Gå till innehåll

Starthandstabeller, hur bra är det?

Recommended Posts

Postad

Korttabeller och dylikt är inget att förlita sig på, käftsmäll förtjänar dom som bidrar med idioti till nybörjare.

Säg att i tabellen står det att AA är bäst... Okej, korten kommer 833JQ visas, du satsar, oj din motståndare hade par i 3:a - fyrtal.

Självklart är det bra att få ett par som mörka, desto bättre om paret är högt. Men kort som i tabeller är dåligt rankade kan ge mycket bättre utdelning än högt rankade kort.

Postad

Korttabeller är kanske inget att förlita sig på, men normalt sett är de bra mycket bättre än vad nybörjare hittar på på egen hand. Tabeller är bra redskap _om_ man vet vilka förhållanden de är anpassade till. Den mest kända, Sklansky-rankingen, utgår från ett ganska typiskt Las Vegas-bord på 20-40 nivå fixed limit. Den är sålunda inte särskilt lämplig att använda i ett smågalet no-limit game, inte heller i limit där det förekommer väldigt mycket multi-way-potter.

Korttabeller och dylikt är inget att förlita sig på, käftsmäll förtjänar dom som bidrar med idioti till nybörjare.

Säg att i tabellen står det att AA är bäst... Okej, korten kommer 833JQ visas, du satsar, oj din motståndare hade par i 3:a - fyrtal.

Självklart är det bra att få ett par som mörka, desto bättre om paret är högt. Men kort som i tabeller är dåligt rankade kan ge mycket bättre utdelning än högt rankade kort.

Nej kort som är dåligt rankade i tabeller ger inte särskilt mycket inkomster, och en hel del av dem kommer bara kosta nybörjare pengar. Låt bli de korten tills ni har klart för er hur de ska användas efter floppen.

P.S. I exemplet med AA ovan kan ju nämnas att det inte finns en chans i helvetet att en bra spelare inte skulle förlora så mycket pengar som det går, allt annat vore grovt inkompetent.

Postad

Feedback: Du har helt rätt, i den situationen med ett par på bordet och en spelare som raise:ar rätt hårt och jag sitter där med endast ett par (oavsett vilket) så skulle jag nog lägga mig på turn, samma sak om det är 3 kort som är suited eller stor chans till straight på bordet. Mina par är i sammanhanget då en relativt låg hand.

För mig som är nybörjare har tabellerna varit ett sätt att ha ett utgångsreseonemang, vilka kombinationer som är rimliga (ibland lönsama) att utgå ifrån, men att blint gå in utan att titta på vad som finns på bordet eller ens fundera över hur många utfall som kan var negativa för mig vore ju bara otroligt korkat (inte för att jag är så smart heller)! :)

Johan Hjort: Det jag har läst är just att man som nybörjare spelar för många händer, varför jag har varit rätt extrem tror jag och har just nu en pre-flop fold-rate på 90%, å andra sidan så har jag bara spelat i ett par veckor. :)

Nu har jag visserligen gått över till PL med låga stakes, även där är det relativt lika NL på samma nivå, folk går in med vad som helst, vilket har varit till fördel för mig (än så länge). Men som du skrev så är det nog lite annorlunda när stakes:en blir lite högre och det är spelare som är lite skickligare, för mig som är nybörjare så lite problematiskt, jag vill jag spela med folk som är lite skickligare men inte förlora pengar på det, pokersimulator kanske är det enda sättet att spela ett stort antal händer som inte är helt "vilda" och inte förlora för allt mycket pengar. :)

Aha, visste inte att Sklansky-rankingen var anpassad för vissa förhållanden, i min bok (Internet Hold'em) är tabellerna listade med relativt få kommentarer, dom är till stor del baserad på underlag från HPFAP har jag förstått efter att ha läst Maisons (medförfattare till HPFAP) recension på 2+2.

- QoS

Postad

Nehej du, käftsmäll kan de få som glömmer att läsa vad som står i anslutning till säkert 99% av alla starthandstabeller "Självklart är detta bara ungefärliga riktlinjer och tänk på att i en multiwaypott går suited connectors upp i värde medan par går ner i värde". Dessutom gäller, mig veterligen, alla starthandstabeller endast för fixed limit.

Du kan heller inte isolera en enda hand och säga att en dålig hand kan ge mycket bättre utdelning än en bra. Självklart vinner 33 över AA ibland (nån stans mellan 17-19% beroende på suits, för att var exakt)

I längden vinner dock AA stort över 33 och det är det alla tabeller bygger på: Vilka händer spelar bäst långsiktigt? Annars hade ju tabellen sett ut som "Starthandstabell för potter där brädan kommer att bli 833JQ" och det vore ju lite löjligt, eller hur?

Du kommer nog aldrig hitta en starthandstabell som inte rankar AA som den bästa handen...

Postad

Och sen ifall du spelar dina AA korrekt så kommer du driva ut ev 33, 83 eller annat skit. Om inte så vinner du ändå fastän du kanske förlorar potten. Eller som "The Fundemental thereom of Poker" säger: ifall du får en motspelare att göra ett misstag så vinner du ilängden, så ifall ni spelade med öppna kort och du har AA, hur många synar ett högt raise med 33 eller 83? Inte jag i alla fall.

• 2 weeks later...
Postad

Det dära var som sagt bara ett exempel. Finns ett hundrtal exempel till jag kan dra. Detta är dock ingen tråd jag startat, utan detta var ett svar på ett tidigare inlägg ang starttabeller. Självklart är AA högst, rent värdemässigt, men det jag menar är att man inte ska spela efter tabeller, personligen är jag alltid med på floppen OVASET mina två kort, såvida det inte är fört dyrt. Mao alla kort kan komma.

Postad

Jag säger det här som en komplett främling, så ta det för vad det är värt, men den strategin _kommer_ (och har) oundvikligen att kosta dig en rackarns massa pengar. Jag menar inte att du ska spela efter tabeller på något robotaktigt vis, men ingen pokerspelare i världen kan spela alla händer och fortfarande gå plus. En av mina och alla andra (eller kanske och även spelare som är duktiga) duktiga spelares största fördel är helt enkelt att man börjar med bättre kort, detta gör man genom att spela _färre_ händer än fältet. Om du nu måste spela alla händer, spela mot tre-fyra motståndare eller heads-up, då blir din strategi mer korrekt. Spelar du mot fullbord kan du lika gärna ge bort pengarna som att spela så.

Postad
Mao alla kort kan komma.

Eh jo, men att förbättra till ett par i tvåor är mycket sämre än att förbättra till ett par i ess. Poängen är inte hur ofta du sätter något på floppen utan vilket resultat du kan vänta dig när du gör det. Låga par ger dig små potter men kostar dig stora.

För att få något vettigt med AK behöver du bara sätta ett ess eller en kung.

för att få något vettigt med 47 måste du sätta minst ett tvåpar, och inte ens då har du någon särskilt intressant hand.

AK kommer helt enkelt att träffa floppen mycket oftare på ett meningsfullt vis än 47.

• 5 weeks later...
Postad

håller delvis med föregående talara, men när man sätter in små kåkar, tvåpar, trissar och fyrtal med småkort så är det mycket svårare för motspelaren att uppskatta att du har just dem korten, eftersom dom flesa inte spelar med t.ex 4 2 osv. detta innebära att man oftast kan få saftigt betalt då motspelaren som sitter med ett ess och har fyllt det känner sig säker som satan.,

Postad
håller delvis med föregående talara, men när man sätter in små kåkar, tvåpar, trissar och fyrtal med småkort så är det mycket svårare för motspelaren att uppskatta att du har just dem korten, eftersom dom flesa inte spelar med t.ex 4 2 osv. detta innebära att man oftast kan få saftigt betalt då motspelaren som sitter med ett ess och har fyllt det känner sig säker som satan.,

Det stora problemet är att om man alltid spelar t.ex. 4,2 tror jag inte situationen där du sätter ditt 2 par eller kåk kommer inträffa tillräckligt ofta för att täcka upp alla ggr du betalar för att se en flop. När det väl händer måste dessutom kort passande en annan "bra" hand finnas i spel med, för annars får du inte betalt.

I stora blinden utan föregående höjjningar anser jag är enda gången det är motiverat att spela en "skithand".. :roll:

Postad

men det är ju inte så att man jämt spelar 2 4, utan det är beroende på hur spelarna "känns". sen så är du ju inte med på 2 4 om det blir dyrt. dvs. jag spelar på bord med BB 2 dollar, eftersom jag nu tog hem en pott med 311 dollar med 42, varav kanske 180 är vinst så kan jag spela 24 90 händer när det är billit att vara med. sen om man har fått en bra känsla på lirarna så bluffar man till sig potten oavsett om man fyller eller inte. generellt sett så betyder inte pocketkorten så jävla mycket eftersom det så sällan går till showdown.

• 3 months later...
Postad
jag tycker inte man ska gå efter tabeller. ruggigt lättläst om man ser konsekvens i motspelaren...

Klart man inte ska spela blint efter tabeller, men man måste ha en aning om ungefärliga odds så man inte satsar fel, pottodds är din vän ;)

om vi säger så här då. jag är ganska ny på poker. har spelat väldigt aktivt sen jag börjat dock. så jag är uppe i ganska många händer. jag har även sett howards film och läst tabellerna också har jag läst skilanskys theory of poker blaha. och sådär.

humm. om jag ska ta mitt eget lir som exempel så håller jag på att träna på postflopspelet. mycket inspirerad av gus hansens lir.

alla som läst om "the value of deception" förstår att det ofta är helt rätt att gå med ibland eller till och med höja 6xBB på Q7 off tex. då har man köpt sig en call när motståndarn sitter med Ahög och du träffat. förstår ni hur jag menar? :S

beroende på hur jag känner spelar jag olika. om jag sitter vid ett tight bord så spelar jag gärna löst och snor många potter på att ha gått in med händer som är "off the chart"

att vara informerad om allt detta är givetvis bra. men jag råder er att itne följa tabeller. logik känsla och erfarenhet gör att man kan spela på "deception" det kan man inte göra efter tabeller.

Postad
humm. om jag ska ta mitt eget lir som exempel så håller jag på att träna på postflopspelet. mycket inspirerad av gus hansens lir.

Har du nånsin sett Gus Hansen spela fixed limit cashgames?

nej och du får gärna skriva din poäng också.

Postad
Att det inte finns någon tabell som är skapad för NL-turneringar, som är det enda du verkar diskutera.

då kan jag bara säga "det finns det visst" och hänvisa till howard lederers rulle. finns länkat till de tabellerna i en annan topic här på forumet.

Postad

Har du nånsin sett Gus Hansen spela fixed limit cashgames?

nej och du får gärna skriva din poäng också.

Gus är enligt ryktet en enorm fisk i de sammanhangen och ska ha förlorat åtskilliga hundratusen till Doyle och grabbarna.

Postad

alla som läst om "the value of deception" förstår att det ofta är helt rätt att gå med ibland eller till och med höja 6xBB på Q7 off tex. då har man köpt sig en call när motståndarn sitter med Ahög och du träffat. förstår ni hur jag menar? :S

Det är mycket oftare rätt att höja 6BB med Q7o än det är att limpa Q7o. Vidare så är jag inte så säker på att den strategin går ut på att få syn så mycket som den går ut på att stjäla potter.

Postad

En fråga angående starthandstabeller:

Gäller de flesta enbart fixed limit? Finns det några för NL/PL? På vilket sätt skiljer de sig åt? (Misstänker att man spelar låga suited connectors oftare i FL, eller?)

Jag förstår också att man inte slaviskt ska följa tabeller, men jag tycker ändå det är bra att ha någon form av riktlinje att gå efter.

Förresten undrar jag också hur man ska använda en starthandstabell för FL om man callar blinden och någon efter en höjer. Ska man då calla ett bet till eller lägga sig? (Skiljer sig givetvis från situation till situation, men jag menar enbart om man ska följa tabellen nu)

Postad

Feedback skrev:

"personligen är jag alltid med på floppen OVASET mina två kort, såvida det inte är fört dyrt. Mao alla kort kan komma."

Du glömde säga var du spelar någonstans

"Patience is a virtue"

Postad

Avd. visst fan är 72os bra om flopen visar 777. Stoppa pressarna och skriv om "starthandsmanualen" till;

Klass 1. 72

92

82

Klass 2. 83

94

52

Klass "värdelös": AA

KK

QQ