Gå till innehåll

Hjälp med Excel för pokerstatistik från B2B?


AoZ

Recommended Posts

Spelar poker online som resten av de unga i Sverige.

Lirar på B2B där pokeroffice o liknande program ej fungerar.

 

Men på B2B kan man få ut de 50 senaste transaactions, dvs när man går in och ut från olika bord samt med vilka summor man gör detta.

 

Min idé var att utifrån dessa få fram lite statistik över spelandet.

 

Exempel:

2005-09-19 05:46 Trim 5-Draw PL 0,25/0,50 -€ 16.00

2005-09-19 06:02 Trim 5-Draw PL 0,25/0,50 € 21.75

 

Med -16 menas att jag gick in på bordet med 16€ och sedan gick jag ut med 21.75€.

 

Det jag vill ha statistik på är:

1. Hur mycket jag vann/förlorade på varje bord, dvs som exemplet ovan.

2. Hur mycket jag vunnit/förlorat totalt de olika pokervarianterna texas, Omaha hi/lo samt 5-Draw. (ex ovan är 5-draw)

 

Problemet med punkt 1 är att transaction-listan ser ut som följer:

 

2005-09-20 19:01 Portarlington 5-Draw PL 0,25/0,50 -€ 8.00

2005-09-20 19:05 Nagano Omaha H/L PL 0,10/0,20 -€ 16.00

2005-09-20 19:12 Anchorage Omaha H/L PL 0,25/0,50 -€ 18.00

2005-09-20 19:32 Anchorage Omaha H/L PL 0,25/0,50 -€ 18.00

2005-09-20 20:01 Portarlington 5-Draw PL 0,25/0,50 € 33.85

2005-09-20 20:02 Listowel 5-Draw PL 0,25/0,50 -€ 8.00

2005-09-20 20:07 Nagano Omaha H/L PL 0,10/0,20 € 42.00

2005-09-20 20:35 Anchorage Omaha H/L PL 0,25/0,50 € 72.00

2005-09-20 20:42 Overkalix Hold'em NL 0,10/0,20 -€ 12.00

2005-09-20 20:47 Listowel 5-Draw PL 0,25/0,50 € 34.35

2005-09-20 20:42 Overkalix Hold'em NL 0,10/0,20 € 3

 

Varje bord finns alltså med minst 2 gånger i listan, först när jag går in och sedan när jag går ut.

Men ett bord kan även finnas udda antal gånger, se Anchorage i listan ovan. Där sätter ajg först in 18€ torskar de och in med 18€ igen för att sedan gå ut med 72€. Men är det som nu 3 gånger det finns med så är ALLTID de 2 första minussummor, först går jag in med en viss summa sedan sätter jag in igen.

 

Formeln måste alltås först givetvis kolla vad bordet heter och summan jag gick in med, sedan leta rätt på när jag gick ut (kan finnas 5 rader nedanför, men kan även finnas fler med samma namn ifall jag torskat och satt in penagr igen eller om jag går in och ut och sedan återvänder dit igen) därifrån samt summan.

 

Jag är MYCKET Tacksam om någon kan hjälpa mig med dessa formler.

 

Övrig intressant statistik man kan ta ut från dessa siffror ?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver du verkligen tidpunkter och bordsnamn? Är det något som tillför något?

 

Annars är följande notation bra:

 

Datum - sajt - spelform - in - ut - resultat

 

Dvs:

 

Ons 21/9 - Multipoker - FL Tx 1/2 - 100 - 120 - 20

Ons 21/9 - Expect - NL Tx .5/1 - 100 - 80 - -20

 

 

Osv.

 

Håller du ihop sessionerna och sätter "borderlines" för att bryta av så kan du sedan summera alla resultaten i en viss session för att se sessionsresultat också. (Vilket oftast är det mest intressanta) Bordsresultat summeras till sessionsresultat som läggs till sajt-BR.

 

Sedan kan du ha en formel som för statistik över hur det går. Du skriver en summering för NL Tx .5/1 + resultat där du helt enkelt söker efter termen "NL Tx .5/1" i kolumn 3 och summerar kolumn 6 för de fält där kolumn 3 var lika med "NL Tx .5/1".

 

Rörigt? Jo. Men egentligen väldigt enkelt. Jag har svårt att se vilken nytta du har av att veta bordsnamn? Det intressanta är väl vad du tog till bordet och vad du tog därifrån - och vad du spelade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt med att infon i sig är onödig men tanken är att jag ska inte hålla på och skriva för hand utan att ajg istället loggar in på cashiern på 24h och där kopierar de senaste 50 in- och ut-gångarna.

Sedan med hjälp av formlerna som ingen verkar kunna så skulle Excel ge mig all info jag vill ha.

 

Multitablar på 3-4 bord och byter bord lite då och då så att skriva manuellt ser jag enbart som ett sekundärt alternativt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju göra det lätt för dig genom att sno halva min tanke.... dvs, kopiera in infon som du vill ha den, men håll sessionerna separata, då kvittar det hur många gånger du fyller på. Då kan du summera en session och även plock ut resultat för en viss spelform. Summan av transaktionerna kommer ju bli densamma oavsett ordningen vi läser in dem.

 

Edit:

 

Tror att formlerna du söker är:

=SUMMA.OM(A:A, "="&C1, B:B)

 

Där A:A är hela kolumnen A, B:B är hela kolumnen B och C1 är cellen C1. Det den gör är att söka genom kolumn A efter uttrycket som står i C1, och om Ax är lika med C1 då ska den ta värdet i Bx.

 

=ANTAL.OM(A:A,"="&C1)

 

Samma sak, fast summerar antal gånger som C1 förekommer i kolumn A.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah... du tänkte så. I see.

 

Men det borde väl inte vara så farligt att lösa ändå. Största problemet med copy-paste kändes väl som att få det formaterat rätt i cellerna? Hur får du infon? Hur står den på sidan?

 

Logga in på 24hpoker.com (eller vilken sajt du nu spelar hos) och välj där transactions, sedan poker. Då ser du dina sessioner.

 

 

 

Ska testa dina formler du gav mig imorgon, men är skeptisk till at de fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att de flesta webläsare kommer slå ihop all infon, och du kommer nog aldrig att kunna kopiera en tabell såsom du vill. Tyvärr. Manuell inmatning tror jag är enda sättet.
Kopierar du tabeller från Firefox in i ett textdokument, så lägger FF in tabs mellan varje cell. Sedan kan man öppna dokumentet i tex Excel så får du delarna i separata celler.

 

Vet dock inte om det var så ni ville ha infon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att de flesta webläsare kommer slå ihop all infon, och du kommer nog aldrig att kunna kopiera en tabell såsom du vill. Tyvärr. Manuell inmatning tror jag är enda sättet.
Kopierar du tabeller från Firefox in i ett textdokument, så lägger FF in tabs mellan varje cell. Sedan kan man öppna dokumentet i tex Excel så får du delarna i separata celler.

 

Vet dock inte om det var så ni ville ha infon?

 

Gör FF det? Jag misslyckades just! :D

 

Får du in infon tabbad så att det ligger i tabellform, då är det bara att köra på med mina formler och det kommer att funka som en dröm! (Använder själv ett excelark som är uppbyggt så. Ger snabbare överblick och sajt-management än PT)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör FF det? Jag misslyckades just! :D

 

Får du in infon tabbad så att det ligger i tabellform, då är det bara att köra på med mina formler och det kommer att funka som en dröm! (Använder själv ett excelark som är uppbyggt så. Ger snabbare överblick och sajt-management än PT)

 

Tstade nyss och visst funkar det.

 

Får datum och tid i en kolumn, bordinfot i en annan kolumn och summorna i en annan kolumn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fido: Har nu experimenterat med dina formler men får det inte att fungera alls! Blir bara error.

 

 

Det fungerar som sagt att copy&paste infon som jag postat tidigare in i Excel så får man infon cellvis på detta sätt:

 

CELL1 = 2005-09-20 19:01

CELL2 = Portarlington 5-Draw PL 0,25/0,50

CELL3 = -€8.00

 

Jag vill som sagt ha +/- totalt på de olika pokervarianterna och eftersom tillsammans med pokervarianten såtr även bordsnamnet, PL/FL/NL samt blindsen. Kan man med wildcard eller få den att summera 5-draw borden?

 

Du verkar har koll på Excel, man kanske kan få ditt excelark ? Eller kan du help me out a bit here?

8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
=SUMMA.OM(A:A, "="&C1, B:B)

 

Där A:A är hela kolumnen A, B:B är hela kolumnen B och C1 är cellen C1. Det den gör är att söka genom kolumn A efter uttrycket som står i C1, och om Ax är lika med C1 då ska den ta värdet i Bx.

Lånar tråden lite. Jag har använt mig av denna formel för att beräkna statistik på olika siter, men vad exakt gör den? Vad betyder till exempel "="&C1? Skulle vara bra och veta så att man inte får något svårupptäckt fel senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...