Gå till innehåll

Hur många händer eller timmar för att utvärdera?


Max Cady

Recommended Posts

Hur många spelade händer eller ännu bättre, hur många timmars spel behövs för att man ska kunna dra några slutsatser av sitt spel? Det jag är ute efter är att man kan ha flyt en period med att det jämnar ut sig efter ett tag. Alltså, när kan man se om man är en vinnande spelare i längden?

 

Spelade händer är betydligt bättre än spelade timmar, eftersom vissa spelar fler bord än andra, och får därför fler händer spelade..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minst 10k skulle jag säga, fast om du är marginellt vinnade efter det kan du fortfarande vara en förväntad förlorare, och tvärt om givetvis.

 

För att få ett hyffsat bra värde på din föväntade vinst (BB/100) behöver du dock en väldig massa händer, upp emot 150-200 000 händer behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du vill få ett hum om.

 

"Vinnare ja/nej med 95% säkerhet?" - Inte superblodigt många händer, något tusental.

 

"Resultat per hand +- 0,1bb med 95% säkerhet?" - Mååååååååååååånga händer, det är helt enkelt inte särskilt praktiskt att leta efter sådana exakta resultat eftersom parametrarna (dvs skicklighet, motstånd, osv) förändras för mycket under mättiden.

 

"Storleken på svängningar" - Också tusentals händer, men går nog snabbare än det mesta.

 

Tänk på att av 20 spelare som är 95% säkra på ett värdeintervall så är det bara ~36% sannolikhet att alla faktiskt ligger inom det intervallet, så även om du är "säker" på något så är det ofta fel. För att komma upp i 99% säkerhet så krävs det rejält mycket mer data och det är oftast inte särskilt praktiskt.

 

Tänk också på att alla människor alltid är för överoptimistiska gällande säkerheten av sin kunskap. Även om de vet om att de är överoptimistiska och kompenserar nedåt. Var väldigt osäker. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du vill få ett hum om.

 

"Vinnare ja/nej med 95% säkerhet?" - Inte superblodigt många händer, något tusental.

 

Är å andra sidan rätt så övertygad om att jag med hjälp av kvalitativ analys av endast ett par hundra händer (med tillgång till HHs) skulle kunna avgöra om en spelare på min nivå eller lägre är vinnare med 95% konfidans.

 

Tror helt enkelt inte att den typen av svar enklast fås genom statistisk analys av resultatet.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
"Vinnare ja/nej med 95% säkerhet?" - Inte superblodigt många händer, något tusental.

 

Är du galen? Inte en chans att man kan säga något sådant efter "något tusental" händer.

 

Lol tänkte skriva samma sak. Alltså så är det 95% chans att jag är en förlorande spelare om jag ser till mina sista 2200 händer där jag förlorat knappt 9 inköp? Hmm skulle inte tror det då mina senaste 200k händer visar på nåt annat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol tänkte skriva samma sak. Alltså så är det 95% chans att jag är en förlorande spelare om jag ser till mina sista 2200 händer där jag förlorat knappt 9 inköp? Hmm skulle inte tror det då mina senaste 200k händer visar på nåt annat...

 

Det spelar ju ingen roll om du ligger back 9 inköp om du vet att det bara beror på otur. Dock måste man ju vara ganska kunnig för att se detta så som totalt blåbär funkar det inte. Men om en skicklig pokerspelare analyserar händerna kan han lätt ta reda på det.

För att vara 95% säker vinnare om man bara tittar till resultat skulle jag gissa på 30k händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol tänkte skriva samma sak. Alltså så är det 95% chans att jag är en förlorande spelare om jag ser till mina sista 2200 händer där jag förlorat knappt 9 inköp?

Jag skulle säga att det snarare är 99% minst, om man bara ser till dem.

 

Hmm skulle inte tror det då mina senaste 200k händer visar på nåt annat...

Då har man ju en helt annan informationsmängd, så självklart är det så.

 

En lite kul grej är ju att även om man vunnit 9 inköp på 2200 händer så är det ändå rätt stor sannolikhet att man är en förlorare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol tänkte skriva samma sak. Alltså så är det 95% chans att jag är en förlorande spelare om jag ser till mina sista 2200 händer där jag förlorat knappt 9 inköp?

Jag skulle säga att det snarare är 99% minst, om man bara ser till dem.

 

Hmm skulle inte tror det då mina senaste 200k händer visar på nåt annat...

Då har man ju en helt annan informationsmängd, så självklart är det så.

 

En lite kul grej är ju att även om man vunnit 9 inköp på 2200 händer så är det ändå rätt stor sannolikhet att man är en förlorare.

 

Jag menade bara att jag tycker att 2000 händer var alldeles för liten tidsrymd för att man med 95% säkerhet kunde se ifall man var vinnande eller förlorande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...