Gå till innehåll

FLT - Flop, vänta med raise till turn med TT?

Recommended Posts

Postad

Har nog aldrig suttit vid ett bord som är mer loose-passive. De enda händerna folk vågar höja med preflop är typ AA KK och AK. Otroligt många som synar kallt innan flop när jag höjer. Dom får även för långt med sina dåliga drag.

0.50/1 Texas Hold'em Game Table (Limit)

Total number of players : 10

Seat 1: Hero ( $35)

Seat 2: MP1 ( $24)

Seat 3: MP2 ( $19.75)

Seat 4: MP3 ( $25.75)

Seat 5: CO ( $31.50)

Seat 6: Button ( $26)

Seat 7: SB ( $36.75)

Seat 8: BB ( $21)

Seat 9: UTG ( $98.50)

Seat 10: UTG+1 ( $22.75)

Dealt to Hero [ T:heart: , T:spade: ]

2 folds.

Hero raises (1) to 1

1 folds.

MP2 calls (1)

1 folds.

CO calls (1)

1 folds.

SB calls (0.75)

BB calls (0.50)

** Dealing Flop ** : [ 4:spade: , 5:heart: , 8:club: ]

SB checks.

BB checks.

Hero bets (0.50)

MP2 calls (0.50)

CO calls (0.50)

SB calls (0.50)

BB calls (0.50)

Fin flop men hur mkt EV+ är jag? Är det bättre att vänta och se om turn är ofarlig? Risken finns ju att nån annan betar istället för mig och då har jag ju ändå inte tjänat nåt på min check. Jag syftar till ett kapitel i SSH där Miller jämför AA på en flop mot TT på samma flop. Hans råd är att vänta till trn pga att EV+ med TT inte är så stor på flop men om ett safecard kommer på trn så ökar EV drastiskt. Med AA är inte skillnaden i EV+ lika hög på flop och trn, så det är inte värt att offra EV+ på flop för att få högre EV+ på trn. Detta förutsätter ju givetvis att inga bets kommer in på floppen. Men hur stor är chansen att det blir rundcheckat? Är det värt att chansa på att se trn gratis och beta/höja om safecard kommer?

** Dealing Turn ** : [ 4:diamond: ]

SB checks.

BB bets (1)

Hero raises (2) to 2

3 folds.

BB calls (1)

Jag resonerar så här: min hand är för bra för att folda så jag måste höja. Han kan ju ha floppat tvåpar 8 5 och slöspelat. Känns för vekt att bara syna. Antar att mitt resonemang är korrekt.

** Dealing River ** : [ 9:diamond: ]

BB bets (1)

Hero calls (1)

Han donkbetar igen och jag känner mig slagen, synar endast.

Postad
Fin flop men hur mkt EV+ är jag? Är det bättre att vänta och se om turn är ofarlig? Risken finns ju att nån annan betar istället för mig och då har jag ju ändå inte tjänat nåt på min check. [...] Men hur stor är chansen att det blir rundcheckat?

Förstår inte riktigt ditt bekymmer. Du tjänar på det (om det nu är en bra idé) när alla checkar och om någon betar så blir det i princip som om du själv betat. Det är en freeroll så att säga, inte en "risk". Sannolikheten att det lyckas verkar alltså inte ha så mycket att göra med huruvida du ska checka eller beta, som jag ser det i alla fall.

Den här idén med att vänta på en större fördel är väldigt intressant och ganska svår att analysera tycker jag. Min undersökning indikerar att du har närmare 30% equity på floppen. Går man på denna siffra så ger du upp nästan 1/2 liten bet när du ger gratiskort. Idén med check är att du själv ska spara stålar när turn är ett dåligt kort (stegkort, äss), men att motståndrna fortsätter dra tunt även i den mindre pott som ni nu får.

I Millers exempel är potten större. Det är dessutom betat och höjt. Man har således lägre equity och man ger inget gratiskort. Man har för övrigt position så man får läge att slå ut spelare med en dubbel bet på turn och har lättare att slinka undan om det börjar blåsa hårt.

Min känsla är att det inte är läge för att vänta på turn i din hand. Man kan få ut ganska många händer på floppen med en bet tror jag, tex J9 och kanske QJ vilket vore riktigt bra. Att ge gratiskort till ett naket överkort känns inte bra. En checkhöjning hade kunnat vara fint om man hade varit i blindarna (för att få ut tex K6), men som du sitter är det inte möjligt att utsätta flera spelare för en dubbel bet.

--- Callahan

Postad

Som jag ser det är det obligatoriskt bet på floppen. Du höjde pre-flop, och det sista du vill är att ge frikort till draghänder.

Tycker du gör rätt när du höjer på fjärde gatan, du trycker ut eventuella draghänder och överkort. Jag skulle också ha synat ner på rivern beroende på vilken typ av spelare han är. När nån betar turn och blir höjd, och sen betar up på rivern igen brukar det enligt min erfarenhet betyda ganska hyfsade kort, men det beror som sagt mycket på individen (tex, är han kapabel att läsa din preflophöjning, bet på flopen och höjning på rivern som ett högt pp?).