jag har alltid spelat med en bra bit över 30 inköp. Feg? kanske.

 

Jag tycker det är upp til dig. Det viktiga är ju att du spelar på den nivå och med den rulle du käner dig bekväm med, speciellt eftersom du inte har det som jobb. Trivs du på den nivån du är på och inte har några planer på att gå upp inom en snar framtid så kan du ju ta ut mer än 50% per månad eller köra med ett fast belopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska bestämma en summa i kr/$ du tar ut varje månad, typ 20 000kr eller nåt. Resten låter du vara kvar i rullen.

 

Problemet är ju då att det är ju inte alls säkert att man bygger rulle överhuvudtaget. Går man knappt plus en månad, eller rent av minus, så blir det ett hål i rullen istället.

 

Nej det är inte säkert att man ökar rullen varje månad. Men på lång sikt kommer rullen att öka med en jämn och fin takt (givet att den lön man tar ut är mindre än ens snittvinst förståss). Hurivida rullen ökar/minskar sett över enskilda månader känns ju inte så himla intressant, it's all one long session.

 

Känns också som att det privatekonomiskt (dvs i ens ickepokerkassa) är klart negativ EV att få pengarna i oregelbundna klumpar, sådant brukar bara leda till onödig lyxkonsumption och sådant vill i alla fall jag inte att mina pokervinster ska gå till.

 

Till skillnad från de flesta tycker jag att du skall spendera och/eller förvalta dina pokervinster konservativt. Friheten och tryggheten du vinner på att ha en årslön eller två investerad i en bra diversifierad fond eller aktieportfölj är bra mycket mer värd en massa balla prylar och bling-blings.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är i en liknande situation som dig, har spelat rätt mycket 0.5/1 men även en del 1/2 som jag försöker lira nu. Har väl en 9k i rullen nu, lite känsligt för tillfället alltså å hoppas att jag inte faller under 6k för då kommer jag tvinga ner mig själv till 0.5/1 igen.

 

Nog snackat om det, funderade ett tag och kom fram till en lämplig modell. Planen är att vinna 3k, plocka ut 1k osv. Så när* jag kommer upp i 11k, plockar jag ut 1k. Har 10k kvar i rullen, spelar upp mig till 13k, plockar ut 1k. Har 12k kvar, spelar upp mig till 15k, plockar ut 1k osv. Aja du fattar galoppen. Tycker personligen detta är en bra modell då jag bara tar ut 1/3 av rullen (med tanke på dom låga stakes man spelar) målet är ju att komma till 2/4 åtminstone. samt att den är prestationsbetingad, presterar jag inte eller förlorar så får jag inte plocka ut ett skit. Kan ju förstås hamna i en lång loosingstreak och då kan det bli lång tid innan utplock, men det skiter jag i för jag är tack och lov inte beroende av pokerpengar (studerar) samt att dom isf gör bättre nytta i rullen (än ölpengar).

 

Money management är A och O.

 

 

*när är alltid OM inom poker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan ju berätta vad jag brukar göra

 

jag följer alltid 30 inköp per nivå, när jag har 30 inköp för nästa nivå går jag upp och om jag går under 30 inköp för den nivån går jag ner

 

spelar alltid 4 bord, perfekt på en 1600x1200 skärm

 

varje månad tar jag ut det jag får i rakeback, brukar bli runt $1000 dollar eller mer

 

på så sätt får jag alltid ut en stabil summa pengar beroende på hur mkt jag spelat, även när det gått dåligt

 

samtidigt bygger jag rullen, och när rullen ökar och jag får gå upp i nivå ökar också rakebacken,

 

sen lite då och då gör jag större uttag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag är nog den enda som inte följer 30x inköps reglen.

 

Spelade en del 1/2nl innan men gick nästan alltid +- o i längden.

 

I måndes gick jag på tilten degade in 400$ satt mig på ett 2/4nl bord dom pengarna är just nu uppe i 2000$. Och jag spelar max 1h om dagen.

 

Jag vet att jag antagligen kommer gula men det var engång en vis man som sa "spela alltid högre limit än din br tillåter (kommer inte ihåg vem)"

 

Personligen tycker jag att spelet på 1-2 är mkt sämre för min del än 2-4 då jag har en väldigt aggresiv spelstil.

 

Vill man så KAN man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nog den enda som inte följer 30x inköps reglen.

 

Spelade en del 1/2nl innan men gick nästan alltid +- o i längden.

 

I måndes gick jag på tilten degade in 400$ satt mig på ett 2/4nl bord dom pengarna är just nu uppe i 2000$. Och jag spelar max 1h om dagen.

 

Jag vet att jag antagligen kommer gula men det var engång en vis man som sa "spela alltid högre limit än din br tillåter (kommer inte ihåg vem)"

 

Personligen tycker jag att spelet på 1-2 är mkt sämre för min del än 2-4 då jag har en väldigt aggresiv spelstil.

 

Vill man så KAN man.

 

 

Hmm låter som jag själv för ett antal månader sen när jag tiltade på 2/4..

med skillnaden att jag torskade mina sista 400 istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...