Gå till innehåll

FL - Taktik/strategi mot "dåliga spelare"?


MaLiik

Recommended Posts

Sitter roch spelar lite på Pacific Poker i $0.25/$0.50 borden och märker att vissa spelar väldigt underligt. De går och synar öch höjer med typ 3 :club: och 9 :heart:... det stora problemet är att det är 2-3 som går med på detta och det är nästan alltid någon klåpare som drar triss, kåk eller nåt annat. Hur borde jag spela mot dessa personer för att ta deras pengar istället för tvärt om? förlorar ofta på river kortet :(

 

* Rubrikpill - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BET. RAISE. KILL.

 

Tvinga de att betala för att se floppen med sina värdelösa kort när du sitter på starka.Check-Raisa mer.

Kort sagt, gör allt du kan för att få in så mycket pengar det bara går i potten när du tror att du sitter på den bästa handen. Troligtvis har du hört detta förut, men det är det som fungerar.

 

Iallafall så kan inte jag kommer med något hetare tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj dina bra händer preflopp (typ AQ+ och QQ+), samt andra bra flervägshänder som typ A9s om det är 5 pers eller så i potten. Du kan även syna med en hel del händer som 98s (men inte mycket lägre, 65s är nästan alltid skräp), KTs, 66, mm så länge det blir en flervägspott som helst inte ska höjas. Det viktigaste momentet vid de här borden är floppen och då finns det två huvudfärdigheter:

 

1) känna igen när du kan syna ned pga den stora potten. Ett exempel kan vara AsKs på en JsTd3d-flopp.

 

2) känna igen när och hur du bör maxa pottstorleken för att du vinner mer än din fair share. Ett exempel kan vara Ad9d på samma flopp som ovan, kan du få in bet från tre eller fler motståndare så är det som trycka pengar i det läget.

 

Det finns också en del finesser om att slå ut folk genom välplacerade höjningar och checkraisar, men det är inte alls lika viktigt om folk synar ned hur som helst.

 

Låt raise-knappen gå varm bara, det finns väldigt mycket value att plocka från dina motståndares misstag. Foldknappen är naturligtvis fortfarande ditt viktigaste redskap, men du lämnar jättemycket pengar på bordet om du inte får in extrapengar när du bör vinna mer än din rättvisa andel.

 

Något som också är viktigt att komma ihåg är att du vid den här typen av bord kommer att förlora väldigt många små och mellanstora potter, din vinst kommer istället främst utgöras av ett fåtal stora och gigantiska potter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv varit för feg ibland. Jag ser ofta alla varningstecken, och oftast så lyckas jag placera motståndarna ganska bra. Men ibland så överplacerar jag motståndarna, och vågar inte slänga in den där extra beten med den bästa handen. Det händer åtminstone 2-3 gånger/session, och jag har säkert "förlorat" 20BB:s på det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket svårt att vinna mot ett "Calling-Table". Ex: AA mot 5 medelhänder har bara 32% vinstchans preflop. Mitt råd är att byta bord alternativt försöka köpa bort dem preflop. Ofta på ett lowstake-table så finns det de som synar på ALLT om det bara kostar BB, men dubblar men den så lägger de sig om de inte har en mosterhand.

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket svårt att vinna mot ett "Calling-Table".

Det är skitenkelt att vinna mot ett "Calling-Table". Du vinner inte många potter men du vinner stora potter, och du får ofta dra billigt om de är passiva. Det är en av de mest lönsamma situationerna som går att få i fixlimit och en av de enklaste att tjäna pengar på.

 

 

Ex: AA mot 5 medelhänder har bara 32% vinstchans preflop.

För det första så är det där en jättejättejättebra vinstchans, att göra 1/6 av investering och ta 1/3 av kakan är grymt. För det andra så misstänker jag att AA har ännu bättre vinstchans än så.

 

Mitt råd är att byta bord alternativt försöka köpa bort dem preflop.

Det är inte så bra idé att försöka beta loss folk preflopp. Det betyder ju inte att du inte ska höja preflopp, men ditt syfte är då oftast att helt enkelt att få in mer pengar i potten, inte att isolera.

 

 

Ofta på ett lowstake-table så finns det de som synar på ALLT om det bara kostar BB, men dubblar men den så lägger de sig om de inte har en mosterhand.

Vilket kan vara en bra anledning att limp-raisa händer som AA-KK (QQ kanske) AKs-AJs mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta på ett lowstake-table så finns det de som synar på ALLT om det bara kostar BB, men dubblar men den så lägger de sig om de inte har en mosterhand.

Thomas

 

Jo, det är sant, om dom inte redan lagt in en bb själva. Före floppen verkar det som att endel hellre går med om det höjts före floppen, än om det inte höjts. Fast det kan vara en känsla. Nu svävade jag ut, det jag ville säga var att det om man sitter i sen position och om flera gått med före man själv pratar, då innebär en höjning från en själv hellre att dom som redan gått med går med på höjningen också, än att någon av de som går med lägger sig.

 

Så AA i sen position mot flera synare är en ganska riskabel hand, eftersom det är svårt att driva ut spelare. Man måste helt enkelt spela den så aggressivt som möjligt på floppen och efter den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu svävade jag ut, det jag ville säga var att det om man sitter i sen position och om flera gått med före man själv pratar, då innebär en höjning från en själv hellre att dom som redan gått med går med på höjningen också, än att någon av de som går med lägger sig.

De skulle ju vara bra hjärndöda om de foldade för ett bet till när de redan lagt in ett frivilligt.

 

Så AA i sen position mot flera synare är en ganska riskabel hand, eftersom det är svårt att driva ut spelare. Man måste helt enkelt spela den så aggressivt som möjligt på floppen och efter den.

Poker är riskabelt, det är hela poängen. AA i sen position mot ett gäng limpare är en solklar, jättelönsam höjning. Och man kommer förlora potten större delen av tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De skulle ju vara bra hjärndöda om de foldade för ett bet till när de redan lagt in ett frivilligt.

 

Poker är riskabelt, det är hela poängen. AA i sen position mot ett gäng limpare är en solklar, jättelönsam höjning. Och man kommer förlora potten större delen av tiden.

 

Ja, det är ju det jag menar (vi säger ganska ofta samma sak fast på olika sätt), man bygger upp potten ganska rejält, så när man vinner så vinner man stort, men vinstchansen blir mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag missade att det var FL! :oops: (Mitt första inlägg på detta forum).

Callingtable är givetvis lättare på FL än NL. Det är i NL som man kan beta ut dem preflop (om man betar deras rest).

Visst är 32% vinstchans jättebra, men det jag menar är att det är vanligt att många tror de har typ 70-75% på den handen, men ju fler som är med, desto svårare. Om alla på ett 10-bord går in och man inte träffar samtidigt som bordet inte parar sig, så är man tämligen rökt med sina rockets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag missade att det var FL! :oops: (Mitt första inlägg på detta forum).

Callingtable är givetvis lättare på FL än NL.

Jag håller inte alls med, synstationer är ju ännu enklare att slå i no-limit än i fix-limit. Min våta dröm i no-limitspel är ju tio motståndare som synar så gott som varje bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver en tillräcklig bankroll både mentalt och ekonomiskt (

Mental bankroll.... vilket underbart uttryck förresten) för att klara svingarna. Har du det finns det knappast mycket som är lönsammare än alla loose/weaka limitbord som finns ute på nätet.

 

Har jag AA ser jag gärna att hela bordet limpar in och sen synar en höjning, visst mina ess kommer inte att stå majoriteten av gångerna men det är ju ganska givet att det är en bra investering.

 

Se bara till att inte tilta bort din bankroll när du sitter där och blir utdragen för 511:e gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...