Gå till innehåll

NLT - Många outs, bör man slå om på floppen?

Recommended Posts

Postad

Hur ska man spela denna handen efter aliuqet är all-in? Jag synar post-flop för att jag inte satt ett drag på väldigt många händer. Men efter att fi är all-in känner jag för att re-raisa.

tronder00 har synat ALLT preflop, men viker sig lätt vid omslag.

aliuqet vet jag inget om.

Players:

ureken (EUR 76,07 in seat 1)

fundersam (EUR 110,85 in seat 2)

pehrner (EUR 134,55 in seat 3)

aliuqet (EUR 10,65 in seat 4)

mofin97 (EUR 207,19 in seat 5)

tronder00 (EUR 203,40 in seat 6)

Dealer: aliuqet

Small Blind: mofin97 (0,50)

Big Blind: tronder00 (1,00)

fundersam was dealt: T:club: - 9:club:

ureken Call (1,00)

fundersam Call (1,00)

pehrner Fold

aliuqet Call (1,00)

mofin97 Call (0,50)

tronder00 Check

Flop 7:club: - 8:club: - 5:diamond:

mofin97 Check

tronder00 Bet (1,00)

ureken Call (1,00)

fundersam Call (1,00)

aliuqet All-In (9,65)

mofin97 Fold

tronder00 Call (8,65)

ureken Fold

Vad göra?

Postad

Med tanke på att tronder00 har dubbel så stor stack som dig hade jag bara synat för att inte riskera ett eventuellt omslag från honom. Plus det faktum att om du slår om finns risken att tronder00 lägger sig, och du vill ju ha kvar honom i potten eftersom du med 90% sannolikhet drar till bästa handen. Du drar ju definitivt till bästa stegen och förmodligen (förhoppningsvis) till bästa färgen. Risken är som sagt att han redan har en färdig hand och då kan ditt drag bli väldigt dyrt om han slår om.

Postad

Du har det bästa draget man kan ha i Texas. Dock tycker jag att du fuckat upp din hand en hel del genom att bara syna första betet. Problemet som jag ser det nu att om du höjer igen får du bara syn av set/stegar - du signalerar ju ENORM styrka genom att först syna ett bet på en dollar och sedan slå om när en shortstack ställer.

Men bara syn är heller inte så lysande. På floppen leder du mot Fi's handrange, men vad händer om turn blankar? Du får syna alla bets som fi gör, eller ställa in, men då i ett sämre läge än på floppen. Kan Fi ha ett högre flushdrag? Lite löst att syna 9 dollar med t.ex. Axs tycker jag, även om han ofta räknar att ha ett levande överkort också.

Jag tycker att du borde ha höjt redan efter första betet på en dollar och sedan re-raisat kraftigt om du haft chansen, men nu är ju problemet att du har försatt dig i en mycket knivig sits. Jag rekommenderar följande alternativ:

1) Överbeta rejält och safta in hela stacken. Kan vara bra även för framtida bordsimage, gör att du kan göra samma spel med t.ex. JJ på J72-bord med färgdrag och få lösa syner av någon som tror att du är blufftomte Nr.1. Fördelen med detta är också att du får bort eventuella högre flushdrag. Nackdelen är såklart att Fi sällan kommer syna med sämre än set/stege.

2) Syna. Parar bordet kan du gott folda mot runt pott. Re-raisa alla hans betar all-in oavsett kort, checka bakom alla blankar ifall han checkar.

Varför?

Jo - parar bordet finns risken att du drar till två outs. Inte värt att chansa. Dessutom, skulle han bluffa in i en tom sidpott? Kanske. Men det är inte värt det om bordet parar.

Varför re-raisa all-in?

Svaret är enkelt. Fold equity + monsterdrag, även om du på turn har lite sämre odds än på floppen. Ditt turnbet blir inte heller ett så stort överbet om han inte tomtebetar. Tänk dig själv - hur skulle du känna dig med bottenset på brädan 875x, eller med t.ex. 85, när motståndaren kallsynar två gånger på floppen och sedan re-raisar ditt stora bet all-in.

Varför du ska göra likadant om du träffar? 1) Få betalt av händer du har köpt ut. 2) Spelar du stora semibluffar och stål likadant på turn kommer du bli svårläst och riktigt äckligt jobbig att spela mot i framtiden.

Varför checka bakom ifall han checkar?

Jo, för du vill inte behöva SYNA dig all-in med den handen du har! Checka bakom och ta gratiskortet, träffar du kan du ju alltid antingen värdebeta rivern eller check/syna ett bet om något läskigt kort kommer. Om du träffar och han checkar ska du naturligtvis beta oavsett för att få värde och bygga pott, men det ser jag som självklart.

Mycket svammel och dålig analys? Kanske, men jag tycker den är rätt braändå :)

Postad
Jag hade dragit upp den till 25-30 och hade han tryckt in hade min deg åkt in fortare än du kan säga texas.

Men vad för händer ska han ha om han trycker? Det lämnar ju bara set och stege. Om det inte är en total galning, typ som jag... Om du bara kallsynar ett bet på floppen och sedan plötsligt börjar re-raisa skriker det ju styrka om något. Får honom att komma väldigt billigt undan från en del händer som han annars skulle t.ex. ha betat på turn (om du bara synar) eller övervägt en syn med (om han tror att du bluffar när du ställer).

Postad
Jag hade dragit upp den till 25-30 och hade han tryckt in hade min deg åkt in fortare än du kan säga texas.

Men vad för händer ska han ha om han trycker? Det lämnar ju bara set och stege. Om det inte är en total galning, typ som jag... Om du bara kallsynar ett bet på floppen och sedan plötsligt börjar re-raisa skriker det ju styrka om något. Får honom att komma väldigt billigt undan från en del händer som han annars skulle t.ex. ha betat på turn (om du bara synar) eller övervägt en syn med (om han tror att du bluffar när du ställer).

Mot OESFD är väl ett set där inte alls en så hemsk hand att möta? Det är ju bara, ifall turn missar (och det inte parar sig), två outs som försvinner för vår hjälte. Dessutom finns det nog lagom med idioter som ställer in med sitt tvåpar där. Om han nu har stege så är det en out som försvinner för vår hjälte (en sexa).. kan nog inte vara fel att tuta och köra i det läget om man får chansen.

edit:

man är uppenbarligen bara 42%ig favorit med T9c mot set, medans man leder mot stegen.

Postad

Parre, din analys var alldeles utmärkt :)

Nu valde jag att bara syna och fick som synes ingen träff på turn. Att då beta ut och åka på en re-raise känns inte motiverat, därav checken på turn.

Resultatet iaf:

fundersam Call (8,65)

Turn 7:club: - 8:club: - 5:diamond: - 3:spade:

tronder00 Check

fundersam Check

River 7:club: - 8:club: - 5:diamond: - 3:spade: - 7:heart:

tronder00 Bet (15,00)

fundersam Fold

tronder00 Payback (15,00)

tronder00 shows: 7:spade: - T:spade: (three of a kind, sevens)

aliuqet shows: 9diamond: - A:spade: (a pair of sevens)

tronder00 wins: EUR 33,25 (with three of a kind, sevens)

Rake: EUR 1,70

Postad

Varför ska han höja när 1 redan är all in? Av alla händer han får syn av är det i princip 50/50, förutom set (troligaste synen) som man är dog mot så det känns dumt enligt mig. Fold equityn är värdelös här.

Sry om parre skrev likadant orka inte läsa hela inlägget :P