Gå till innehåll

NLT - A8s mot preflophöjning, bra träff på floppen?


EAK

Recommended Posts

Bordet? 0,25/0,5NL 10pers. Alla har ungefär fullt inköp eller lite mer. Lagomt lösaktigt ;) 3-4 pers som ser floppen. Ingen vid bordet är direkt överaggro.

 

Johan_haren (känd från pokernightlive). Det jag sett honom spela på tv:n har helt klart varit kompetent och jag har faktiskt respekt för honom, förmodligen för mycket...

 

Handen:

FI 1 calls 0,5$

FI 2 folds

FI 3 folds

FI 4 folds

EAK calls 0,5$ with Ac, 8c

johan_haren raises for 2,5$

FI 5 calls for 2,5$

FI 6 folds

SB calls 2,25$

BB folds

FI 1 folds

EAK calls 2,25$

 

Positionen är inte den bästa, men jag väljer ändå att limpa och hoppas på en billig flop. Då det höjs bakom mig gör jag ett snabbt överslag och anser att jag borde syna, dom är ju sooted (gdailys "5% av total stack regel")...

 

Flop 8s 8h Jc

 

Floppar triss i 8or med A kicker. Inte vad jag tänkte mig men jag tar det. Checkar för att få en höjning bakom mig. Det enda som oroar mig är givetvis JJ.

 

SB checks

EAK checks

johan_haren bets 7,5$

FI 5 folds

SB folds

EAK calls 7,5$

 

Turn 5c

 

Känns som att kortet inte gör så stor skillnad. Jag plockar upp ett färgdrag. Men den enda hand som slår mig just nu är kåk och då är färgdraget värdelöst.

 

EAK checks

johan_haren bets 6,5$

EAK raises to 13$

johan_haren calls 6,5$

 

Min raisar honom för att få någonslags känsla för vart jag står i potten. Men kan inte direkt raisa mer utan att bli comitted till potten. Då han bara synar så sätter jag honom på ett högt par. Hade han haft kåk med JJ borde han varit intresserad av att raisa mer än 6,5$ på turn.

 

River 6s

 

EAK bets 10$

johan_haren calls 10$

 

Ofarlig river som jag p.g.a. taget commando betar. Lägger bara en liten 10$ bet i en pott på ca 50$.

 

 

Vem vinner potten?

Vad satt johan_haren med?

Rätt att spela A8s mot en höjning preflop?

 

Om någon undrar varför jag låter hans namn ligga ute så beror det på att det förmodligen är fler än jag som sett honom spela på pokernightlive och därför kan ge bättre kommentarer på spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog lagt A8s mot en höjning i mitten possition.

 

En kompetent spelare borde tänka på att du antagligen sitter med flushen efter din check raise på turnen. Så han borde antagligen sitta med en kåk eller tvåpar/triss och chansa på att få kåken på rivern.

 

Det finns ingen färgmöjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog lagt A8s mot en höjning i mitten possition.

 

En kompetent spelare borde tänka på att du antagligen sitter med flushen efter din check raise på turnen. Så han borde antagligen sitta med en kåk eller tvåpar/triss och chansa på att få kåken på rivern.

 

Det finns ingen färgmöjlighet.

 

Det är ju helt sant. vet inte vad jag fick det ifrån ;) Får skylla på jet lag och för mycket socker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt vid samma bord! :)

 

Är väl helt ok spelat, bortsett från att preflopsynen känns något tunn. Sedan är det ju en balansakt att gå från den flopen till river, är ju en viss risk att han sitter med JJ här. Men eftersom han bara synar känns det ju ytterst stabilt.

 

Dock är jag som sagt inte helt säker på preflopsynen. Kommenterade den här i din dagbok också, nu ser jag att det var fler som synade än vad jag hade för mig, det hjälper väl kanske en del. Problemet är väl att du mer eller mindre enbart fiskar efter färgen. Att floppa 88 var ju en megabonus, men det är väl inte den du drar efter? Allt annat än färgdrag/färg/megabonus och du måste ju släppa den där. Speciellt eftersom fi spelar väldigt aggressivt.

 

Eh. Mycket snack för lite slutsats. Väl spelat när du väl får in den, kanske en marginell syn... men wtf! :) (skrev i din dagbok att du verkar ha en förkärlek för att syna in i en raise och hoppas... vet inte om det är det bästa. Av dina VPIP-procent så är en förhållandevis STOR del syn på raise... åtminstone fick JAG den uppfattningen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

Synen preflop var tunn. Men vilka villkor är lämpliga för att syna en raise med AXs? Positionen var riktigt värdelös, det måste jag erkänna. Men hur stor raise och hur många limpare behöver jag?

 

Givetvis var jag beredd att släppa handen lätt utan en riktigt bra träff. Men med floppad triss + top kicker så kunde jag inte släppa.

 

Fi satt för övrigt med 77 så det var nog inte någon som hade rätt där. Givetvis blev jag väldigt hårt ansatt i chatten efteråt då jag vunnit handen.

 

Dock...

Hade jag varit i johan_harens situation och höjt preflop hade jag släppt handen på turn mot reraise. Det finns trotsallt en heldel händer som jag skulle spela mot en höjning; 67s 78s TJs JJ som alla slår honom. Vet absolut inte vad han kan sätta mig på då han synar ner med 77..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, hans spel var väldigt svagt faktiskt. När du väl floppat trissen så tror jag du får ut max av vad du kan. Hade du raisat hårdare så tror jag han hade foldat.

 

Och vad som egentligen gäller för Axs vill jag också veta! :) Det är väl 1 på 15 att få in färgen, så krasst räknat, synar du ett bet på 2,5BB ska du vinna 40 för att det ska vara värt det. Problemet är väl att få in degen om du lyckas floppa färgen. Tveksamt att man kan trappa ett högt par på samma sätt som ett lågt set/låg triss kan göra....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, hans spel var väldigt svagt faktiskt. När du väl floppat trissen så tror jag du får ut max av vad du kan. Hade du raisat hårdare så tror jag han hade foldat.

 

Och vad som egentligen gäller för Axs vill jag också veta! :) Det är väl 1 på 15 att få in färgen, så krasst räknat, synar du ett bet på 2,5BB ska du vinna 40 för att det ska vara värt det. Problemet är väl att få in degen om du lyckas floppa färgen. Tveksamt att man kan trappa ett högt par på samma sätt som ett lågt set/låg triss kan göra....

 

Synen preflop torde vara obligatorisk med tanke på att du får runt 5 mot 1 i direkta odds + en hel del implicita.

 

Du kan inte bortse från de ggr du är uppe mot KK/QQ/JJ och du drar ut på floppen med ditt A. Vidare kommer du ibland att floppa tvåpar/triss och kanske dra en stor pott efter det din motståndare överspelat sin AK eller liknande.

 

Fanns en intressant tråd om att spela Axs som iofs rörde SH men principerna torde vara det samma. Här kommer länken: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=13716

 

Enjoy!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synen preflop torde vara obligatorisk med tanke på att du får runt 5 mot 1 i direkta odds + en hel del implicita.

Jag fattar inte hur alla med alla händer i alla positioner alltid har utmärkta implicita odds. Utom jag då, det här spelet är verkligen riggat.

 

You gotta have faith brother! :lol:

 

Tar tillbaka mitt påstående om implicita eftersom jag uppenbarligen yrade eller är synsk eftersom det inte framgår några stackar alls av hh'n. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, hans spel var väldigt svagt faktiskt. När du väl floppat trissen så tror jag du får ut max av vad du kan. Hade du raisat hårdare så tror jag han hade foldat.

 

Och vad som egentligen gäller för Axs vill jag också veta! :) Det är väl 1 på 15 att få in färgen, så krasst räknat, synar du ett bet på 2,5BB ska du vinna 40 för att det ska vara värt det. Problemet är väl att få in degen om du lyckas floppa färgen. Tveksamt att man kan trappa ett högt par på samma sätt som ett lågt set/låg triss kan göra....

 

Synen preflop torde vara obligatorisk med tanke på att du får runt 5 mot 1 i direkta odds + en hel del implicita.

 

Du kan inte bortse från de ggr du är uppe mot KK/QQ/JJ och du drar ut på floppen med ditt A. Vidare kommer du ibland att floppa tvåpar/triss och kanske dra en stor pott efter det din motståndare överspelat sin AK eller liknande.

 

Fanns en intressant tråd om att spela Axs som iofs rörde SH men principerna torde vara det samma. Här kommer länken: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=13716

 

Enjoy!

 

Dom gångerna han är uppe mot AK AQ AJ AT som han floppar A och inte vet vad han skall göra måste man också räkna in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, hans spel var väldigt svagt faktiskt. När du väl floppat trissen så tror jag du får ut max av vad du kan. Hade du raisat hårdare så tror jag han hade foldat.

 

Och vad som egentligen gäller för Axs vill jag också veta! :) Det är väl 1 på 15 att få in färgen, så krasst räknat, synar du ett bet på 2,5BB ska du vinna 40 för att det ska vara värt det. Problemet är väl att få in degen om du lyckas floppa färgen. Tveksamt att man kan trappa ett högt par på samma sätt som ett lågt set/låg triss kan göra....

 

Synen preflop torde vara obligatorisk med tanke på att du får runt 5 mot 1 i direkta odds + en hel del implicita.

 

Du kan inte bortse från de ggr du är uppe mot KK/QQ/JJ och du drar ut på floppen med ditt A. Vidare kommer du ibland att floppa tvåpar/triss och kanske dra en stor pott efter det din motståndare överspelat sin AK eller liknande.

 

Fanns en intressant tråd om att spela Axs som iofs rörde SH men principerna torde vara det samma. Här kommer länken: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=13716

 

Enjoy!

 

Dom gångerna han är uppe mot AK AQ AJ AT som han floppar A och inte vet vad han skall göra måste man också räkna in.

 

Kanske skall lägga till de ggr då hero floppar sin färgen på floppen, men att han inte vet vad han ska göra på rivern när motståndaren bettar starkt på en dubbelparadparad bräda, eller? ;)

 

För att argumentet (eller vilket annat spelråd för den delen) vara någorlunda vederhäftigt, måste det presumeras att hero plussar i högre utsträckning de ggr han leder än vad som är fallet de ggr han är efter. Så svårt borde det väl ändå inte vara? Kan inte hero ta rätt beslut post-flop bör handen foldas redan pre-flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...]
Kan inte hero ta rätt beslut post-flop bör handen foldas redan pre-flop.

 

Jo, kanske. Men en hand som A8s är bra mycket svårare att hantera postflop än en hand som AK. Säg att floppen KOMMER med ett A. Möter han en aggressiv motståndare som har KK så är risken stor att han måste släppa sitt A ändå. Kommer floppen AK8 så kan han näppeligen betta på sitt tvåpar. Samma med alla händer A (KQJT) 8. En hand som A8s är vålsamt svår att ha att göra med. Som du säger, säg att färgen kommer..... KQJ i klöver. På turn kommer en Q till... gillar du din sits nu?

 

Det är ju faktiskt så att vår HERO inte ens kan gilla floppen J88, är inte risken stor att Fi hade JJ? Vad göra om Q/K/A kommer på turn och river?

 

Finns mycket som säger att A8s är en svår hand. Nu blåser jag iofs upp riskerna onödigt mycket, men samtidigt är det massvis som kan gå fel. Sällan du känner dig helt trygg med den handen. Därför är det lite dråpligt (enligt mig) att säga att det bara är att tuta och köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar tillbaka mitt påstående om implicita eftersom jag uppenbarligen yrade eller är synsk eftersom det inte framgår några stackar alls av hh'n. :roll:

 

...Alla har ungefär fullt inköp eller lite mer....

 

Stod det i första stycket första posten. Det betyder 50$ per skalle. Någon FI som la sig kan ha haft mer. Men jag vet att jag satt med 50-60$ och att johan_haren hade en liknande stackstorlek.

 

På en flopp med A rag, rag, så är jag beredd att släppa handen snabbt mot 3 stycken FI. Har en av dessa KK och är aggro så är jag 95% säker att jag kommer lägga mig. Trotsallt väljer han att betta sin KK hårt mot 3 FI, varför skulle ingen annan av dom kunna sitta med ett starkare A?

 

På AK8 floppen får jag definitivt problem. Sitter någon med AK så får jag hoppas på en billig showdown, beroende på FI kan hela stacken hamna i mitten. Men jag är inte gift med handen.

 

KQJ floppen med Q på turn skulle vara smärtsam. Många av hans möjliga händer dödar min färg. Men med tanke på hur koordinerad den floppen är så skulle jag nog försöka slippa beslutet genom att gå all-in på floppen. Sitter FI med ett set eller tvåpar så kommer jag förmodligen att bli synad. Stacken åkte isf in när jag var favorit och vad mer kan man begära?

 

 

Det är ju faktiskt så att vår HERO inte ens kan gilla floppen J88, är inte risken stor att Fi hade JJ? Vad göra om Q/K/A kommer på turn och river? :roll:

 

Risken finns att FI sitter med JJ, men samtidigt är denna FI:s handdistribution mycket större än så. Så att fi skulle sitta med just den handen, svårt att sätta honom på just det. Speciellt om FI tydligen är beredd att spela på det där viset med 77.

Kommer Q/K/A på turn och/eller river så blir beslutet visserligen svårare. Men är det en lös motståndare så kommer jag nog att lägga in pengarna iaf. Är det en tight "bettar bara nötterna" spelare så kan jag tänka mig att lägga mig.

 

 

Kan bara upprepa något jag sagt tidigare. Med en svag AXs på en A hög flopp utan några drag mot 3 FI. Där har jag lätt att hitta folden. Ibland raisar jag direkt ut och agerar därefter beroende på vem som synar, ibland blir det check-fold om potten höjs och någon synar höjningen innan det är min tur. Ibland check-raisar jag t.o.m. om jag tror att FI är tom, vinner jag inte potten direkt så ligger fold nära till hands.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att argumentet (eller vilket annat spelråd för den delen) vara någorlunda vederhäftigt, måste det presumeras att hero plussar i högre utsträckning de ggr han leder än vad som är fallet de ggr han är efter.

Eh? Ska vi då råda folk att spela 72o för att vi utgår från att de vinner mer när de leder än de förlorar när de ligger efter?

 

Känns som ett jäkligt dåligt antagande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du gör några grova fel:

1. Synar en raise ur position med Ax.

2. Slowplayar en sårbar hand som tris med överkort liggande.

3. Världens mes uppenbara "jag-har-ett-monster"-move på turn med mini-check/raise.

 

Släng preflop. Beta in i honom på floppen eller check/raisa. Om du check/raisar dubbla åtminstone vad han betar. Valuebetta lite hårdare river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du gör några grova fel:

1. Synar en raise ur position med Ax.

2. Slowplayar en sårbar hand som tris med överkort liggande.

3. Världens mes uppenbara "jag-har-ett-monster"-move på turn med mini-check/raise.

 

Släng preflop. Beta in i honom på floppen eller check/raisa. Om du check/raisar dubbla åtminstone vad han betar. Valuebetta lite hårdare river.

 

Agreed!

Förstår inte din "Min raisar honom för att få någonslags känsla för vart jag står i potten" kommentar. Min raisar på turn får iallafall mej att skita på mej.

Jag tror du vet att du har honom slagen med hästlängder. Höj mer, minst till $20. Synar han där är de bara dunka in på rivern.

Ska du spela sånna händer mot höjningar måste du kunna ta bra betalt när du träffar tvåpar/triss/färg.

Det är vad jag tycker iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...