Gå till innehåll

Kreditkortsbedrägerier och Pokersajter


Recommended Posts

Eftersom jag lovat tänkte jag ta upp ett ämne som tyvärr berört många pokersidor även om det är ett problem som inte så ofta syns utan insyn men som trots detta existerar.

 

Kreditkortsbedrägerier med hjälp av pokersidor online är ett enkelt sätt att tvätta pengar och ett problem som myndigheter i USA ser grovt på.

 

Så här kan det exempelvis gå till:

 

Bosse Bov kommer över en databas med en massa VISA-kortnummer. Eftersom många sidor över nätet tar betalning med VISA kan Bosse lätt betala med dessa VISA-nummer men riskerar då att åka fast eftersom verkliga prylar beställs. Vad Bosse istället gör är att han registrerar VISA-kortnumrets ägare på en pokersida/pokersidor. Personuppgifterna för kortens ägare kan Bosse med lite undergroundkontakter skrapa fram. Därefter skapar Bosse en fiktiv e-mailadress på exempelvis hotmail dit kontoaktiveringen skickas och Bosse aktiverar kontot för kortets ägare. Allt ser helt i sin ordning ut vid pokersidornas kontroller. För att tömma VISAkortet i bankomat krävs dels kortet och dels att Bosse har den fyrsiffriga koden vilket han naturligtvis inte kan. Sekretessen att få fram de fyrsiffriga koderna är gigantisk och i princip omöjlig utan insiderinfo eller avscanningar. Istället sätter Bosse in maximalt på pokersidan/pokersidorna han nyss registrerade sig på.

 

Därefter tar Bosse kontakt med en kompanjon Arne som skapat en användare med utländskt bankkonto (ofta i land med inte särskilt hög kontrollnivå) där kontoägaren är "omöjlig" att spåra. Sedan för Bosse över pengarna han satt in från det stulna kontokortet till Arne eller om det krävs spelar high-stakes h2h bord. Det kan gå till som att båda spelarna sätter in $10.000 och börjar raisa varandra till båda lagt in 9970 i potten. Då foldar Bosse, fyller på bankrollen och upprepar till VISAkortet är tömt. Arne väljer sedan samma dag att ta ut pengarna via exempelvis en check på den utländska banken. Checken är äkta och vid kontroll ser allt bra ut vid bankens kontroller. Arne har givetvis också förfalskat ID med fiktiva kontrolluppgifter när han löser ut checken. Det finns givetvis andra sätt att plocka ut pengarna än check.

 

Arne och Bosse delar sen på pengarna enligt överenskommelser och pengarna är tvättade och "spårlöst" försvunna.

 

Så vad kan då pokersidorna göra åt det här?

 

Ja en sak man försöker göra är ju att man max kan ta ut så mycket som man satt in via VISA kortet för att försöka kunna spåra vem som löst checken eller till vems bankkonto pengarna förts över till om man misstänker brott (i detta fall pengatvätt). Det är alltså en förklaring som dock helst inte nämns i diskussionen varför man inte kan föra över allt till VISAkortet. Pokersideansvariga säger hellre att "det är en säkerhetsåtgärd". Detta gör t.ex 24hpoker och flera andra och det är en bra åtgärd. Kan man då helt stoppa de här problemen? Mitt svar blir nej. Visste det finns chipdumpningsscanningsprogram (puh långt ord). Någon som kan säga Ja till 100% på det kan ju ta och sluta med pokern och söka upp exempelvis federala mydigheter i USA för ett fint jobb. ;)

 

Så länge VISA överföringar är möjliga för tjänster på nätet kommer problem liknande det jag beskrev alltid att finnas.

 

 

Så mitt råd till er är. Försök ha en begränsad summa på VISAkortet. Det försöker då jag ha eftersom man vet att problemen ovan existerar och även om man tycker risken att drabbas är liten är det ju inte direkt jobbigt att lägga pengarna i ett e-sparkonto via internetbanken utan transaktionskostnader ändå...

 

MVH Matteprof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant. Dock har Föreningssparbanken (min bank) ett i princip hundra-procentigt sätt att undvika sånt där.

 

Det kallas e-kort. Går, enkelt förklarat, till så att varje gång du ska köpa/sätta in/betala något över nätet, så genererar ett program ett unikt kreditkortsnummer. Du själv väljer hur stort belopp numret ska gälla, och vilket företag den ska funka hos. Giltighetstiden kan du själv bestämma, från 1 månad till 24.

 

Läs mer här.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med e-kort är att många företag, särskilt amerikanska, blir minst sagt tveksamma när samma person använder tjugo olika kreditkort för insättningar.

 

Själv använder jag e-kort då och då för enstaka inköp, annars kör jag med ett e-sparkonto som jag har pengarna på, och ska jag betala något så för jag över lite mer än vad som behövs (växlingskurser osv) till det VISA-kopplade kontot.

 

Därutöver kör jag dessutom med NETeller. En oslagbar kombination :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underskatta inte kortbolagens sätt att att spåra beteende.

Vet att Amex brukar ringa upp, när handel med kortet ökar. Vilket man som kund borde uppskatta, så ska man köpa bil med kreditkort, vilket för övrigt är en ypperlig idé, så kan köpet vara tvunget att verifieras först.

 

Sen är du som konsument helförsäkrad när du använder kort, finns ju möjlighet att få tillbaka pengar från bolag i konkurs.

Som någon skrev med Föreningssparbankens e-kort så gör ju detta svenska fenomen ofta att alarmklockor ringer, dock brukar detta gå att verifiera ganska enkelt.

 

 

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min teori är att ju mer man oroar sig för bedrägerier, fusk och allmänt fiffel, desto större är chansen att råka ut för något. ;)

 

Jag har själv gett ut mitt kortnummer till långt över 100 olika företag och privatpersoner över i stort sett hela världen (möjligen afrika undantaget) utan att ha blivit blåst på så mycket som en spänn. Däremot känner jag två personer som är på gränsen till paranioda i sitt korthandlarbeteende (ni vet; tvinga restaurangen att dra kortet inför ögonen på en och sådant) och båda dessa har blivit blåsta på stora summor. Dock fick de båda, efter en ankel bevisningsprocedur, tillbaka sina pengar av kortföretagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Så här kan det exempelvis gå till:

 

Bosse Bov kommer över en databas med en massa VISA-kortnummer. ...

 

Om man skulle vilja greja med sånt så skulle en dag som kassörska på ICA kunna ge mängder Visakortsnummer med tillhörande baksidenummer och ägarens personnummer med lite talang och sifferminne....

Har allt tänkt tanken när jag suttit i kassan efter att ha åkt på en kraftig pott ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men i princip alla matbutiker har ju tagit bort det i alla fall.

 

ICA, Vivo, Coop osv.

 

Matbutiker? Trodde vi snackade om krogen här. Dom flesta krogar har hela nummret kvar iaf. och kommer nån över "slipparna" så kan dom ju ha lite "kul" eftersom dom vet att de korten inte är spärrade iaf.

 

:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, då såg jag fel, på krogen är det kvar, gula fina slippar :D.

 

Japp gula och FULA skulle jag vilja säga. Brukar ha fickorna fulla med sånna dagen efter. Ibland hittar jag en halv 20:a oxå :(

 

Men försök håll rätt på alla slippar gott folk, det finns så mycket "skitfolk" därute, som bara VILL jävlas med just DIG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att hålla på med sådant idag.

 

Validifieringsnumret är svårt att komma över, och kortnummer står inte längre på kvittona..

 

Om man nu skulle hålla på med sånt, var just tanken att man tex som jag sa satt i kassan. Där är det en hel del kort som inte kunden kan dra och numret måste slås in manuellt. Eftersom delar av numret fortfarande skrivs ut krävs endast något slags sifferminne för att ett par minuter senare kunna skriva ned kompletterande på en annan lapp.

 

Valideringsnummret?

Jo, det finns fortfarande på baksidan på det kort man håller i handen när man slår in numret manuellt. De tre siffrorna kan man ju titta på när man sträcker tillbaks kortet till kunden men framsidan mot dem...

 

Nu låter det väl som jag prövat det, men det är (ännu ;) ) rent hypotetiskt....

Som sagt, man hinner tänka på en del när man sitter i sex timmar i sträck och drar mjölkpaket förbi en scanner.

 

// Törna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...