Gå till innehåll

När ska man börja "Counting Outs"?


magu01

Recommended Posts

Tjena!

 

När man läser om att räkna outs så verkar det som om man måste sätta sina motståndare på en hand för att tex kunna räkna halva outs mm.

 

Detta måste ju göra att förmågan att läsa sin motståndares händer kommer i första hand när man ska plugga in detta förmåga!

 

Man har ju inte mycket nytta av att räkna outs om man hela tiden sätter fel händer på sina motståndare!

 

Är det någon som har en uppfattning om hur mycket spelet påverkas av att man sätter sina motspelare på fel händer?

 

Kanske är det till och med dumt att börja räkna outs innan man behärskar det?

 

* Rubrikpill - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte sätta motståndare på händer när du räknar outs. Det räcker med att du ser vilken hand som är bäst med korten på brädan (alltså nötterna).

 

Om det t ex ligger ett öppet par på floppen så är nötterna alltid fyrtal (om det inte finns chans till straight flush). Om det är mycket action med en flopp med öppet par så är det ganska sannolikt att någon har triss eller t om kåk. I det läget är det inte så smart att dra efter till exempel stege eller färg.

 

Detsamma gäller att man får vara försiktig om man drar efter stege om det ligger tre färgkort på floppen.

 

Om floppen däremot kommer:

279 i olika färger och du har 8 10 så är det ett mycket gynnsamt läge att dra efter stege.

 

När du väl sett att om du får in dina outs så kommer din hand att troligtvis vara bäst (man kan sällan vara helt säker i poker), då är det bara att sätta igång att jämföra chansen att du får in dina outs mot pottoddsen du får när du synar. Men det finns det redan massa trådar om, så det orkar jag inte ta här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte sätta motståndare på händer när du räknar outs.

Sätt inte din motståndare på en hand, sätt honom på många händer. Att bestämma sig för att någon har exempelvis TPTK är bara orimligt, och är nästan aldrig en bra förutsägelse (i den meningen att den var rätt när den gjordes).

 

Problemet med att bara räkna nöt-outs är ju att man missar att räkna en massa outs som kan vara bra, såsom när man drar till färg med två överkort. Det räcker med att nöja sig med vilka kort som är troliga att göra en bättre hand åt en motståndare, exempelvis så är J:et inte något vidare som par-out på en 69T-flopp, eftersom det så lätt kan ge någon tvåpar eller stege.

 

Detsamma gäller att man får vara försiktig om man drar efter stege om det ligger tre färgkort på floppen.

Det är inte så lyckat att dra till stege ens när det ligger två färgkort på brädan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav bara exempel på situationer där det närmast är svart-vitt hur man ska göra, för att göra förklaringen enkel. I dom flesta situationer är man dock inte säker på om ens outs ger en bästa handen etc.

 

Till exempel är det ofta det är rätt att syna med stegdrag med två färgkort på bordet, exemepvis när någon bettar minimumbet på $1 på floppen in i en pott på $23. Men i såna lägen brukar jag ibland syna utan outs alls eftersom jag nästan tar illa upp när folk bettar så. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt inte din motståndare på en hand, sätt honom på många händer. Att bestämma sig för att någon har exempelvis TPTK är bara orimligt, och är nästan aldrig en bra förutsägelse (i den meningen att den var rätt när den gjordes)

 

Fråga 1

Hur i helv-te ska man hinna räkna outs om man ska sätta flera händer per motståndare? Säg att jag har tre mot mig dessutom?

 

Frråga 2

Om jag får det till 7outs med motståndarens ena "gissade" hand och 11 med hans andra (tex), blir det 7+11/2=9,5 outs som är svaret då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du drar mot nötterna är det väl inga problem. Om du drar mot en hand som faktiskt kan bli slagen även om ett av de kort du vill se vänds upp måste du reducera dina outs till ett värde lägre en antalet "bra kort".

 

Jag antar att det finns folk som är superskickliga på att sätta motståndarna på händer, och då är det ju inga problem. Själv brukar jag bara tänka efter lite snabbt hur handen har spelats och sen dra till med nåt. Om jag är väldigt osäker uppskattar jag mer pessimistiskt.

 

Det är inte så lyckat att dra till stege ens när det ligger två färgkort på brädan.

 

Det kan det visst vara. Så länge man inte räknar kort av just den färgen som outs är det hur lyckat som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv brukar jag bara tänka efter lite snabbt hur handen har spelats och sen dra till med nåt. Om jag är väldigt osäker uppskattar jag mer pessimistiskt.

 

Misstänker att det är så man får göra. Kommer förmodligen bli en del fel i början. Men det kanske man kalibrerar rätt ganska snabbt ? Har väll med timmar vid bordet att göra kan jag tänka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att det är så man får göra. Kommer förmodligen bli en del fel i början. Men det kanske man kalibrerar rätt ganska snabbt ? Har väll med timmar vid bordet att göra kan jag tänka!

 

Jag resonerar som så att det finns mycket större möjligheter för mig att göra rejäla fel om jag sitter och försöker sätta folk på händer än om jag bara gör en grov uppskattning av det allmäna läget.

 

Men jag tror att det är som du säger, det blir lättare ju mer man spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så lyckat att dra till stege ens när det ligger två färgkort på brädan.

Det kan det visst vara. Så länge man inte räknar kort av just den färgen som outs är det hur lyckat som helst.

 

 

hmm.. möjligtvis om det ligger en gigantisk summa pengar i potten och du får dra nästan gratis.. sällan man får odds till ett sånt drag. Beror kanske iofs var man spelar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan det visst vara. Så länge man inte räknar kort av just den färgen som outs är det hur lyckat som helst.

Nej, du har ännu färre outs än så. Orsaken är att du fortfarande kan bli utdragen från turn till river. Samt att du förstås även måste bli av med lite pengar i snitt de gånger du träffar stegen på ett färgkort. Detta gäller inte lika mycket i big-bet som i fixlimit eftersom du där kan göra det dyrt för färgen att dra ut dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få odds till en 6-outare händer väl ganska ofta, i big bet som i fixed? Kanske inte big bet där man lirar med skickliga spelare som vet hur man förstör odds, men på de lägre nivåerna med mycket tomtar som gillar att beta minimum.

 

Visserligen, men som Johan så vist sade, du har färre outs än sex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite överslagsräkning visar att man kan räkna outsen för att man sätter sin stege utan att det kommer färgkort på det andra kortet till ungefär 5 outs,. Låter detta rimligt eller helt åt helvete?

Låter rimligt. Men du får ju också komma ihåg att sannolikheten för att du inte kan ta ordentligt betalt på rivern också ökar, dels genom att du kan vara rädd för färgen och dels genom att motståndaren faktiskt var på ett färgdrag och alltså inte betalar av alls.

 

Men visst kan det bli bra betalt på en sex-outare om du kör mot en tomte och ser till att vara vettig vad gäller att få in pengarna. Men två färgkort på brädan drar alltid ned värdet på din hand om du inte har åtminstone ett kort i den färgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du har ännu färre outs än så. Orsaken är att du fortfarande kan bli utdragen från turn till river. Samt att du förstås även måste bli av med lite pengar i snitt de gånger du träffar stegen på ett färgkort. Detta gäller inte lika mycket i big-bet som i fixlimit eftersom du där kan göra det dyrt för färgen att dra ut dig.

 

Ah, jag tänkte mig att det bara var femte gatan kvar. Med två kort kvar att se blir det ju mycket lurigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...