Gå till innehåll

PLT - Floppad triss mot stegdrag


Fairlane

Recommended Posts

OK, detta är en hand jag spelade igår. Min read på motståndaren är att han har svårt att släppa en bra starthand. Handn innan vann jag en pott på 50+ euro (PL 0,25/0,5) när han följde med med AKos hela vägen fast det låg JJ på bordet. Jag hade en knekt på hand och tackade förstås för det, men blev förvånad att få en syn efter river på ett bud på 14-15 euro.

 

Nå iallafall till den giv jag vill fråga om: (skriver in mina egna kommentaren och funderingar, som de kom vid bordet, med röd text).

 

Players:

hagbard (EUR 19.75 in seat 1)

Fairlane (EUR 57.50 in seat 2)

JacKD (EUR 43.25 in seat 3)

haarek (EUR 62.00 in seat 4)

in|sane (EUR 188.50 in seat 5)

Apecat (EUR 22.00 in seat 6)

henrik_swe (EUR 32.25 in seat 7)

LonMadDog (EUR 17.25 in seat 8)

dropout (EUR 5.75 in seat 9)

 

Dealer: JacKD

Small Blind: haarek (0.25)

Big Blind: in|sane (0.50)

 

Fairlane was dealt: 8:spade: - 8:heart:

 

Apecat Call (0.50)

henrik_swe Fold

LonMadDog Call (0.50)

dropout Fold

hagbard Fold

Fairlane Call (0.50)

JacKD Call (0.50)

haarek Raise (1.00)

in|sane Fold

Apecat Call (0.75)

LonMadDog Call (0.75)

Fairlane Call (0.75)

JacKD Call (0.75)

 

Pott: 6 euro

 

88 är väl en ok hand att se en billig flopp med. Träffar jag så spelar jag, annars foldas handen.

 

Flop 8:club: - K:diamond: - 9:heart:

 

haarek Bet (2.00)

Apecat Call (2.00)

LonMadDog Call (2.00)

Fairlane Raise (11.00)

JacKD Fold

haarek Call (9.00)

Apecat Fold

LonMadDog Fold

 

Jaha, jag träffade och leder mot allt utom KK. Bäst att trycka i rejält för att få någon/båda att släppa draghand? Kanske bettade jag ändå inte tillräckligt? Jag trodde inte att någon skulle syna med stegdraget, men kanske med top-tvåpar, men det får de ju gärna göra.

 

Pott: 32 euro

 

Turn 8:club: - K:diamond: - 9:heart: - 5:spade:

 

haarek Check

Fairlane Bet (25.00)

haarek Call (25.00)

 

Pott: 82 euro

 

25 euro i en pott på 32. motståndaren måste alltså betala 25 för att ha chans att vinna 57. Har han öppet stegdrag så är det alltså 8 outpå 46 kvarvarande kort. Kan omöjligt vara syn, även om man räknar med att han vinner lite extra om han träffar?

 

River 8:club: - K:diamond: - 9:heart: - 5:spade: - 7:spade:

 

haarek Bet (8.00)

Fairlane Call (8.00)

 

haarek shows: J:club: - T:heart: (a straight, jack high)

Fairlane didn't show: 8:spade: - 8:heart: (three of a kind, eights)

 

haarek wins: EUR 96.25 (with a straight, jack high)

Rake: EUR 2.50

 

7:an var förstås inte kul att se. Kanske är det inte syn? Jag tvekade. Känslan fanns att han träffat stegen, men det kunde också vara en top-tvåpar. Kändes värt att chansa att syns en 90 euro-pott med 8 euro.

 

Spelade jag handen ok? Vad kunde gjorts bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föredömlig handhistorie och överlag så spelade du rätt perfekt.

 

OK, detta är en hand jag spelade igår. Min read på motståndaren är att han har svårt att släppa en bra starthand. Handn innan vann jag en pott på 50+ euro (PL 0,25/0,5) när han följde med med AKos hela vägen fast det låg JJ på bordet. Jag hade en knekt på hand och tackade förstås för det, men blev förvånad att få en syn efter river på ett bud på 14-15 euro.

Du kan räkna med att han är en grym synstation som kommer ta alla möjliga drag mot dig här, så bli inte förvånad om han synar ned dig med öppet stegdrag.

 

88 är väl en ok hand att se en billig flopp med. Träffar jag så spelar jag, annars foldas handen.

Preflopp så spelar du ju precis enligt formulär 1A, vilket nästan säkert är det bästa i det här fallet.

 

Jaha, jag träffade och leder mot allt utom KK. Bäst att trycka i rejält för att få någon/båda att släppa draghand? Kanske bettade jag ändå inte tillräckligt? Jag trodde inte att någon skulle syna med stegdraget, men kanske med top-tvåpar, men det får de ju gärna göra.

På floppen så betar du €9 i en €14-pott, det är helt ok, jag föredrar att du betar pott istället men du vill ju ha value mot TPTK, mm. Vidare så gör ditt bet att du i praktiken kan gå all-in på turn vilket också är bra. Den troligaste handen för haarek är ju just TPTK, så du behöver ju inte vara väldigt rädd för att han har stegdrag, däremot så bör du ju fundera en del på Apecat och LonMadDog. Hur som helst så kan du nog räkna med åtminstone en syn även om du höjer pott.

 

25 euro i en pott på 32. motståndaren måste alltså betala 25 för att ha chans att vinna 57. Har han öppet stegdrag så är det alltså 8 outpå 46 kvarvarande kort. Kan omöjligt vara syn, även om man räknar med att han vinner lite extra om han träffar?

Självklart synar han med öppet stegdrag, det finns ju typ jättemånga outs, plus att han kan få par med J eller T också! Det är en tomte vi talar om här, det är klart han följer med. Han skulle mycket väl kunna sitta med KQ och tro att han lurar in dig i en fälla här.

 

7:an var förstås inte kul att se. Kanske är det inte syn? Jag tvekade. Känslan fanns att han träffat stegen, men det kunde också vara en top-tvåpar. Kändes värt att chansa att syns en 90 euro-pott med 8 euro.

Självklart synar du här, att lägga sig finns inte mot någon spelare någonstans för 8€ i en €90-pott när du har tredje setet.

 

Spelade jag handen ok? Vad kunde gjorts bättre?

Du ger din motståndare för lite för mycket credit tycker jag, plus att du gott kunde maxat turn. Har han top pair så kommer han garanterat syna dig, och detsamma gäller drag. Det är främst för dragets skull som du bör maxa turn och det är för att du annars låter honom spara 8€ på rivern när han missar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...