Gå till innehåll

SnG - Rimlig framtidsplan?


ji-_-ge

Recommended Posts

Och hur skulle en rimlig framtidsplan kunna se ut?

 

Det är mycket "sifferwankning" i din presentation - massvis med upprepningar av gamla godingar och bonusmatrial för att man ska kunna gotta dig så mycket som möjligt. Jag tycker det är ganska viktigt att du tar dig ur denna euforiska statistikvärld och koncentrerar dig på verkligheten.

 

Du är tidigt i din SNG-karriär och kan inte dra några solida slutsatser om ROI och annat akademiskt halvintressant. Siffror från 2+2 som uppskattar vad "bra" spelare kan tjäna är intressanta på så sätt att du efter många hundra (helst mer än 1000) turneringar kan jämföra dina resultat med dessa, vilket kan vara till viss hjälp när man värderar och planerar sitt vidare spel. Man kan också ha dessa siffror som mål, men knappast som prognos tycker jag.

 

Just nu tycker jag du ska ta dina hårt förvärvade $528 att mala $10+1. Om du lirar $30+3 finns det en stor risk att du blir av med allt. I $10+1 har du självförtroende och kan rytmen. Trots ett litet underlag kan man redan nu säga att det är stor chans att du är en klar vinnare där. Så lira några hundra till och om om du är nöjd med ditt resultat så tar du ett skott på $20+1. Där kan du antagligen räkna med att efter inskolning och invänjning göra nästan lika bra ROI som på $10+1. Se där har vi en någorlunda rimlig prognos för din ROI i $20+1.

 

Längre än så ska du inte behöva planera tycker jag.

 

När jag började lira SNG seriöst så hade jag en ROI på 28% för mina första 1000 starter. I mina följande 1000 hade jag 14% ROI. Som du ser får man aldrig något säkert värde på ROI.

 

Your milage may vary.

 

--- Callahan

 

PS. Posta lite intressanta SNG-händer att diskutera förresten. Det är för lite av den varan på forumet tycker jag.

 

 

tack för detta mycket givande svaret :D

Jag får nog sluta med att kolla så mycket på siffror nu i starten och koncentrera mig på att förbättra mitt spel ordentligt och sen när jag börjar närma mig 1000 händer så kan jag då jö en liten utvärdering vad som är rimligt. Sen så lirar jag bara 10+1$ SnG nu. SKa ha 40-50 inköp innan 20+2$, eller är 50 inköp för mycket?

Sen så använder jag pokeroffice nu, är pokertracker att rekomendera en spelare som antagligen har mycket läckor att täppa till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om han inte har allt för mycket statistik kan det väl vara troligt att man förlorat bra mycket mer coinflips än vad man vunnit?

Det är möjligt, men inte troligt. Jag baserar det inte så mycket på att han borde ligga väldigt nära 50/50 (det kan han ju avvika hyffsat mycket från) utan att han faktiskt plussat ganska rejält. Torskar man 75% av sina coin-flips så blir det väldigt svårt att plussa om man inte har sjuk tur med att få superbra lägen som är mycket bättre.

 

Då har du inte lirat 10$ SnG ;) Har man AK får man nästan alltdid med sig en Ax all in, har man set så dubblar man o.s.v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

riktigt så dåliga är ju inte alla på de lägre nivåerna. Däremot tycker jag mig sett lite värre spel på 200+15 än på 100+9, någon som iaktagit samma fenomen?

 

En anledning kan ju vara att folk hoppar in på högsta för att ta ett skott. Men antagligen är det bara en tillfällighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

riktigt så dåliga är ju inte alla på de lägre nivåerna. Däremot tycker jag mig sett lite värre spel på 200+15 än på 100+9, någon som iaktagit samma fenomen?

 

En anledning kan ju vara att folk hoppar in på högsta för att ta ett skott. Men antagligen är det bara en tillfällighet.

 

Tillfällighet, 215$ är svårare än 109$.

 

Angående OP så är det onödigt att göra en plan eftersom slumpen kommer sabba eventuell plan ändå förutom på väldigt väldigt lång sikt (= låångt över 1000 sngs).

När jag lirade mycket på 55$ nivån så hade jag perioder över 500 sngs med runt 25% ROI och ibland -5%ROI.

Du kan utan vidare vara en vinnande spelare och ändå vara back efter 500 sngs.

 

Koncentrera dig på att spela så bra som möjligt och välj en "buyinformel" som passar dig (helst 50 buyins för nästa lvl). En nersving på 20 buyins händer alla spelare för eller senare och många upplever ännu större (speciellt om man tiltar lite smått utan att fatta det själv)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] Sen så lirar jag bara 10+1$ SnG nu. Ska ha 40-50 inköp innan 20+2$, eller är 50 inköp för mycket?

 

Det här handlar mycket om hur du känner faktisk. En del människor kan tänka sig att spela snorhögt med liten bankroll, kanske gula helt och få börja om. Kanska började du spela nätpoker med någon liten summa som du kan tänka dig att köpa in för igen och börja om.

 

En del spelar så högt deras bankroll tillåter baserat på någon matematisk modell som gör det nästan omöjligt att man blir av med hela rullen. Det är den approachen du verkar fiska efter och som brukar diskuteras på forumen. Problemet är att bankroll-kravet är baserat på ens ROI, som inte är känt. Detta är en gissning utan att räkna något, men 40-50 buy-ins är nog rimligt om du har en ROI på 20% eller så (förutsätter så klart att du går ner i limit när du går under 40-50 buy-ins för nivån närmast under).

 

Jag spelar mer konservativt än så. Jag trivs inte med tanken att förlora en stor del av min bankroll, så jag tar det mycket långsamt genom nivåerna. Om jag förlorar mycket under en tid så går jag ner i nivå tills jag vunnit tillbaka pengarna och självförtroendet. I princip kan man se det som jag egentligen räknar som ovan fast med en "mental bankroll" som är mindre än min verkliga bankroll. En annnan anledning till att jag tror detta är sunt, speciellt om man är ny i gemet, är att det är stor risk att man överskattar sin förmåga att vinna och när man gör det det så är ens bankrollkrav högre än vad man räknat ut.

 

Sen så använder jag pokeroffice nu, är pokertracker att rekomendera en spelare som antagligen har mycket läckor att täppa till?

 

Kan inte svara på detta för jag har bara använt PT lite och aldrig PO, så jag är lite nyfiken själv. Tycker i alla fall att nästan alla borde tjäna på att använda dels game time-info (som visar statisk för spelarna vid bordet), dels en detaljerad databas över alla spelade händer.

 

--- Callahan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag det är svårt att "hitta läckor" mha något statistikprogram. Du kommer få väldigt svårt att få in tillräckligt många händer av en viss typ för att säga någonting.

 

Jag föredrar Pokertracker + PA Hud när jag spelar. Körde Pokeroffice tidigare men det tar mycket mer datorkraft. Och jag använder det bara för att se motståndarnas stats, inte för att hålla koll på mina resultat etc.

 

Inköp rekommenderar jag att ha MÅNGA. Dels för att du kommer torska många på raken ibland och att kliva ner i nivå är så jävla frustrerande att det bör undvikas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10+1s-30+3s, ITM ~42%, ROI ~30%

55s-215s, ITM ~40%, ROI ~20%

 

Dem på 2+2 säger ju som sagt att 30% ROI på dem lägsta nivåerna är fullt möjligt för bra spelare(vilket jag anser mig vara). Men du säger att: "(jag tror i vart fall inte att jag klarar av en ROI på 30% på någon nivå)". Är dem okuniga på 2+2?

 

Jag tror du har missförstått vad som avses på 2+2. Det är vad en expert kan ha i längden. Och för 215s är 20% i princip omöjligt så siffrorna är lite i överkant. Och jag känner inte till någon som haft 30% ROI på 33s över en tillräckligt lång serie för att det skall vara relevant. Iofs flyttar folk som möjligtvis skulle ha kapacitet att klara det vidare upp. Kanske en ZeeJustin eller Gigabet skulle fixa 30% på 33s i längden.

 

Om du är en duktig SnG-spelare ser följande mål mer realistiska ut.

 

11s: 25%

22s: 20%

33s: 15%

 

Och skulle det visa sig att du har lägre i längden är det ingenting att skämmas över utan skulle vara fullt normalt för en bra spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10+1s-30+3s, ITM ~42%, ROI ~30%

55s-215s, ITM ~40%, ROI ~20%

 

Dem på 2+2 säger ju som sagt att 30% ROI på dem lägsta nivåerna är fullt möjligt för bra spelare(vilket jag anser mig vara). Men du säger att: "(jag tror i vart fall inte att jag klarar av en ROI på 30% på någon nivå)". Är dem okuniga på 2+2?

 

Läser och postar huvudsakligen på 2+2 (Efter som man inte får sina inlägg/trådar om skrivna/ändrade där). De siffror som du hänvisar är vad som är den absolut högsta tänkbara ROI/ITM över ett stort antal turneringar (1000-2000st) har för mig att de togs fram för att slipp inlägg som "What u think of my stats: ROI 40% 200SnG's", rätta mig om jag har fel. Tror att det skulle vara svårt även för någon som spelar 215 att gå ner och ha en ROI på 30% över 1000 SnG's på 11-33 nivån, iaf med 4+ bord.

 

*Jag håller med - Hjort*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Poker plan SnG

 

Itm, Roi, och antal inköp

 

11$: Itm: 40%. Roi: 30%. Inköp: 40 st = 440$

 

22$: Itm: 38%. Roi: 25%. Inköp: 50 st = 1100$

 

33$: Itm: 35%. Roi: 20%. Inköp: 50st = 1650$

 

 

 

Plan:

 

8 SnG/dag. 56 SnG/vecka. 224 SnG/månad.

 

 

11$:

 

$/Dag: 8(Antal Sng/dag) * 11(Kostnad/SnG)*0.3/(Roi) = 25$

 

$/Vecka: 56(Antal Sng/dag) * 11(Kostnad/SnG)*0.3/(Roi) = 175$

 

$/Månad: 224(Antal Sng/dag) * 11(Kostnad/SnG)*0.3/(Roi) = 700$

 

 

 

 

22$:

 

$/Dag: 8(Antal Sng/dag) * 22(Kostnad/SnG)*0.25/(Roi) = 45$

 

$/Vecka: 56(Antal Sng/dag) * 22(Kostnad/SnG)*0.25/(Roi) = 315$

 

$/Månad: 224(Antal Sng/dag) * 22(Kostnad/SnG)*0.25/(Roi) = 1260$

 

 

33$:

 

$/Dag: 8(Antal Sng/dag) * 33(Kostnad/SnG)*0.2/(Roi) = 55$

 

$/Vecka: 56(Antal Sng/dag) * 33(Kostnad/SnG)*0.2/(Roi) = 385$

 

$/Månad: 224(Antal Sng/dag) * 33(Kostnad/SnG)*0.2/(Roi) = 1540$

 

 

 

Ser denna framtidsplan rimlig ut för en rätt så bra SnG lirare.

 

* Flytt till Turneringspoker - QoS *

 

 

HAHAHAHAAH, nu kan jag verkligen skratta åt mina siffror. Dem är ju inte speciellt realistiska. Har spelat en hel del sen dess och har verkligen sett att jag är en vinnande spelare.

 

Har sedan dess skissat på en ny (idiotisk?) plan.

 

11s: Roi: 25%, 24 SNG/Dag, 460$/Vecka. Bankrulle: 550$

22s: Roi: 20%. 24SNG/Dag, 740$/Vecka. Bankrulle: 2200$

33s: Roi: 15% 24SNG/Dag, 831$/vecka. Bankrulle: 4950$

 

Ligger en bit över denna resultatmässigt men ligger efter i mängden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte varför man sätter ett mål att ha si och så mycket % ITM och ROI. Sätt ett mål att du bara ska spela när du spelar bra, sätt ett mål istället hur många sngs du ska spela. Känns kallt att sätta ett % mål när det handlar om ett turspel där du fortfarande kan vara minus efter 300 sngs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för alla dessa ROI siffror, så skulle jag vara mer intresserad av hur många SnG man kan spela på en dag. Skulle vara kul att höra från några SnG grinders hur många de kör per dag/vecka/månad i snitt.

 

Utan att ha några erfarenheter av det, så tycks det som man borde kunna köra runt 30-50st per dag iaf. Speciellt om man har mer än en skärm. Kör man 50st per dag så blir det iaf 1000+ per månad. Man får ju räkna in lite vilodagar också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har som mest spelat 5 Sng på en dag men så är jag ingen utpräglad SnG spelare. Har den senaste månaden spelat 1 per dag i genomsnitt med en ROI av 28% och ITM av 41% vilket får vara hyfsat. Ofta brukar jag kombinera spel i MTT med spel i SnG.

 

Hur många SnG man kan spela är väldigt beroende på var man spelar och vilken typ man spelar. På vissa siter får man 800 marker andra får man 1500 marken. På vissa är det 3 min per höjning av blinds (turbo) och på andra 12 min per nivå.

 

ROI och ITM och vinst/timme är mera intressanta faktorer att titta på än hur många SnG man kan spela per dag. Men kan du spela 4 st samtidigt och de tar 45 min per styck så blir det 32 stycken på 6 timmars spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...