morberg Postad 31 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 31 Maj , 2007 Vem tackar nej till hög varians? =) Det var det svaret jag var ute efter. Men om man inte tål varians spelar man nog för högt. Jag väljer att syna eftersom jag som gammal FL-spelare flinar i ansiktet på Fisher Price-variansen i NL. Fi visar upp A4s och min hand står sig. Inte för att det har någon betydelse. Hoppas på att snart ha krånglat mig ur min lilla dipp så att jag kan prova på NL200 en smula. Citera
Gyre Postad 31 Maj , 2007 Rapport Postad 31 Maj , 2007 Det var det svaret jag var ute efter. Men om man inte tål varians spelar man nog för högt. Man är ju helt fel ute om man viker här pga variansen. Vår equity mot en random hand med niorna där av strax över 70%, vågar/vill man inte ta den synen är det dags att lägga poker på hyllan för alltid i mina ögon. För mig finns det ingen anledning att ge upp någon situation man tror är profitabel, gör man det spelar man antingen för högt eller är en liten fegis Citera
morberg Postad 9 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 9 Juni , 2007 Är detta ett bättre sätt att spela AK på mot okänd fi? Party Poker No Limit Holdem Ring game Blinds: $1/$2 6 players Converter Stack sizes: UTG: $213.60 morberg: $196 CO: $280.13 Button: $302.15 SB: $268.95 BB: $143.40 Pre-flop: (6 players) morberg is UTG+1 with A K UTG folds, morberg raises to $7, CO raises to $20, 3 folds, morberg calls $13 (pot was $30). Flop: 6 8 9 ($43, 2 players) morberg checks, CO bets $46, morberg folds. Uncalled bets: $46 returned to CO. Results: Final pot: $43 Citera
Gyre Postad 9 Juni , 2007 Rapport Postad 9 Juni , 2007 Jag har inget emot det mot en okänd, givetvis 4-bett mot nån aggro kille. Citera
morberg Postad 10 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 10 Juni , 2007 Jag har inget emot det mot en okänd, givetvis 4-bett mot nån aggro kille. Jag tycker bara det känns så vekt (ffa att check-folda floppen), men jag hör vad du säger. Jag har överspelat mina AK förr och behöver sluta. Och nu, för att parafrasera Monty Python, till något helt annat (hm, det blev nog ett citat snarare än en parafras): TV-serietips för er som får in amerikanska kanaler: How I met your mother. Riktigt kul sitcom. Och sen ett litet boktips: Nassim Nicholas Talib, berömd för Fooled by Randomness, har släppt en ny bok: The Black Swan. Jag har inte läst den, men recensionen i The Economist var om inte glödande så i alla fall het. Gjutet köp. Sedär, ni får er inte bara poker till livs i denna dagbok. Ha det! Citera
thefman Postad 10 Juni , 2007 Rapport Postad 10 Juni , 2007 Man är ju helt fel ute om man viker här pga variansen. Vår equity mot en random hand med niorna där av strax över 70%, vågar/vill man inte ta den synen är det dags att lägga poker på hyllan för alltid i mina ögon. För mig finns det ingen anledning att ge upp någon situation man tror är profitabel, gör man det spelar man antingen för högt eller är en liten fegis Jag håller helt med ditt resonemang, fast om vi ska se det från fler vinklar så kan man ju referera till supersystem där Chip Rese berättar om hur han tog en dyr coinflip i förhållande till rullen mot en fisk. Han menade att "varför ska jag ta en coinflip eller slight fav mot en motståndare som jag kan spela ut totalt med lägre risk?". Att ta en coinflip eller närapå menade han att man bara skulle göra om man tyckte att motståndaren hade edge över en själv. För övrigt kom väl Matusow nyligen med något halvstolligt uttalande där han påstod att "vi proffs försöker undvika 60/40-lägen pga variansen." Iof så halvskottar väl de långtaskade jänkarna tämligen ofta... Det är en helt annan sak att själv ta initiativ i ett 50/50 läge då man har FE tex. Som exempel kom jag in på ett bord där en kille satt med 4-5 buyin vilket är hyffsat ovanligt på låga nivåer. Jag köpte in för max och bestämde mig tidigt för att ta en coin, helst med eget initiativ. Detta för att jag inte kan förlora på en coinflip i längden samtidigt som jag får mer att spela för mot denna fi som jag trodde mig ha en edge över. Implicita oddsen ökar rätt bra efter min dubbling och jag hade tillräckligt många BI i rullen för att inte bry mig om variansen. DOCK är det väldigt dumt att vika 99 mot en så bred HD som vi sätter fi på här. Vi snackar 70/30+ lägen större delen av händerna, typ. Jag skulle väl vika 22-33 och svagare ess om jag precis hade startat en session och var tiltfri, annars är ju även dessa händer över snittet. A9+, KQ, AA-44 ska man inte behöva tänka med imo. Detta kanske blev grötigt och osammanhängande men hoppas du får lite klarhet. Du kanske kan gå in och läsa lite SNG artiklar om du känner dig osäker på sådana beslut. Citera
thefman Postad 10 Juni , 2007 Rapport Postad 10 Juni , 2007 ang. senaste AK handen så är det korrekt spelat utan read. Visst det känns jävligt vekt men å andra sidan så är det lowstakes. Börja tänk i banor om postflop istället för att lägga så stor vikt vid dina preflopbeslut. Jag har själv varit där, och förlorat mycket med AK, speciellt om den är suited, och extra speciellt om det är blindskrig. Slutsats: låt dina tomtiga motståndare göra moves på dig då om dom nu verkligen är kapabla till det. Oftast sitter dom dock och klämmer på en hand har jag märkt! Citera
morberg Postad 11 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 11 Juni , 2007 Jag håller helt med ditt resonemang, fast om vi ska se det från fler vinklar så kan man ju referera till supersystem där Chip Rese berättar om hur han inte tog en dyr coinflip i förhållande till rullen mot en fisk. FYP? Citera
thefman Postad 11 Juni , 2007 Rapport Postad 11 Juni , 2007 FYP? nä han tog en coinflip i 7CS. 4 till flushen vs ett par tror jag det var. Torsk ofc =) Citera
morberg Postad 11 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 11 Juni , 2007 nä han tog en coinflip i 7CS. 4 till flushen vs ett par tror jag det var. Torsk ofc =) Ok. Fick inte riktigt ihop logiken i meningen, men jag tror jag är med nu. Han singlade slant trots att han egentligen förespråkar att man inte ska göra det mot sämre spelare. Citera
thefman Postad 11 Juni , 2007 Rapport Postad 11 Juni , 2007 Ok. Fick inte riktigt ihop logiken i meningen, men jag tror jag är med nu. Han singlade slant trots att han egentligen förespråkar att man inte ska göra det mot sämre spelare. Jo precis jag formulerade mig jävligt klumpigt. Han tog den coinflipen som typexempel och menade att det blev hans första läxa. Citera
morberg Postad 16 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 16 Juni , 2007 Har spelat två bord NL200 och två bord NL100 på sista tiden. Funkat bra, men dumbluffade bort ett 200-inköp igår. Fick $300 bonus på FT idag (har inte spelat på länge), så jag flyttar över spelet dit en stund. Började med att prova på cascade och tile. Cascade kändes rätt bra, men det gick inte att hålla någon som helst koll på motståndarna. Bytte öer till tile och även om borden blev små funkade det bättre. Kom upp i åtta bord och när jag skulle lägga till ett nioende fick jag inte lov utan att kontakta supporten. Jag trodde FT hade 9 bord som max, men det var tydligen fel. Lyckades time:a ut en turnad kåk med 75o från BB i ohöjd pott när jag hade fyrtal på ett annat bord, men annars inga incidenter. Fick max betalt med mitt fyrtal och det får man ju vara glad för. Åtta bord vad i mesta laget. Om ni inte har sett den tidigare så ta en titt på . Kan bota vilken tilt som helst. Citera
morberg Postad 18 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 18 Juni , 2007 Nu har jag 8-tablat 2.500 händer på FT. Ligger på 16/14 i stats, så det blir betydligt tightare än om jag spelare 4 bord. Vilket är att vänta. Har haft lite kalla kort tror jag (Won@SD på 45% känns lite lågt med WtSD på 23%) och är marginellt back. Citera
morberg Postad 19 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 19 Juni , 2007 Har slutat med 8-tablandet - blev mest stirrigt och varken lärorikt eller avkopplande. Ingen bra hobby mao. Tillbaks till två bord NL200 och två NL100. Blev uppringd (störigt) av Absolute nyss, som erbjöd följande bonus: - With your next deposit of $50 or more you will receive: - 5% unrestricted cash (capped at $50) or $10 cash which ever is greater! - 30% added to your pending bonus account! (capped at $300) - One entry to our EXCLUSIVE VIP Invitational $5,000 tourney that is played every other Friday! Satte man in ännu mer fanns det någon plats i en guaranteed-turnering. Udda att erbjuda kontantbonus utan några bivillkor. Känns som enkla $50 att sätta in $1000 och plocka ut dem igen, eller borde jag vara orolig över nåt? Citera
morberg Postad 20 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 20 Juni , 2007 Behöver komma igång och träna lite så jag har för en del av pokervinsterna införskaffat en: samt: för motivation. Visserligen är det hög tid för en uppdatering av Nanon, men jag köpte den ändå. Det är aldrig rätt tid att köpa elektronik. Har pillat lite på prylarna nu och känner mig grymt sugen att sticka ut och springa. Det får bli imorgon dock. Citera
morberg Postad 20 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 20 Juni , 2007 Ta och kila iväg till handanalysen av AQ på knappen där jag blir trebettad av SB och dela med er av er visdom! I gengäld kommer jag att avslöja hur handen går här i dagboken, men inte i handanalystråden. Allt för min trogna läsekrets. Citera
morberg Postad 22 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 22 Juni , 2007 Ta och kila iväg till handanalysen av AQ på knappen där jag blir trebettad av SB och dela med er av er visdom! I gengäld kommer jag att avslöja hur handen går här i dagboken, men inte i handanalystråden. Allt för min trogna läsekrets. Som utlovat: fi lade sig och jag vann handen. Men det betyder inte att jag spelade bra, är inne på att kanske folda pre trots allt. Även om det tar emot. Citera
thefman Postad 22 Juni , 2007 Rapport Postad 22 Juni , 2007 Fint med iPod! Men vad är prylen under? Det där har jag aldrig sett. Beställde nyligen en iPod video 30gb från stars så det där kanske är ett tillbehör man bör skaffa? Citera
morberg Postad 22 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 22 Juni , 2007 Fint med iPod! Men vad är prylen under? Det där har jag aldrig sett. Beställde nyligen en iPod video 30gb från stars så det där kanske är ett tillbehör man bör skaffa? Prylen funkar tyvärr bara med iPod Nano och är en liten accelerometer som du lägger i din löpsko + en mottagare du pluggar in i Nanon. Sen kan du börja mäta hur långt du springer, hur fort, rita en kurva över din löpning och få ut lite kul statistik. Dessutom får du återkoppling medan du springer "Du har nu sprungit 1 km; Du har nu 400m kvar att springa, 300m kvar. osv." Köpte Nanon enbart för att kunna använda prytteln (som heter Nike+iPod) och är kanonnöjd efter den första löprundan. Se även http://nikeplus.nike.com/nikeplus/ Citera
Klyka Postad 22 Juni , 2007 Rapport Postad 22 Juni , 2007 Du har just satt spenderbyxor på en gammal löpare! Har kollat på en liknande grej, men den var en renodlad löpdator/pulsklocka. Detta verkar vara samma sak fast med musik ist för pulsmätare.. Hmm, gillar pulsmätare mer, då jag aldrig lyssnar på musik när jag kutar. Men å andra sidan är detta ingen dum idé om man ändå ska köpa en nano, antar att det blir lite billigare att köpa till denna grej än att köpa både nano och löpdator (vilket ändå inte kommer att hända). Edit: Vad kostar kalaset? Citera
morberg Postad 22 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 22 Juni , 2007 Du har just satt spenderbyxor på en gammal löpare! Har kollat på en liknande grej, men den var en renodlad löpdator/pulsklocka. Detta verkar vara samma sak fast med musik ist för pulsmätare.. Hmm, gillar pulsmätare mer, då jag aldrig lyssnar på musik när jag kutar. Men å andra sidan är detta ingen dum idé om man ändå ska köpa en nano, antar att det blir lite billigare att köpa till denna grej än att köpa både nano och löpdator (vilket ändå inte kommer att hända). Edit: Vad kostar kalaset? 1.800 för 4G Nano (elgiganten) + 300 spänn för Nike+-prylen på Stadium. Lite silvertejp så slipper du lägga 1.000 spänn till för Nikes specialskor som har en liten grop i sulan för att lägga sändaren i. Jag funderade på GPS först, men sen jag hittade http://www.gmap-pedometer.com/ kom jag fram till att det inte behövdes. Där kan jag enkelt mappa in de rutter jag springer/har sprungit. Bra verktyg att lägga upp löprundor i förväg också för att se hur långa de blir. Stämmer förvånansvärt bra överens med Nike+-prylen. Citera
Klyka Postad 22 Juni , 2007 Rapport Postad 22 Juni , 2007 http://www.gmap-pedometer.com/ Guld! En annan har ju suttit o mätt upp sträckor med snöre på en karta. No more! Citera
morberg Postad 23 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 23 Juni , 2007 Full Tilt Poker No Limit Holdem Ring game Blinds: $1/$2 6 players Converter Pre-flop: (6 players) Hero is BB with 2 folds, CO calls, Button folds, SB calls, Hero checks. Flop: ($6, 3 players) SB bets $6, Hero calls, CO raises to $24, SB calls, Hero raises all-in $183, CO calls, SB raises all-in $305.8, CO calls all-in $54.7. Uncalled bets: $68.1 returned to SB. Turn: ($609.7, 0 player + 3 all-in - Main pot: $555, Sidepot 1: $109.4) River: ($609.7, 0 player + 3 all-in - Main pot: $555, Sidepot 1: $109.4) Results: Final pot: $609.7 http://twodimes.net/h/?z=2797950 pokenum -h 5h 4h - ac 3c - 3h 2d -- 4c 5c ad Holdem Hi: 903 enumerated boards containing 5c 4c Ad cards win %win lose %lose tie %tie EV 5h 4h 150 16.61 749 82.95 4 0.44 0.168 Ac 3c 324 35.88 513 56.81 66 7.31 0.395 2d 3h 363 40.20 474 52.49 66 7.31 0.438 Jag borde vara glad att få in degen som (något knapp) favorit, men varför känner jag mig inte lycklig? Hade det varit bättre att bara syna floppen och omvärdera på turn? Citera
Klyka Postad 23 Juni , 2007 Rapport Postad 23 Juni , 2007 Hade det varit bättre att bara syna floppen och omvärdera på turn? Tror jag inte. Med nöten på en dragig bräda så har du ingen anledning att utsätta dig för omvända implicita odds, vilket skulle kunna sägas vara en konsekvens av en sådan approach. Dvs, du får svårare att få bra betalt när de missar, samtidigt som de får lyxen att kunna dega bara om de väl träffar nåt. Kräv din del av potten redan på floppen. Edit: Lite mer allmänt kan också sägas att många kort, inklusive det som faktiskt kom, gör att de inte vet riktigt var du står på turn. Bättre att spela hårt när du vet att du leder ist för att sätta dig i en knepig sits på turn. Citera
morberg Postad 25 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 25 Juni , 2007 Full Tilt Poker No Limit Holdem Ring game Blinds: $0.50/$1 6 players Converter Stack sizes: UTG: $107.15 UTG+1: $60.05 CO: $87.65 Hero: $95.50 SB: $41.80 BB: $91.20 Pre-flop: (6 players) Hero is Button with 2 2 2 folds, CO calls, Hero raises to $4.5, SB folds, BB calls, CO calls. Flop: 2 6 7 ($14, 3 players) BB checks, CO checks, Hero bets $10, BB raises to $25, CO calls, Hero raises all-in $91, BB calls all-in $61.7, CO calls all-in $58.15. Uncalled bets: $4.3 returned to Hero. Turn: 4 ($267, 0 player + 3 all-in - Main pot: $263.45, Sidepot 1: $7.1) River: Q ($267, 0 player + 3 all-in - Main pot: $263.45, Sidepot 1: $7.1) Results: Final pot: $267 CO showed Jd Jc Hero showed 2d 2c BB showed 6h 7h Citera
Recommended Posts