Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Poker plan SnG

Itm, Roi, och antal inköp

11$: Itm: 40%. Roi: 30%. Inköp: 40 st = 440$

22$: Itm: 38%. Roi: 25%. Inköp: 50 st = 1100$

33$: Itm: 35%. Roi: 20%. Inköp: 50st = 1650$

Plan:

8 SnG/dag. 56 SnG/vecka. 224 SnG/månad.

11$:

$/Dag: 8(Antal Sng/dag) * 11(Kostnad/SnG)*0.3/(Roi) = 25$

$/Vecka: 56(Antal Sng/dag) * 11(Kostnad/SnG)*0.3/(Roi) = 175$

$/Månad: 224(Antal Sng/dag) * 11(Kostnad/SnG)*0.3/(Roi) = 700$

22$:

$/Dag: 8(Antal Sng/dag) * 22(Kostnad/SnG)*0.25/(Roi) = 45$

$/Vecka: 56(Antal Sng/dag) * 22(Kostnad/SnG)*0.25/(Roi) = 315$

$/Månad: 224(Antal Sng/dag) * 22(Kostnad/SnG)*0.25/(Roi) = 1260$

33$:

$/Dag: 8(Antal Sng/dag) * 33(Kostnad/SnG)*0.2/(Roi) = 55$

$/Vecka: 56(Antal Sng/dag) * 33(Kostnad/SnG)*0.2/(Roi) = 385$

$/Månad: 224(Antal Sng/dag) * 33(Kostnad/SnG)*0.2/(Roi) = 1540$

Ser denna framtidsplan rimlig ut för en rätt så bra SnG lirare.

* Flytt till Turneringspoker - QoS *

Postad

Nej den ser inte rimlig ut, visst är dina siffror möjliga men de är verkligen inte troliga för någon som lär sig spelet (jag tror i vart fall inte att jag klarar av en ROI på 30% på någon nivå). Som förstamål är 10% ROI ett enormt mycket rimligare mål och svårt nog i sig (jag vet, det kommer inte se ut så i början eftersom värdet fluktuerar väldigt mycket då).

Sen måste jag säga att 8 SnG per dag är lite futtigt, sikta på att lära dig multitabla istället så tar du 30 per dag utan någon enorm ansträngning.

Du får nog också ta och titta lite närmare på vad dina beräkningar faktiskt betyder. För att din $33-beräkning ska gå ihop så måste du komma på första plats ungefär lika ofta som du kommer på tredje och andra sammanlagt. Och jag har svårt att tänka mig att någon är i närheten av att vara så bra.

Postad
vad betyder Roi?

Return On Investment. Vilket uttrycks som proportionen mellan det belopp som över/understiger summan man investerar. Det är ett sätt att mäta framgången relativt till insatsnivån för turneringar eftersom big blinds eller big bets inte är särskilt applicerbart.

Ett exempel: En spelares snittresultat per $33-SnG är $36. Snittresultatet överstiger alltså investeringen med $3 och proportionen mellan $3 och $33 är 1/11. Vilket uttryckt i procent är ungefär 9%. Således har spelaren en ROI på +9%. Skulle hans snittresultat istället varit $30 så hade han haft en ROI på -9%.

Postad

okej tack. Hittade efter lite sökning på google en förklaring på engelska, men din var bättre.

På pokerprophecy kan man få sin ITM%, någon som vet lätt sätt att se sin ROI%? Jag har spelat ca. 200 SnG's alldeles för lite för att "lita" på förväntade vinsten?

Postad
På pokerprophecy kan man få sin ITM%,

Den siffran har åtminstone tidigare varit off med några enheter hit eller dit, så ta det med en nypa salt.

någon som vet lätt sett att se sin ROI%?

Nix.

Jag har spelat ca. 200 SnG's alldeles för lite för att "lita" på förväntade vinsten?

Definitivt.

Ett bra sätt att titta på hur ens värden utvecklas över tid är genom SnG-tracker som på ett hyffsat pedagogiskt sätt ritar grafer över ens data. Genom att titta på ROI-grafen så får du en ganska hyffsad bild över hur mycket den kan tänkas svänga över ett par hundra händer.

Postad
Enligt planen kan man se att det är lönsammast med $33 sng. Slutsatsen bör vara att spela $33 :D

Han vill juh ha rulle till det med. Jag känner honom irl och vet att han är väldigt duktig på sng's. Jag håller med Hjort att 30% ROI låter lite mycket men samtidigt ska man tänka på att han lirar på Party;)

Postad
Han vill juh ha rulle till det med. Jag känner honom irl och vet att han är väldigt duktig på sng's.

Inte för att vara elak, men för att vara väldigt duktig så måste man ha så pass mycket erfarenhet att man har rätt bra känsla för sånt här. Plus att man rimligen också bör ha dragit ihop en rulle till 109:or iallafall.

Postad
Nej den ser inte rimlig ut, visst är dina siffror möjliga men de är verkligen inte troliga för någon som lär sig spelet fall .

Vi alla lär väl oss spelet? Eller känner du dig fulllärd? Om du menar att jag är en nybörjare så anser jag mig själv vara bra. Har inte spelat mot en enda spelare som jag tycker är bättre än mig på 10$ nivån. Och jag vet också att dem spelar mycket konstigt på 20$ SnG.

Sen måste jag säga att 8 SnG per dag är lite futtigt, sikta på att lära dig multitabla istället så tar du 30 per dag utan någon enorm ansträngning.

Tyvärr så stödjer Eurobet bara 4 bord åt gången. Så lira 30 SnG med dem förutsättningarna tar ca 4-5H. Vilket jag inte har tid med varje dag. Då kan jag passa på att fråga om det är värt att byta från Eurobet där jag spelar bara för att jag har rakeback deal där(hoppas detta inte bryter mot reglerna) till Party där man kan lira allafall 8 bord? Alltså om 4 mer bord väger upp RB.

10+1s-30+3s, ITM ~42%, ROI ~30%

55s-215s, ITM ~40%, ROI ~20%

Dem på 2+2 säger ju som sagt att 30% ROI på dem lägsta nivåerna är fullt möjligt för bra spelare(vilket jag anser mig vara). Men du säger att: "(jag tror i vart fall inte att jag klarar av en ROI på 30% på någon nivå)". Är dem okuniga på 2+2?

Var kan man i inägget se hur du presterat innan? (för att veta om det är rimligt)

Ska längs ner posta min statistik.

Enligt planen kan man se att det är lönsammast med $33 sng. Slutsatsen bör vara att spela $33 :D

Om jag inte skulle tro att det var lönsammare att spela 33$ än 22$ så skulle jag aldrig nånsin spela 33$. Bara man har rulle och utvecklas som pokerspelare så bör lönsammheten öka ju högre nivå man spelar på om man tar långsamma steg uppåt och hela tiden känner att man har en edge mot dem man lirar mot.

Han vill juh ha rulle till det med. Jag känner honom irl och vet att han är väldigt duktig på sng's. Jag håller med Hjort att 30% ROI låter lite mycket men samtidigt ska man tänka på att han lirar på Party;)

Tack att nån tror på mig ;)

Har bara bokfört mitt spel i pokeroffice i ca 1 månad så jag har inte så många sng att gå på…

Statistik:

5$ Fixed: 43 st. +107$. ITM: 51%. ROI: 41%.

5$ NL: 68 st. -18$. ITM: 33%. ROI: -4%

10$ Fixed: 76 st. +284$. ITM: 42%. ROI: 34%.

10$ NL: 63 st. +117$. ITM: 36%. ROI: 17%.

20$ fixed: 1 st. +38$. ITM: 100%. ROI: 173%

Totalt: +528$ på 251 SnG.

Kan utan att “whina” säga att jag har förlorat mängder mer coinflips än jag vunnit. Har också råkat på mega bad beats flera gånger, men men, thats poker :lol:

Postad
Vi alla lär väl oss spelet? Eller känner du dig fulllärd?

Nej, jag är inte i närheten av fullärd och tycker att det finns många som spelar mycket bättre än mig.

Om du menar att jag är en nybörjare så anser jag mig själv vara bra.

Av din post så drog jag slutsatsen att du är nybörjare ja. Hur länge har du spelat?

Att du är nybörjare innebär inte att du spelar som en total tomte, men det sätter ju en övre gräns på hur bra du rimligen kan vara. Jag tror att du uppskattar din skicklighet till en hyffsad bit över den gränsen.

Men om man inte spelat åtminstone 1000 SnG så kan jag inte se att man skulle kunna vara särskilt bra. Man saknar helt enkelt erfarenheten.

Har inte spelat mot en enda spelare som jag tycker är bättre än mig på 10$ nivån. Och jag vet också att dem spelar mycket konstigt på 20$ SnG.

Frågan är inte alls om du är bättre än dina motståndare eller inte, det tror jag säkert att du är. Frågan är hur mycket, och det tror jag du överskattar.

Tyvärr så stödjer Eurobet bara 4 bord åt gången. Så lira 30 SnG med dem förutsättningarna tar ca 4-5H. Vilket jag inte har tid med varje dag. Då kan jag passa på att fråga om det är värt att byta från Eurobet där jag spelar bara för att jag har rakeback deal där(hoppas detta inte bryter mot reglerna) till Party där man kan lira allafall 8 bord? Alltså om 4 mer bord väger upp RB.

Fyra bord är väl gränsen för alla partysiter vad jag vet. Däremot kan du ju ha konto på flera skins simultant, och det ska väl inte vara supersvårt att skaffa RB på de ställen där du spelar.

Dem på 2+2 säger ju som sagt att 30% ROI på dem lägsta nivåerna är fullt möjligt för bra spelare(vilket jag anser mig vara). Men du säger att: "(jag tror i vart fall inte att jag klarar av en ROI på 30% på någon nivå)". Är dem okuniga på 2+2?

Nej, de är inte okunniga på 2+2. Men dels tror jag inte att jag personligen klarar så bra ROI på låglimitnivåer och dels så ser jag "bra spelare" som antagligen bra mycket bättre än vad du ser dem som och dels ser jag det som ett tak, inte en norm för vad bra spelare klarar.

Tack att nån tror på mig ;)

Jag tror säkert du klarar det här (dvs bli en vinnande SnG-spelare som drar in lite deg), men det är bra mycket bättre om du börjar med hyffsat låga förväntningar och höjer dem efter en hand. Annars finns det mycket stor risk för besvikelse och frustration i stora mått. Och om du skulle börja räkna med att det här är pengar som kommer in så kan det bli riktigt jobbigt.

Kan utan att “whina” säga att jag har förlorat mängder mer coinflips än jag vunnit.

Det tror jag faktist inte på och även om du förlorar 75% av dem så är det likväl whinande det handlar om.

Postad

På $11 ligger du just nu på en ROI på 17%, vilket är ganska(väldigt) långt ifrån de uppsatta målen. Kör 200 totalt får vi se var du hamnar och kanske se om dina mål är rimliga. Tyvärr jag tänker inte lägga upp någon framtidsplan åt dig :cry:

Postad

Eftersom du låste min tråd så snabbt hjort så tar jag det lite OT här.

Angående att lira 2 party skins samtidigt:

Men då undrar jag om det kan dyka upp några komplikationer då? nått man behöver tänka på förutom att inte lira samma bord?

Postad
Eftersom du låste min tråd så snabbt hjort så tar jag det lite OT här.

Jag låste inte din tråd, gissningsvis var det någon i duon Qubo som var framme.

Sen har jag funderat lite på var variansen är störst. NL eller fixed SnG?

Ingen aning faktiskt, spontant skulle jag säga SnG, även om det är lite svårt att direkt jämföra insatsnivåer innan ens värden stabiliserat sig. Om inte annat är SnG jäkligt mycket enklare.

Postad
Och hur skulle en rimlig framtidsplan kunna se ut?

Det är mycket "sifferwankning" i din presentation - massvis med upprepningar av gamla godingar och bonusmatrial för att man ska kunna gotta dig så mycket som möjligt. Jag tycker det är ganska viktigt att du tar dig ur denna euforiska statistikvärld och koncentrerar dig på verkligheten.

Du är tidigt i din SNG-karriär och kan inte dra några solida slutsatser om ROI och annat akademiskt halvintressant. Siffror från 2+2 som uppskattar vad "bra" spelare kan tjäna är intressanta på så sätt att du efter många hundra (helst mer än 1000) turneringar kan jämföra dina resultat med dessa, vilket kan vara till viss hjälp när man värderar och planerar sitt vidare spel. Man kan också ha dessa siffror som mål, men knappast som prognos tycker jag.

Just nu tycker jag du ska ta dina hårt förvärvade $528 att mala $10+1. Om du lirar $30+3 finns det en stor risk att du blir av med allt. I $10+1 har du självförtroende och kan rytmen. Trots ett litet underlag kan man redan nu säga att det är stor chans att du är en klar vinnare där. Så lira några hundra till och om om du är nöjd med ditt resultat så tar du ett skott på $20+1. Där kan du antagligen räkna med att efter inskolning och invänjning göra nästan lika bra ROI som på $10+1. Se där har vi en någorlunda rimlig prognos för din ROI i $20+1.

Längre än så ska du inte behöva planera tycker jag.

När jag började lira SNG seriöst så hade jag en ROI på 28% för mina första 1000 starter. I mina följande 1000 hade jag 14% ROI. Som du ser får man aldrig något säkert värde på ROI.

Your milage may vary.

--- Callahan

PS. Posta lite intressanta SNG-händer att diskutera förresten. Det är för lite av den varan på forumet tycker jag.

Postad
Sen har jag funderat lite på var variansen är störst. NL eller fixed SnG?

Överhuvudtaget går det nästan inte att påverka sin varians i en SNG genom att välja spelform eller strategi eller typ av motstånd. Variansen i SNG uppstår i den mycket chansartade fördelningen av prisplatserna som ju är oundviklig och i princip samma vad man än spelar.

Som exempel är det ju självklart att en spelare med tex 13% 1:a, 2:a och 3:e i både FL och NL har exakt samma varians i FL och NL.

--- Callahan

Postad
Kan utan att “whina” säga att jag har förlorat mängder mer coinflips än jag vunnit.

Det tror jag faktist inte på och även om du förlorar 75% av dem så är det likväl whinande det handlar om.

Om han inte har allt för mycket statistik kan det väl vara troligt att man förlorat bra mycket mer coinflips än vad man vunnit?

Kan ju berätta om en professor i sannolikhetslära som bad sina elever gå hem och singla slant 500 ggr. Genom att bara överblicka resultaten snabbt kunde han snabbt avgöra vilka som verkligen singlat slanten 500 ggr och vilka som fuskat.

Slutsatsen är att människan har svårt att förstå sig på slumpen. Så att förlora 8/10 coinflips är ju inte direkt onormalt. Det är mer onormalt att det aldrig sker isf...

Postad
Om han inte har allt för mycket statistik kan det väl vara troligt att man förlorat bra mycket mer coinflips än vad man vunnit?

Det är möjligt, men inte troligt. Jag baserar det inte så mycket på att han borde ligga väldigt nära 50/50 (det kan han ju avvika hyffsat mycket från) utan att han faktiskt plussat ganska rejält. Torskar man 75% av sina coin-flips så blir det väldigt svårt att plussa om man inte har sjuk tur med att få superbra lägen som är mycket bättre.