Gå till innehåll

Starthandstabeller, hur bra är det?


Feedback

Recommended Posts

Jisses, jag tror att användarna av starthandstabellerna är de som förtjänar käftsmäll. Leta efter någonstans där det står att AA är bäst när korten visar 833JQ...

 

AA är bäst när inga kort har visats, och det kan du inte argumentera emot. Starthandstabellerna visar väl just vilka händer du ska, ja, starta med, inte vilka du ska avsluta med när alla kort är på bordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jisses, jag tror att användarna av starthandstabellerna är de som förtjänar käftsmäll. Leta efter någonstans där det står att AA är bäst när korten visar 833JQ...

 

AA är bäst när inga kort har visats, och det kan du inte argumentera emot. Starthandstabellerna visar väl just vilka händer du ska, ja, starta med, inte vilka du ska avsluta med när alla kort är på bordet?

 

Just precis vad jag ville säga...bara det att jag sa det i en liten annan form....

 

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla som läst om "the value of deception" förstår att det ofta är helt rätt att gå med ibland eller till och med höja 6xBB på Q7 off tex. då har man köpt sig en call när motståndarn sitter med Ahög och du träffat. förstår ni hur jag menar? :S

Det är mycket oftare rätt att höja 6BB med Q7o än det är att limpa Q7o. Vidare så är jag inte så säker på att den strategin går ut på att få syn så mycket som den går ut på att stjäla potter.

 

att höja så mycket förbättrar dina odds att kamma hem pengarna oaovsett. tex. du vinner på att motståndarn lägger sig och du vinner på att träffa en mellanflop. samt att har du höjt så mycket och bara blivit synad och det flopar höga kort har du en bra situation att köpa poten ifrån även efter flop.

 

spela så ibland är mycket givande.

 

nån hoppade på mig och sa att gus hansen är en fisk i fixed limit sammanhang. och eftersom topicen inte är märkt med någon limit som diskuteras förstår jag inte var det argumentet kommer ifrån. jag spelar inte fixed limit och utgår därför helt ifrån NL och PL...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att höja så mycket förbättrar dina odds att kamma hem pengarna oaovsett. tex. du vinner på att motståndarn lägger sig och du vinner på att träffa en mellanflop. samt att har du höjt så mycket och bara blivit synad och det flopar höga kort har du en bra situation att köpa poten ifrån även efter flop.

Min poäng var att det är ok att höja med lite vad som helst, men ska du syna så är det viktigt att ha en riktig hand som kan leda någon vart (eftersom du inte alls har samma möjlighet att plocka potter utan inledningsaggressionen i många fall).

 

spela så ibland är mycket givande.

Inget argument mot det, men jag brukar ha någonting lite mer koordinerat än Q7o när jag gör det.

 

nån hoppade på mig och sa att gus hansen är en fisk i fixed limit sammanhang. och eftersom topicen inte är märkt med någon limit som diskuteras förstår jag inte var det argumentet kommer ifrån. jag spelar inte fixed limit och utgår därför helt ifrån NL och PL...

Ingen hoppade på dig, men eftersom tråden handlar om starthandstabeller och dessa handlar om fixlimit så är Gus Hansen inte särskilt relevant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej. eftersom jag inte är insatt i fl som sagt så fattar väl jag helt enkelt inte att de är viktigare eller något. men eftersom jag sett howard lederers rulle där han delar in händer i kategorier så uppfattade jag det som starthandstabeller eftersom han har delat in dem i en tabell och vilka man borde göra vad med efter det och det har hänt och beroende på position osv... väldigt relevant för no limit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är absolut inget fel med starthandstabeller när man är nybörjare.

Mig hjälpte det enormt mycket i början; sen efter hand behöver man inte titta i den.

Nu behöver jag den inte alls, men hade jag inte använt den i början så hade jag säkert varit en ständig förlorare.

Istället går det ganska hyggligt och sakta men säkert ökar rullen.

 

personligen är jag alltid med på floppen OVASET mina två kort, såvida det inte är fört dyrt. Mao alla kort kan komma.

Typiskt fiskspel.

Sluta med det genast, för ditt eget bästa!

Du kan omöjligt bli en vinnare med ett sånt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
En fråga angående starthandstabeller:

 

Förresten undrar jag också hur man ska använda en starthandstabell för FL om man callar blinden och någon efter en höjer. Ska man då calla ett bet till eller lägga sig? (Skiljer sig givetvis från situation till situation, men jag menar enbart om man ska följa tabellen nu)

 

 

Kan man få ett svar på den här frågan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man få ett svar på den här frågan?

 

Generellt sett, så ska du alltid syna en höjning efter dig, om du redan limpat in. Det vore vansinne att slänga en hand bara för att någon efter dig höjer. Använd informationen du har om den person som höjer när du ser floppen. Bestäm dig då för hur du ska agera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att man kan använda starthands tabeller även för NLT vid fulla bord. Harringtons starthands tabell är den bästa jag sett hittils, mycket därför att man i den tabellen ska slå tärning och spela händer olika beroende på slumpen. Nackdelen med starthands tabeller är just att ens spel lätt blir förutsägbart.

 

Vid shorthanded är starthandstabeller mindre viktigt.

 

Om man spelar FLT vid fullt bord tycker jag starthands tabeller är oumbärliga.

 

Man måste dock komma ihåg att anpassa sig efter spelare och bordet. I vissa situationer måste man bortse ifrån tabellen och tänka lite själv!

 

De som säger anycard, har många tuffa beslut att ta när floppen kommer upp. Behärskar man den spelstilen har man kommit långt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...